Pagina 185 van 270

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 26 jul 2021 14:11
door RonaldH76
Lagers achterwiel vervangen, body vervangen.
DT Swiss 350 naaf.
Nu keramische lagers erin.

Met behulp van een draadeind en 2 krachtdoppen erin geperst.

Viel niet tegen😁

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 27 jul 2021 15:57
door SantaSCSI
NOG maar eens de crank van de racer gehaald. Een tijd geleden begon ik na een 20tal minuutjes rijden een soort licht knarsende sleep te horen ter hoogte van de BB (een sram GXP). Crank eraf gehaald en je voelt aan de driveside dat die zwarte cover lichtjes sleept op 1 bepaalde plaats. De lager zelf is vlot.

Minder vet, meer vet, allemaal geen oplossing en het is een splinternieuwe BB. Toch maar een nieuwe BB halen om te kijken of het daar weg is. Een van de weinige geluiden die mijn zin in fietsen echt meteen onderuit halen.

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 10 aug 2021 07:43
door TL@
Ketting en derailleurwieltjes vervangen.

Ketting na 6500km, wat toch erg goed is voor een Ultegra ketting die dit jaar erg veel regen heeft gezien.

Derailleurwieltjes zaten er al 33.000km op en draaiden nog steeds vrij soepel rond maar de tanden van het onderste wieltje begonnen wat klein te worden. Ik heb er nu DuraAce wieltjes op gestoken (stonden ruim een jaar geleden eens in reclame, goedkoper dan de Ultegra)

De DT350 achternaaf ineens voorzien van de ratchet upgrade naar 54T. Die wil ik ook al een tijdje eens proberen.

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 10 aug 2021 08:04
door Kornuit
TL@ schreef: 10 aug 2021 07:43 Ketting en derailleurwieltjes vervangen.

Ketting na 6500km, wat toch erg goed is voor een Ultegra ketting die dit jaar erg veel regen heeft gezien.

Derailleurwieltjes zaten er al 33.000km op en draaiden nog steeds vrij soepel rond maar de tanden van het onderste wieltje begonnen wat klein te worden. Ik heb er nu DuraAce wieltjes op gestoken (stonden ruim een jaar geleden eens in reclame, goedkoper dan de Ultegra)

De DT350 achternaaf ineens voorzien van de ratchet upgrade naar 54T. Die wil ik ook al een tijdje eens proberen.
Ik heb de 54T ook gehad, Maar vond ik niet prettig. Heb die omgewisseld voor een 36T.

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 10 aug 2021 09:21
door TL@
Wat vond je er niet prettig aan?
Ik ga straks, na het werk (of onder de middag, eerst de buienradar eens bekijken ;-) ), een eerste ritje doen.

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 10 aug 2021 09:23
door Kornuit
TL@ schreef: 10 aug 2021 09:21 Wat vond je er niet prettig aan?
Ik ga straks, na het werk (of onder de middag, eerst de buienradar eens bekijken ;-) ), een eerste ritje doen.
Voelde bij aanzetten een beetje als een fixie (maar dan met freewheel). Kwam van een 18T. Snel daarna de 54 verkocht en een 36 gemonteerd, dat is prima.. 54T is vooral voor MTBen zodat je niet stil valt over grote boomstronken enzo.

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 10 aug 2021 13:31
door TL@
Net terug van een klein middagritje (40km, op het gemakje)

Ik vind de 54T wel een verbetering, voelt wat directer aan zeker bij wat draaien en keren (af en toe een surplace voor een straat) maar de verbetering staat niet in verhouding tot de kost.

Ik denk dat ik ze wel nog eens in de Gravelfiets ga proberen, daar zal het meer tot z'n recht komen, denk ik.


ps: Er is wel wat meer lawaai maar zeker niet van het Chris King niveau ;-)

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 12 aug 2021 16:22
door Joseba
wasbeer2006 schreef: 05 feb 2021 16:08 Net even accu van mijn winter garmin 810 vervangen.

Vorig weekend ging ie van 77% naar 0% in twee uur en kreeg ik hem daarna niet meer opgeladen.
Nieuwe accu met setje gereedschap besteld voor 18 euro.

