Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 04 jan 2019 19:32

Het kan natuurlijk dat de ring op de as iets te ver naar binnen zit waardoor de 2 ringen elkaar raken.
Die zit op de as geklemd en is makkelijk iets te verschuiven...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Raymond62
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 08 feb 2015 11:21

Raymond62 04 jan 2019 20:49

Die grote ring met opstaande rand (naar buiten) zit normaal vast in de body op een hoogte die specifiek is voor die body. Als het goed is dan zit die ring net iets hoger dan de kogels zodat die vrij lopen en als je de as monteert dan zit dat kleine schoteltje net met z'n rand over de binnenrand van de grote ring. Er mag natuurlijk niets raken.
Dat noemen ze inderdaad een labyrinth dichting.. ;)

ic3d
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 05 jan 2019 15:18

Dank voor de reacties! Dit wiel zat ooit op een fiets die ik tweedehands gekocht heb. Ik denk dat het door de vorige eigenaar niet goed gemonteerd is geweest. De grote ring heeft aan de niet holle kant namelijk slijtsporen van de kogels. Ik heb dit wiel (buiten nu dus) nooit open gehad, dus ik vermoed dat de vorige eigenaar de as te strak afgesteld had en is gaan fietsen. Ik heb op ebay een vervanger gevonden voor een paar euro. Die ga ik monteren met de nieuwe kogels. Conussen zien er nog wel redelijk uit. Geen krassen of deuken, wel wat verkleuring her en der, maar niet voelbaar. We gaan het zien.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5698
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 13 jan 2019 20:15

De afgelopen dagen heb ik de 'zomer'-fiets onderhoud gegeven.
Alle lagers schoongemaakt en opnieuw van vet voorzien.
Nieuwe ketting, cassette en derailleurwieltjes.
Alle kabels vervangen.
Nieuwe bandjes.
En natuurlijk een vers stuurlintje.
Bij het afstellen van de achterderailleur lukte het me niet om hem ratelvrij te krijgen.
Ik dacht dat het slechte schakelen van de afgelopen weken kwam door de versleten derailleurwieltjes maar er is dus nog een probleem.
Even goed de derailleur bekeken en ja hoor; heel veel speling op de verbinding tussen de kooi en de rest van de derailleur.
Ik heb geen idee hoe ik dat moet afstellen maar omdat de derailleur al 11 jaar oud is heb ik maar een nieuwe besteld.
Nu afwachten totdat deze geleverd is, dan kan ik de fiets weer in tip/top conditie gebruiken komend voorjaar/zomer.
En in de tussentijd staat de winterfiets gereed in de schuur.

edit;
Ik heb dus een millimeter speling op de door de pijl aangegeven plek.
6897_USED_Shimano_Ultegra_RD-6600_GS_Long_Cage_Rear_Derailleur_10_Speed_Road_Gravel_large.jpg
6897_USED_Shimano_Ultegra_RD-6600_GS_Long_Cage_Rear_Derailleur_10_Speed_Road_Gravel_large.jpg (38.43 KiB) 1052 keer bekeken

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 13 jan 2019 20:44

Vermoedelijk zit daar een plastieken busje dat uitgesleten is....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 17 jan 2019 21:48

Zojuist de Tallboy op dieet gedaan. Fiets heb ik gekocht met 27.5+ wielen. Da's leuk om een alpenpad mee af te rijden, maar hier in Nederland zijn ze vooral overkill. Ze lopen zwaar en ze zijn zwaar. Vandaag arriveerde een handgespaakt setje van Wheel-Tec. Zojuist cassette gemonteerd, schijven erop en banden tubeless er omheen. Voor de gein even het verschil gewogen met de plus wielen. Resultaat: Tallboy is ruim 1,1 kg afgevallen! Dat ga ik wel merken (al verwacht ik het grootste verschil met hoe ze rollen). De dikke wielen bewaar ik mooi voor de vakantie.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Traveler
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 jan 2017 15:35

Gebruikersavatar Traveler 18 jan 2019 17:27

Meerdaags klusje afgerond.

Een jaar of zes geleden kocht ik een 2e hands om als winterfiets te gebruiken. Deze had een JIS bracket die ik wilde vervangen door een GXP BB met Bontrager crank, die ik nog had liggen. Dus naar de local FM, maar de JIS BB zat echt muurvast, geen beweging in te krijgen, bankschroef overwogen..... Besloten om geen risico te nemen; de JIS BB was nog in orde en liep goed.
Tot voor kort dan, de lagers waren nu echt wel op, meer dan 10 jaar inmiddels hun werk gedaan.

Alle tips, ooit op dit forum gegeven, heb ik toegepast: kruipolie, tikjes met de hamer, meer kruipolie, dagje laten staan en meerdere malen herhalen, niks forceren.
Geduld bleek weer eens een schone zaak.
Vandaag lukte het ze los te draaien. BB grondig schoongemaakt, opnieuw ingevet en de GXP er in gezet, moeiteloos want de schroefdraad is nog helemaal goed.
Crankstel draait als een zonnetje!

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 24 jan 2019 22:21

Afgelopen zaterdag opeens een tik tijdens het trappen.
Ik gokte op de bb, ketting was ook weer aan vervanging toe dus die eerst maar vervangen en voor zekerheid steekassen nog even goed vastgezet.
Zondag ritje maar tik was nogsteeds (zelfs iets erger aanwezig) en was ook precies als mijn linkerbeen beneden was. (en benen stil niets te horen)
Voor zekerheid trappers vervangen (spd -> spd-sl) maar dat had ook geen effect.
Dus bottombracker er maar uit getikt en nieuwe erin, wat kan het anders zijn...

Maar maandag was tik nog gewoon aanwezig....
Wilde ik 's avonds bladboutjes maar even nakijken en toen zag ik dus scheurtje in kettingblad.
Nieuw blad besteld dus maar die vandaag aangekomen was.
Vanavond gedemonteerd en toen zag ik nog een 2e scheur (die zat achter crankarm) en een plekje die begon te scheuren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er zit nug iig nieuw blad op en dan maar even mailtje sturen aan bedrijf waar ik hem heb gekocht.

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 24 jan 2019 23:38

Zo te zien kettingblad voor 1X11 of 1X12, zou het daardoor komen, te grote hoek bij bepaalde versnelling combinaties? Ik heb zoiets nog niet eerder gezien.
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 25 jan 2019 07:13

1x11 idd

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 27 jan 2019 19:41

Vandaag ontdekte ik na de rit bij het poetsen behoorlijke speling op de trapas. Gelijk maar even langs Mantel gereden om een nieuwe te halen. Het was nodig:

Afbeelding

Jackal
Forum-lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 09 dec 2018 19:26

Jackal 03 feb 2019 21:53

Vandaag mijn Ultegra R8000 kettingbladen 50/34 vervangen voor 53/39. Daarna natuurlijk veel meer tijd kwijt geweest aan het verzetten van de voorderailleur en het opnieuw afstellen.
Mijn Strava

Plaats reactie