Vandaag geklust aan de fiets
Die grote ring met opstaande rand (naar buiten) zit normaal vast in de body op een hoogte die specifiek is voor die body. Als het goed is dan zit die ring net iets hoger dan de kogels zodat die vrij lopen en als je de as monteert dan zit dat kleine schoteltje net met z'n rand over de binnenrand van de grote ring. Er mag natuurlijk niets raken.
Dat noemen ze inderdaad een labyrinth dichting..
Dat noemen ze inderdaad een labyrinth dichting..
Dank voor de reacties! Dit wiel zat ooit op een fiets die ik tweedehands gekocht heb. Ik denk dat het door de vorige eigenaar niet goed gemonteerd is geweest. De grote ring heeft aan de niet holle kant namelijk slijtsporen van de kogels. Ik heb dit wiel (buiten nu dus) nooit open gehad, dus ik vermoed dat de vorige eigenaar de as te strak afgesteld had en is gaan fietsen. Ik heb op ebay een vervanger gevonden voor een paar euro. Die ga ik monteren met de nieuwe kogels. Conussen zien er nog wel redelijk uit. Geen krassen of deuken, wel wat verkleuring her en der, maar niet voelbaar. We gaan het zien.
De afgelopen dagen heb ik de 'zomer'-fiets onderhoud gegeven.
Alle lagers schoongemaakt en opnieuw van vet voorzien.
Nieuwe ketting, cassette en derailleurwieltjes.
Alle kabels vervangen.
Nieuwe bandjes.
En natuurlijk een vers stuurlintje.
Bij het afstellen van de achterderailleur lukte het me niet om hem ratelvrij te krijgen.
Ik dacht dat het slechte schakelen van de afgelopen weken kwam door de versleten derailleurwieltjes maar er is dus nog een probleem.
Even goed de derailleur bekeken en ja hoor; heel veel speling op de verbinding tussen de kooi en de rest van de derailleur.
Ik heb geen idee hoe ik dat moet afstellen maar omdat de derailleur al 11 jaar oud is heb ik maar een nieuwe besteld.
Nu afwachten totdat deze geleverd is, dan kan ik de fiets weer in tip/top conditie gebruiken komend voorjaar/zomer.
En in de tussentijd staat de winterfiets gereed in de schuur.
edit;
Ik heb dus een millimeter speling op de door de pijl aangegeven plek.
Alle lagers schoongemaakt en opnieuw van vet voorzien.
Nieuwe ketting, cassette en derailleurwieltjes.
Alle kabels vervangen.
Nieuwe bandjes.
En natuurlijk een vers stuurlintje.
Bij het afstellen van de achterderailleur lukte het me niet om hem ratelvrij te krijgen.
Ik dacht dat het slechte schakelen van de afgelopen weken kwam door de versleten derailleurwieltjes maar er is dus nog een probleem.
Even goed de derailleur bekeken en ja hoor; heel veel speling op de verbinding tussen de kooi en de rest van de derailleur.
Ik heb geen idee hoe ik dat moet afstellen maar omdat de derailleur al 11 jaar oud is heb ik maar een nieuwe besteld.
Nu afwachten totdat deze geleverd is, dan kan ik de fiets weer in tip/top conditie gebruiken komend voorjaar/zomer.
En in de tussentijd staat de winterfiets gereed in de schuur.
edit;
Ik heb dus een millimeter speling op de door de pijl aangegeven plek.
Zojuist de Tallboy op dieet gedaan. Fiets heb ik gekocht met 27.5+ wielen. Da's leuk om een alpenpad mee af te rijden, maar hier in Nederland zijn ze vooral overkill. Ze lopen zwaar en ze zijn zwaar. Vandaag arriveerde een handgespaakt setje van Wheel-Tec. Zojuist cassette gemonteerd, schijven erop en banden tubeless er omheen. Voor de gein even het verschil gewogen met de plus wielen. Resultaat: Tallboy is ruim 1,1 kg afgevallen! Dat ga ik wel merken (al verwacht ik het grootste verschil met hoe ze rollen). De dikke wielen bewaar ik mooi voor de vakantie.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Meerdaags klusje afgerond.