Echt in 10 minuten voor elkaar, nu kijken hoe lang ik er weer mee doe
Stond op het punt een 830 aan te klikken maar nu ook eerst maar eens een nieuwe accu voor de 810. Ben nog steeds super tevreden met dit toestel, werkt perfect. Bij de nieuwere modellen hoor ik toch veel issues. Voor nog geen twee tientjes een mooi projectje.

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 14 sep 2021 16:58
door 0475
Fabrieks-stuurlint vervangen door nieuw lint. Eerste keer voor mij, geen rocket science maar wel nog wat handigheid in krijgen. Omdat je links en rechts wat varieert met de overlap en de spanning kwam ik wat verschillend uit qua lengte. Scheelde een cm of 5 dat ik bij de ene meer afknipte dan de andere.

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 15 sep 2021 15:11
door TL@
Sprint shifters gekregen (SW-R9150) en op de fiets gezet, was een serieus werkje.

De DI2-kabels moesten wat anders door het stuur zodat er in elke shifter een poort vrij was (was niet het geval)

Dat aero-stuur van BMC is geen cadeau om kabels door te trekken :roll:

Uiteindelijk allemaal goed gelukt en het resultaat is perfect aan 1 kant en net niet perfect aan de andere kant (ik heb een pons besteld waarmee het gat in het stuurlint makkelijker gemaakt kan worden)

De perfecte kant:
Afbeelding

De net niet perfecte kant:
Afbeelding

Straks de eerste testrit en dan morgen de snelle groepsrit met finale :mrgreen:

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 08 okt 2021 19:11
door 0475
Fiets ontdaan van dode slakken en modder (bieten campagne) zooi en daarna nieuwe riemschijf gemonteerd. Vervolgens remklauw wat TLC gegeven zodat de zuigertjes weer heppie de teppie zijn, nieuwe remblokken geplaatst en als laatste het hele zwikkie aanloop vrij afgesteld..

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 20 okt 2021 19:40
door Orlok
Philippos schreef: 30 sep 2019 11:48 DDX snapt hem. Door de shadow ontwerp, kwam het bovenste derailleur wieltje niet ver genoeg naar achter bij het buigen van de derailleur (ongeacht de stand van de clutch) om het wiel zo naar beneden te laten zakken. Er is simpelweg te weinig ruimte (bij mijn frame). Op nieuwere fietsen waar de chainstay wellicht iets langer is dan bij mij, of de derailleur hanger meer naar achteren zit of een andere hoek/lengte heeft, zal dit wel prima gaan. Helemaal bij een gravel fiets.
Bij mijn oude Campa Record derailleur van de jaren 90 viel het wiel er ook zo uit zonder noemenswaardige moeite. Toen ik ze bij Wheeltec in Alkmaar ook zag worstelen en vloeken toen ze mijn wiel er af en er op wilden krijgen, wist ik dat het niet aan mij lag :lol:
Gisteren en vandaag de mechanische 6800 vervangen door een elektrische 8050 groep.

Via Marktplaats een zgan complete 8050 Di2 kunnen kopen maar doordat de voorderailleur gemonteerd was met klemband en bij mij op een aanlasnok gemonteerd moest worden ontbrak de daarvoor benodigde bout met gebogen plaatje. Van een gegalvaniseerde M7 moer een gebogen plaatje gemaakt door met een dremel een uitholling daarin te slijpen. Omdat dat natuurlijk gaat roesten toch maar een originele Shimano bout met plaatje besteld. ;)

Het probleem waar ik tegen aan loop is dat het achterwiel bijna niet is te demonteren cq. te monteren omdat het derailleurwieltje niet voldoende naar achteren kan klappen. Via de zoekfunctie op het forum de bovenste quote gevonden. Klaarblijkelijk is het nieuwe ontwerp van de derailleur daar debet aan. De band leeg laten lopen werkt ook niet. Vooralsnog is het mij met veel moeite gelukt door de achterderailleur naar een paar grotere kransjes te schakelen om wat meer ruimte te krijgen maar handig is het niet.

Ik vraag mij af hoe jullie dat oplossen, :roll: