Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 07 mei 2015 19:48

Wolfhound32 schreef:
Wolfhound32 schreef:Vraagje:

Ik heb speling op de crankarmen/trapas. Wat moet of kan ik daar zelf aan doen? Ik heb geen speciaal gereedschap.
Vandaag even bij de LBS geweest. Lagers kosten €20,-. Bijbehorende sleutel €30,-
Die inverstering wil ik me wel veroorloven. Van het weekend maar eens aan de slag. Werkt met schroefdraad bij mij. Volgens mij hoef ik dan niet te persen o.i.d.
Schroefdraad?, ben je wel zeker dat het trapaslager geen cup en conus met kogeltjes is.?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
H-W
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 03 mar 2014 16:30

Gebruikersavatar H-W 07 mei 2015 20:01

Vandaag bericht gehad dat de voorvork van mijn project-Van-Tuijl eindelijk verchroomd is, nu ga ik dat frame maar eens snel opbouwen.

Gebruikersavatar
Wolfhound32
Forum-lid
Berichten: 1861
Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
Locatie: Dronten

Gebruikersavatar Wolfhound32 07 mei 2015 20:30

Orlok schreef:
Wolfhound32 schreef:
Wolfhound32 schreef:Vraagje:

Ik heb speling op de crankarmen/trapas. Wat moet of kan ik daar zelf aan doen? Ik heb geen speciaal gereedschap.
Vandaag even bij de LBS geweest. Lagers kosten €20,-. Bijbehorende sleutel €30,-
Die inverstering wil ik me wel veroorloven. Van het weekend maar eens aan de slag. Werkt met schroefdraad bij mij. Volgens mij hoef ik dan niet te persen o.i.d.
Schroefdraad?, ben je wel zeker dat het trapaslager geen cup en conus met kogeltjes is.?
Uhhhh.... Geen idee. Hoe kom ik daar achter?
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.

Gebruikersavatar
Wolfhound32
Forum-lid
Berichten: 1861
Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
Locatie: Dronten

Gebruikersavatar Wolfhound32 07 mei 2015 20:41

De metalen ring (bottom bracket??) zit nog muurvast. De crank heeft echter spelling in dat metalen gedeelte.

Afbeelding
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 07 mei 2015 22:08

Wolfhound32 schreef:De metalen ring (bottom bracket??) zit nog muurvast. De crank heeft echter spelling in dat metalen gedeelte.

Afbeelding
Dat is gewoon een standaard bottom bracket zoals bijv. BSA of BB30 of . . . . . . De maat staat als het goed is op de 'moer' van het bottom bracket. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Wolfhound32
Forum-lid
Berichten: 1861
Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
Locatie: Dronten

Gebruikersavatar Wolfhound32 07 mei 2015 22:36

Orlok schreef:
Wolfhound32 schreef:De metalen ring (bottom bracket??) zit nog muurvast. De crank heeft echter spelling in dat metalen gedeelte.
Dat is gewoon een standaard bottom bracket zoals bijv. BSA of BB30 of . . . . . . De maat staat als het goed is op de 'moer' van het bottom bracket. ;)
En die kan ik "gewoon" met de juiste sleutel losdraaien, lagers plaaten en weer vastdraaien?
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 08 mei 2015 10:41

Volgens dit - en volgende - youtube filmpje is het bij een Shimano Hollowtech II een fluitje van een cent. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

PetiK
Forum-lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 31 mar 2015 13:03

PetiK 08 mei 2015 10:54

Wolfhound32 schreef:
Orlok schreef:
Wolfhound32 schreef:De metalen ring (bottom bracket??) zit nog muurvast. De crank heeft echter spelling in dat metalen gedeelte.
Dat is gewoon een standaard bottom bracket zoals bijv. BSA of BB30 of . . . . . . De maat staat als het goed is op de 'moer' van het bottom bracket. ;)
En die kan ik "gewoon" met de juiste sleutel losdraaien, lagers plaaten en weer vastdraaien?
Wat bedoel je met lagers plaatsen? Die 'metalen ring' is je bottom bracket waar je lagers in zitten. Ik zou dat als geheel vervangen. Tiagra of Ultegra kost je twee tientjes. Je kunt ook gelijk voor Dura Ace gaan, Shimano claimt dat die beter is afgedicht. Kost je 3 tientjes. Dura Ace of Ultegra-zwart past ook beter bij de rest van je fiets zo te zien ;)

Gebruikersavatar
Wolfhound32
Forum-lid
Berichten: 1861
Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
Locatie: Dronten

Gebruikersavatar Wolfhound32 08 mei 2015 19:30

@Orlok, bedank voor je link naar het filmpje. Lijkt me idd een fluitje van een cent.
@PetiK, ik denk ook dat ik dit bedoel. Dacht alleen dat de lagers apart vervangen moesten worden. FM had het ook al over 2 tientjes voor de 105 en 3 tientjes voor de DuraAce. Dus dat gaat goedkomen.

Morgen maar eens aan de slag.
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.

Gebruikersavatar
Wolfhound32
Forum-lid
Berichten: 1861
Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
Locatie: Dronten

Gebruikersavatar Wolfhound32 09 mei 2015 13:10

Was inderdaad een fluitje van een cent. Alles lekker dik in de lagervet en schroefdraad ingesmeerd met montagepasta. Volgens mij kan die er dan wel weer even tegen.

Afbeelding
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 mei 2015 15:57

Afgelopen week tijdens mijn vakantie in de Eifel gemerkt dat het lichtste verzet wat aanliep tegen de kooi van de VD. Bijstellen van het limietschroefje bood geen soelaas dus het kon maar één ding zijn: kabel te strak. Nu heeft mijn frame geen stelschroefje en ik had geen trek om eindeloos te gaan klooien om "handmatig" de kabel losser te zetten. Bijna niet te doen vind ik dat, zeker niet bij een Yaw VD.

Vandaag weer thuis en dus meteen even zo'n verstellertje ertussen gezet en direct ook maar even een nieuwe binnenkabel gemonteerd. Valt niet mee om die door de Red shifters te krijgen maar was gewaarschuwd. Uiteindelijk even in de secondlijm gedoopt om rafelen te voorkomen en kabel een beetje voorgebogen. Vijf minuutjes prutsen had ik 'm erin.

Afbeelding

TrebborC
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 mar 2015 09:04

TrebborC 10 mei 2015 17:30

Ontdekte na 500km op mijn nieuwe tweedehands fiets dat de cassette nogal rinkelde, na nog eens goed vast te hebben gedraaid bleek het nog steeds los te zitten en lichte rotatie van de cassette mogelijk. Bleek een 1mm vulling te missen geen idee of ik die kwijt heb gemaakt tijdens een schoonmaak of er niet op zat. Nu zit er een op en fietst het weer geruisloos :)

Plaats reactie