Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

BartNL
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 22 jun 2014 13:01

BartNL 21 jun 2020 20:46

ypuh schreef: 21 jun 2020 14:45 Wat is een goed middel om de grijze waas van de Black Prince remblokken op carbon remranden schoon te maken/houden? Is alcohol of nagellak remover iets dat je op carbon en de coating op de remrand kunt gebruiken zonder de boel te slijten?
https://ffwdusa.com/wp-content/uploads/ ... enance.pdf
de Scotchbrite pads verkopen ze in Nederland in elke(?) bouwmarkt. Grijs is volgens mij de fijnste (minst grove) korrel.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 21 jun 2020 22:39

BartNL schreef: 21 jun 2020 20:46
ypuh schreef: 21 jun 2020 14:45 Wat is een goed middel om de grijze waas van de Black Prince remblokken op carbon remranden schoon te maken/houden? Is alcohol of nagellak remover iets dat je op carbon en de coating op de remrand kunt gebruiken zonder de boel te slijten?
https://ffwdusa.com/wp-content/uploads/ ... enance.pdf
de Scotchbrite pads verkopen ze in Nederland in elke(?) bouwmarkt. Grijs is volgens mij de fijnste (minst grove) korrel.
Een veel duidelijkere uitleg kon niet, bedankt ;).

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 23 jun 2020 21:38

Niet echt aan de fiets, maar het lijkt er wel op. Zoonlief wilde dat ik kwam kijken naar zijn stunts met step in de skatebaan. Al kijkende naar de moves, bedacht ik mij dat juist de lagers van de wielen van zo'n stepje soepel moeten lopen. Eenmaal thuis een biertje voor papa erbij en onderhoudsles voor de 10-jarige over onderhoud van lagers. Resultaat: trotse grijns van hier tot ginder en een heilige overtuiging dat de step nu 2 keer zo snel is.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7980
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 23 jun 2020 22:34

:like: mooi! Een fietsklusser in wording!
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
rvdh
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 11 aug 2016 15:18

Gebruikersavatar rvdh 24 jun 2020 11:52

Niet aan de fiets, wel fietsgerelateerd. Gisteren tijdens het fietsen gemerkt dat mijn schoen de hele tijd loskwam. Toch maar even gestopt, bleek dat de draad van mijn BOA-sluiting los zat, of dat dacht ik tenminste. Thuis de sluiting open gedraaid en toen zag ik dat de draad gebroken was, net buiten de draaischijf. De knoop met het afgebroken stukje heb ik eruit gehaald en de resterende draad opnieuw geknoopt. Op het eerste zicht werkt alles weer.

Dit is al de 2e keer in 3 jaar dat de draad van mijn BOA-sluiting breekt. De resterende draad ziet er ook niet meer al te best uit (zie foto). Deze sluitingen zouden toch net heel degelijk moeten zijn. Hebben jullie gelijkaardige ervaringen?
Ik heb voor de zekerheid maar een vervangingssetje IP1 sluitingen besteld bij BOA.
Bijlagen
DSCF6624.JPG
BMC Roadmachine 02 2020
BMC Alpenchallenge 01 2016

Gebruikersavatar
Rubik
Forum-lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 30 mar 2018 17:58
Locatie: Heerenveen

Gebruikersavatar Rubik 01 jul 2020 17:54

Deze week de BB90 lagers vervangen bij mijn Trek Emonda SL6 disc. Die hadden speling na (slechts) 9.000 kilometers, maar wel incl 2 herfsten / winters.

Vervangen door setje NTN 6805 lagers. Ik zag eigenlijk best op tegen de klus, maar het stelde ontzettend weinig voor.
BB90 is press fit (slip fit beter gezegd) direct in het carbon frame. Met de hand waren de lagers te verwijderen en de nieuwe te plaatsen. Heb Loctite 641 (met Loctite 7649 als activator) gebruikt als retaining compound, 48 uur laten drogen op kamertemperatuur.

Crank draait weer soepel en spelingsvrij :). Hoop dat deze lagers het wat langer vol gaan houden...
Laatst gewijzigd door Rubik op 14 jul 2020 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Aesch
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 apr 2013 12:30

Aesch 01 jul 2020 22:07

Dit heb ik ook afgelopen week gedaan bij mijn madone. Daar met de hand verwijderen echt niet mogelijk! Heb je de plastic spacers van de oude lagers opnieuw gebruikt? De "originele" lagers zijn van NSK en daar zitten die wel bij. Waren bij mij ook niet meer bruikbaar na het verwijderen.

Gebruikersavatar
Rubik
Forum-lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 30 mar 2018 17:58
Locatie: Heerenveen

Gebruikersavatar Rubik 02 jul 2020 16:40

Aesch schreef: 01 jul 2020 22:07 Dit heb ik ook afgelopen week gedaan bij mijn madone. Daar met de hand verwijderen echt niet mogelijk! Heb je de plastic spacers van de oude lagers opnieuw gebruikt? De "originele" lagers zijn van NSK en daar zitten die wel bij. Waren bij mij ook niet meer bruikbaar na het verwijderen.
Ja, die plastic spacers (of eigenlijk meer: dust caps) konden met wat beleid prima verwijderd worden. Kon ik dus probleemloos hergebruiken.
Was eigenlijk van plan ze te vervangen, maar kon niet direct een adres vinden waar ik ze los kon krijgen. Eigenlijk alleen als deel van een BB90 kit.

Weet je trouwens zeker dat de lagers origineel van NSK zijn? Ik meen gelezen te hebben dat ze van Enduro zijn.

Aesch
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 apr 2013 12:30

Aesch 02 jul 2020 20:26

Yes, zeker NSK. Zowel de set die er uit kwam als de nieuwe set die er in ging.
D Seal

Jac
Forum-lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 27 jul 2011 19:43
Locatie: Veenendaal

Jac 21 jul 2020 22:06

Gisteravond zag ik de ik al op het canvas zat van mijn tubeless achterband, was nog niet zo veel maar toch. Ik had de band op 5 bar staan, toen die spontaan latex begon te spuiten, op een andere plek. Dus vanavond maar vervangen voor de nieuwe Schwalbe pro one . Ging makkelijk zelfs met de hand, en nog op druk zonder latex.
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs

NoBlink
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 09 jun 2015 19:55

NoBlink 12 aug 2020 17:49

Nieuwe bandjes (GP5000), Cassette (11-30) en ketting voor een geplande trip naar Bormio over een paar weken.

Komend weekend maar eens de boel in Limburg testen; met korte Campa kooi past de 30 echt net 😅
Bijlagen
119AE28E-4ABF-435C-B429-0A501B816BB0.jpeg

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 aug 2020 17:11

Eindelijk ietsjes koeler, dus prima weer voor wat achterstallige klusjes....

- GP5000TL vervangen door Schwalbe Pro One TLE
- De achternaaf van mijn Bora's liep wat rauw. Eventjes opgemaakt, alles schoongemaakt en opnieuw in het vet gezet om er vervolgens achter te komen dat het lag aan het buitenste bodylager. Gelukkig had ik die nog liggen. Alles weer netjes in elkaar gezet, loopt weer perfect.
- De remmen van mijn leen-MTB (van Ypuh) eventjes gebleed, na rechtop hangen deden die niks meer... --> klaar om weer richting de eigenaar te gaan....

Plaats reactie