Een jaar of zes geleden kocht ik een 2e hands om als winterfiets te gebruiken. Deze had een JIS bracket die ik wilde vervangen door een GXP BB met Bontrager crank, die ik nog had liggen. Dus naar de local FM, maar de JIS BB zat echt muurvast, geen beweging in te krijgen, bankschroef overwogen..... Besloten om geen risico te nemen; de JIS BB was nog in orde en liep goed.
Tot voor kort dan, de lagers waren nu echt wel op, meer dan 10 jaar inmiddels hun werk gedaan.
Alle tips, ooit op dit forum gegeven, heb ik toegepast: kruipolie, tikjes met de hamer, meer kruipolie, dagje laten staan en meerdere malen herhalen, niks forceren.
Geduld bleek weer eens een schone zaak.
Vandaag lukte het ze los te draaien. BB grondig schoongemaakt, opnieuw ingevet en de GXP er in gezet, moeiteloos want de schroefdraad is nog helemaal goed.
Crankstel draait als een zonnetje!
Een jaar of zes geleden kocht ik een 2e hands om als winterfiets te gebruiken. Deze had een JIS bracket die ik wilde vervangen door een GXP BB met Bontrager crank, die ik nog had liggen. Dus naar de local FM, maar de JIS BB zat echt muurvast, geen beweging in te krijgen, bankschroef overwogen..... Besloten om geen risico te nemen; de JIS BB was nog in orde en liep goed.
Tot voor kort dan, de lagers waren nu echt wel op, meer dan 10 jaar inmiddels hun werk gedaan.
Alle tips, ooit op dit forum gegeven, heb ik toegepast: kruipolie, tikjes met de hamer, meer kruipolie, dagje laten staan en meerdere malen herhalen, niks forceren.
Geduld bleek weer eens een schone zaak.
Vandaag lukte het ze los te draaien. BB grondig schoongemaakt, opnieuw ingevet en de GXP er in gezet, moeiteloos want de schroefdraad is nog helemaal goed.
Crankstel draait als een zonnetje!
Afgelopen zaterdag opeens een tik tijdens het trappen.
Ik gokte op de bb, ketting was ook weer aan vervanging toe dus die eerst maar vervangen en voor zekerheid steekassen nog even goed vastgezet.
Zondag ritje maar tik was nogsteeds (zelfs iets erger aanwezig) en was ook precies als mijn linkerbeen beneden was. (en benen stil niets te horen)
Voor zekerheid trappers vervangen (spd -> spd-sl) maar dat had ook geen effect.
Dus bottombracker er maar uit getikt en nieuwe erin, wat kan het anders zijn...
Maar maandag was tik nog gewoon aanwezig....
Wilde ik 's avonds bladboutjes maar even nakijken en toen zag ik dus scheurtje in kettingblad.
Nieuw blad besteld dus maar die vandaag aangekomen was.
Vanavond gedemonteerd en toen zag ik nog een 2e scheur (die zat achter crankarm) en een plekje die begon te scheuren.
Er zit nug iig nieuw blad op en dan maar even mailtje sturen aan bedrijf waar ik hem heb gekocht.
Ik gokte op de bb, ketting was ook weer aan vervanging toe dus die eerst maar vervangen en voor zekerheid steekassen nog even goed vastgezet.
Zondag ritje maar tik was nogsteeds (zelfs iets erger aanwezig) en was ook precies als mijn linkerbeen beneden was. (en benen stil niets te horen)
Voor zekerheid trappers vervangen (spd -> spd-sl) maar dat had ook geen effect.
Dus bottombracker er maar uit getikt en nieuwe erin, wat kan het anders zijn...
Maar maandag was tik nog gewoon aanwezig....
Wilde ik 's avonds bladboutjes maar even nakijken en toen zag ik dus scheurtje in kettingblad.
Nieuw blad besteld dus maar die vandaag aangekomen was.
Vanavond gedemonteerd en toen zag ik nog een 2e scheur (die zat achter crankarm) en een plekje die begon te scheuren.
Er zit nug iig nieuw blad op en dan maar even mailtje sturen aan bedrijf waar ik hem heb gekocht.
- Vieux chnoque
- Forum-lid
- Berichten: 613
- Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
- Locatie: STEYL
Zo te zien kettingblad voor 1X11 of 1X12, zou het daardoor komen, te grote hoek bij bepaalde versnelling combinaties? Ik heb zoiets nog niet eerder gezien.
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la