Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Derailleur geraakt niet op kleinste tandwiel

WouterS92
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 apr 2015 16:42

WouterS92 23 apr 2015 20:58

Hoi allemaal,

Ik heb zopas enkele aanpassingen doorgevoerd aan mijn fiets. Nieuwe cassette, derailleur en nieuw crankstel. Nu heb ik het probleem dat mijn derailleur niet op het kleinste tandwiel geraakt.

Ik heb eerst mijn derailleurpad afgericht met een africhter. Nadien heb de derailleur afgesteld.
Hij schakel perfect op elk tandwiel enkel het kleinste tandwiel wil niet lukken. Als ik hier een beetje aan trek lukt het wel. De grenzen staan correct afgesteld.

cassette: 12-30
Crank: 50-34

Iemand een idee wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn?

Alvast bedankt,
Wouter

GiantDefy1
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20

GiantDefy1 23 apr 2015 21:21

Kabel te strak bij de achter de derailleur, met behulp van je stelnippel maak je de kabel wat langer.
Staat deze al helemaal open, dan misschien de kabel wat los halen en dan opnieuw vastzetten en dan kijken of het nu wel gaat.

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 23 apr 2015 21:24

En voor de zekerheid even het begrenzingsschroefje 'H' wat losser draaien (half slagje) om te kijken of dat toch effect heeft.

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1987
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 23 apr 2015 21:46

Misschien een oude of vieze kabels? Een setje schone en gesmeerde kabels doet wonderen.

Mijn fiets schakelde afgelopen weekend ook niet zo fijn meer. De reden, smerigheid (sportdrank) onderop het bracket waar de kabels door de geleidegootjes lopen. Een paar spuiten Brunox deed wonderen.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 25 apr 2015 23:03

Met mijn Sram Force hetzelfde probleem. Opgelost door middel van het stelschroefje de ketting net iets te ver af te stellen.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 26 apr 2015 13:35

Als de achterderailleur niet ver genoeg naar buiten wil nadat je het stelschroefje hebt afgesteld (testen met gedemonteerde kabel), dan kan het zijn dat de veer van de achterderailleur niet goed is. Ik heb dat ooit met een nieuwe Shimano 105 achterderailleur meegemaakt. Dan helpt het als je een ringetje tussen frame en derailleur plaatst. Wel de boel opnieuw afstellen daarna.
Velgenfluisteraar

Florezido

DeFietsZijMetU
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 feb 2015 12:38

DeFietsZijMetU 07 mei 2015 13:19

ff checken of (als de kabel losgemaakt is) de derailleur de ketting wel op kleinste kransje legt. Dan met stelschroefjes gaan pielen. Als dat niet lukt, zul je idd vulringen moeten plaatsen om de cassette meer naar binnen te verplaatsen tov de derailleur.
Mijn koning, mijn land, mijn Cervelo.
Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde.

Plaats reactie