Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 25 mei 2020 12:21

Was vanmorgen de fiets aan het kuisen, zoals onze zuiderburen zo mooi zeggen, viel het me op dat de derailleurpad iets scheef zat.
Dacht dat even te herstellen maar dat liep anders nl. de inbus is met geen mogelijkheid los te krijgen. Zit muur en muur vast. Heb zelfs de inbus sleutel verlengd om een grotere hefboom te krijgen maar niets dat er enige beweging in krijgt.
Heb wel gezien dat de FM desijds montagepasta aangebracht heeft dus helemaal droog kan het niet zijn. Kan het ingevreten zijn bijv. als twee verschillende materialen op elkaar zitten, edel/onedel? Het betreft een Synapse en de derry is een e-tap.
Voordat ik de hele boel 'mol' de vraag wat nu?
Is verwarmen een idee?
...

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 25 mei 2020 12:55

Draai je wel de goede kant op? ;)
Laatst gewijzigd door scottpch op 25 mei 2020 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7960
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 25 mei 2020 13:09

Even laten schrikken kan helpen; klap met een hamer er op.
Wat kruipolie wil soms helpen, echte kruipolie dus geen WD40.
Soms kan een tikkie de andere kant op net voldoende zijn; inbussleutel er op en met een hamer een tik naar “vast zetten”
En als het echt geen kant op wil is uitboren een optie
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 25 mei 2020 16:30

Oppbogga schreef: 25 mei 2020 12:21 Was vanmorgen de fiets aan het kuisen, zoals onze zuiderburen zo mooi zeggen, viel het me op dat de derailleurpad iets scheef zat.
Dacht dat even te herstellen maar dat liep anders nl. de inbus is met geen mogelijkheid los te krijgen. Zit muur en muur vast. Heb zelfs de inbus sleutel verlengd om een grotere hefboom te krijgen maar niets dat er enige beweging in krijgt.
Heb wel gezien dat de FM desijds montagepasta aangebracht heeft dus helemaal droog kan het niet zijn. Kan het ingevreten zijn bijv. als twee verschillende materialen op elkaar zitten, edel/onedel? Het betreft een Synapse en de derry is een e-tap.
Voordat ik de hele boel 'mol' de vraag wat nu?
Is verwarmen een idee?
Vind het al verbazingwekkend dat je de inbusboutkop/inbussleutel niet naar de knoppen hebt gedraaid met je 'verlengde' inbussleutel. :o
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 25 mei 2020 18:02

scottpch schreef: 25 mei 2020 12:55 Draai je wel de goed kant op? ;)
Goed dat je dat zegt :lol:
Begon al aan mezelf te twijfelen. :idea:

@orlok: daar zat ik inderdaad niet ver meer vanaf. ;)

Update:
alle pogingen om het op een fatsoenlijke manier los te krijgen zijn hopeloos gestrand.

Uiteindelijk er maar uit geboord en morgen even? een nieuwe proberen te scoren bij de FM.
Pat is verschoond gebleven van enige schade dus dat is dan wel weer goed gegaan.
Wish me luck...
...

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 28 mei 2020 11:02

Zo eenvoudig was het allemaal niet!
Dacht alleen een nieuwe bout te moeten halen maar de bevestiging is een 'bus' waarin de zeskant geïntegreerd zit en het einde van de bus heeft dan de 10mm*1 draad.
Dank zij de super service van SRAM hebben ze dat onderdeel snel kunnen leveren en is de FM zo aardig geweest om het er weer in te zetten. Hetgeen nogal een aardig rotklusje is. Iets met een veertje of zo?
Zie op exploded view #1.
e-tap.jpg
e-tap.jpg (78.11 KiB) 742 keer bekeken
In de werkelijkheid is het iets anders dan de tekening aangeeft (dat veertje is niet afgebeeld).
...

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 28 mei 2020 11:12

Eerlijk gezegd is het me een raadsel hoe een bovenste bevestigingsbout/ scharnierbout van een derailleur zo vast kan zitten dat hij uitgeboord moet worden.
Zelfs bij een tientallen jaren oud stadsbarrel gaat dat doorgaans zonder geweld.,
Gevalletje van SRAM "engineering"....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 28 mei 2020 12:23

Vrij simpel. Bij een tientallen jaren oud stadsbarrel is dat een stalen bout. Bij deze derailleur aluminium. Dat aluminium heb je zo kapot gedraaid.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 29 mei 2020 18:27

Het bleek zich vastgevreten te hebben en ja dat is geen sprankelend stukje engineering, achteraf gezien.
De coulance van beide partijen heeft echter de pijn verzacht.
Vroeg me af, ter voorkoming ervan in de toekomst, of het gebruik van kopervet in plaats van montagepasta van nut is?
...

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5933
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 29 mei 2020 18:33

Keezx schreef: 28 mei 2020 11:12
Gevalletje van SRAM "engineering"....
Wij hebben 3 fietsen met Sram in huis , maar dit nog nooit gehad - dus geen Sram engineering foutje maar montage fout ( te weinig anti vastzit pasta - te weinig onderhoud - slecht schroefdraad in de pad )
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7960
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 29 mei 2020 18:58

Twee verschillende soorten metaal wellicht? Dat zijn namelijk altijd een prima omstandigheden voor corrosie en vastvreten!
Kopervet is altijd goed, gebruik ik ook altijd bij klussen aan mijn semi oldtimer auto. (Behalve bij de wielbouten).
Zorg dat de nieuwe bout die er in zit/gaat van hetzelfde metaal is als de houder. En wat kopervet of gewoon zuurvrije vaseline.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 30 mei 2020 11:01

Zorg dat de nieuwe bout die er in zit/gaat van hetzelfde metaal is als de houder.
@Enzzo: dat heb je niet in de hand aangezien de houder een gegeven is dat al op je fiets af fabriek gemonteerd is.
En, inderdaad het zijn twee verschillende materiaal soorten zoals ik eerder al schreef.
Dank voor je tip mbt het gebruik van vaseline cq kopervet.
...

Plaats reactie