Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 18 apr 2015 15:59

Ik ben niet alleen een fervente fietser, maar heb inmiddels ook een lichte verslaving ontwikkeld wat betreft het klussen aan de fiets. We hebben al de topics "laatst gekocht" en "vandaag gefietst in 2015". Beide topics die ik met plezier volg. Maar ik ben ook benieuwd naar alles wat we "verklussen" aan de fiets. Bijkomend voordeel: we leren wat van elkaar en brengen elkaar op ideeën.

Ik trap af: de winterfiets was toe aan een nieuw lager onder (grinding gevoel en geluid, en bij controleren trof ik roest aan) en bij mijn Chinees vond ik het bovenste lager te ver uitsteken (ongeveer 2 mm) en ik vermoedde dat dat het geklapper van het balhoofd veroorzaakte. Een nieuwe keramische lager gekocht (1 1/8, 45x45, stack 7mm) en deze op de chinees gezet. Gelijktijdig heb ik de conische alu high gloss spacer vervangen door een carbon 3K matte. Resultaat: ziet er strakker uit, maar geklapper zijn toch de kabels in het frame :?

Lager van Chinees overgezet naar winterfiets (zelfde maat). Resultaat: stuurt weer soepel en geluidloos.

Morgen weer een rondje trappen.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 18 apr 2015 16:20

Ik heb vandaag de body van mijn White Industries naaf vervangen, er zat een Campa body op en nu één van Shimano. Stelt op zich niet zo veel voor maar had wel de instructies van WI nodig.
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37365
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 apr 2015 17:12

Heerlijk in de zon vanmiddag de kabels van de SR-groep op de Pina vervangen; wat een wereld van verschil is dat dan weer.
Less is bore

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 18 apr 2015 18:17

Isis lager vervangen met sleutel die ik via peerby heb geleend. Lager bij lbs gekocht. Bandjes geruild tussen pekelfiets en elke-dag-racer. Daar zit wel een logica achter maar die kan ik niet reproduceren.
Laatst gewijzigd door sloeren op 26 apr 2015 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 18 apr 2015 18:38

sloeren schreef:Isis lager vervangen met sleutel die ik via peerby heb geleend. Lager bij lbs gekocht. Bandjes gerolen tussen pekelfiets en elke-dag-racer. Daar zit wel een logica achter maar die kan ik niet reproduceren.
Wat is een"Isis"-lager of is dat hetzelfde als een "Ivette"-lager? :mrgreen: want ik begrijpt niet welk lager je hiermee bedoelt. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 18 apr 2015 20:35

Orlok schreef:...Wat is een"Isis"-lager of is dat hetzelfde als een "Ivette"-lager? :mrgreen: want ik begrijpt niet welk lager je hiermee bedoelt. ;)
Weet je dat niet :o ? sloeren heeft het (natuurlijk) over een trapaslager met ISIS-passing.
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
beezer
Forum-lid
Berichten: 948
Lid geworden op: 15 jan 2008 20:04
Locatie: Assen

Gebruikersavatar beezer 18 apr 2015 21:07

Nieuwe keo plaatjes onder mijn mavics geplaatst. Nu MET teflonlaag.

Mag dat ook in dit topic :roll: :| :lol: :lol: :lol:
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 18 apr 2015 21:53

Le Grimpeur schreef:
Orlok schreef:...Wat is een"Isis"-lager of is dat hetzelfde als een "Ivette"-lager? :mrgreen: want ik begrijpt niet welk lager je hiermee bedoelt. ;)
Weet je dat niet :o ? sloeren heeft het (natuurlijk) over een trapaslager met ISIS-passing.
Nee joh, dat wist ik niet. Noem het dan ook een 'trapaslager' met ISIS-passing dan begrijpt "iedereen" wat ermee wordt bedoeld. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 633
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 18 apr 2015 23:37

Vanmiddag mijn "hoge" veltec thypus wielen weer uit de wieltassen tevoorschijn gehaald. De winterbanden kunnen weer opgeborgen worden. Alle lijmresten die de velgen ontsierden ingesmeerd met pindakaas. Jawel, tip hier op het forum gevonden !!! Eerst in laten trekken en vervolgens de lijmresten van de oude stickers intensief staan wegpoetsen. De zipp stickers verwijderd die ik ter vervanging erop geplakt had. (Ik weet het het is 'not done',ook gelezen op het forum).
De velgen weer keurig opgepoetst en nu stickerloos. Na een rondje fietsen met mijn beide zoons op de 29er tot het donker weer verder gegaan. De body die eigenlijk versleten is toch nog maar terug geplaatst omdat de dealer de body nog in backorder heeft staan. Daarna nieuwe bandjes geplaatst. En de cassette er weer op, met een opvulring. Dus de afstelling van achterderailleur weer aan moeten passen. Hierbij 2 maal toe de ketting tussen de cassette en spaken terecht gekomen. Dus met behulp van YouTube het bereik weer goed ingesteld. Nog even de ketting gekuist en de fiets klaar gehangen voor een rondje morgenochtend en daarna AGR op de bank voor de buis.
Dus weer lekker geklust vandaag aan de fiets.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

Emil1
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 14 jan 2015 20:34

Emil1 20 apr 2015 13:35

Heb zojuist een paar banden op mijn 50 mm carbon clinchers van Farsports gelegd. Frame van Velobuild (R-022) is onderweg. Zodra die binnen is kan het echte klussen beginnen :D

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 20 apr 2015 14:48

Gisteren na het fietsen mijn Garmin van de fiets gehaald en m'n bidon omgespoeld...

;)

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 20 apr 2015 15:23

Vandaag mijn achterderailleur schoon gemaakt en weer ingeregeld.

Had al een paar keer last van niet soepel schakelen en dat begon mij gisteren tijdens het fietsen te irriteren omdat ik het maar niet goed kreeg afgeregeld. Dus vandaag maar eens gekeken wat er loos was. Wat bleek n.l. de kooi zat vast en was met geen mogelijkheid meer te scharnieren. Dat ik dat niet eerder had opgemerkt. :shock:

Ondanks de juiste torxsleutel lukte het mij niet om de kooi te demonteren en had al het vermoeden dat er een nieuwe derailleur moest komen totdat ik merkte dat er toch weer beweging in kwam. Daarna goed schoongemaakt met o.a. lampenolie totdat de boosdoener, de kooi dus, weer goed kon scharnieren en dus terug kon veren. Verder heb ik alle scharnierpunten met siliconensmeerolie weer ingesmeerd en het schakelen weer afgeregeld. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie