Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

Colnago2020
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 aug 2020 00:43

Colnago2020 20 mei 2021 19:27

IMG_5567.JPG
Nieuw wieltjes erop

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 20 mei 2021 20:36

Gisteren Veloflex Raven 27mm tubes geplakt - vandaag testrit gedaan - helemaal top !
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

leon1
Forum-lid
Berichten: 2814
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 30 mei 2021 23:36

Voorgenomen de te korte ketting van mijn Record disc groep te wisselen. Ik heb al een tijdje last van een slecht werkend versnellingsapparaat. Continue geratel van de ketting op de cassette. En onderweg nieuw afstellen helpt eventjes maar zodra ik schakel is het weer mis. Geen idee wat het probleem is. Fiets stond daarom nogal vaak binnen. Gelukkig heb ik er nog eentje paraat.

Probleem: Misschien wel de te korte ketting (al klinkt dat totaal onlogisch omdat ie maar 2 links korter is dan voorgeschreven). Ketting gewisseld, testritje op straat. In eerste instantie prima maar na een paar keer schakelen weer geratel... Fiets weer binnen gezet en toevallig zie ik bij het verwijderen van het wiel het freewheel bewegen..... Eindelijk de fout gevonden. De moer die het freewheel op de plek moet houden was los.... Man man, ik was al helemaal klaar met dat geratel... Nu de moer vastgezet met locktite. Alweer 100km mee gereden en wat een verademing. Mooi detail is dat de sluitring van de cassette behoorlijk afgesleten is. En als ik naar het frame kijk zie ik geen schade (gelukkig). Nooit bij stilgestaan dat het freewheel los kon raken (gaat om 3t discus wielen in dit geval). Speling was zo'n 3 a 4mm. Voldoende dus om de boel continue in de war te sturen...
Ride bikes, not tanks!

Najieto
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 06 mei 2016 11:05

Najieto 31 mei 2021 21:34

Vandaag een volledige cleaning beurt gedaan van mijn fiets. Zat er al een beetje tegen aan te hikken want gister tijdens het fietsen was de gortdroge krakende ketting de druppel. Heb gelijk elk boutje, lager, kettingbladen tandwielen los gehad schoongemaakt en netjes ingevet terug gezet. Bijna 4 uur bezig geweest eer dat de fiets weer compleet gemonteerd in de gang hing :lol: Ben ook achter een nieuwe schoonmaak combi gekomen voor tandwielen, Dasty met schoonmaak azijn. Het komt er blinkend uit .
BMC Roadmachine 02 2019
BMC Teamelite 02 2020

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 01 jun 2021 21:56

Azijn (zuur) en zeep (basisch) klinkt niet logisch, want dat neutraliseert elkaar. Maar misschien is dasty zurig/kationogeen, dan kan het een versterkende combinatie zijn.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 04 jun 2021 18:30

Omdat ik de afgelopen keren de Powerway R13 achternaaf wat korrelig voelde rijden vandaag maar eens de lagers van het achterwiel vervangen. Zoals ik al een tijdje geleden had gezegd is de afdichting achter de hub niet afdoende en nadat ik ze vorig jaar weer loopbaar had gemaakt toen dat lager was vastgeroest heb ik vandaag beide na 6000 km vervangen voor nieuwe (ceramische) lagers.
Zowel die van het voorwiel als die van de freewielbody waren nog goed. Het eruit tikken en nieuwe plaatsen was zelfs zonder speciaal gereedschap een fluitje voor een cent.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 06 jun 2021 21:37

Niet aan de fiets geklust, maar om de fiets geklust.
Ik kom vaak op verschillende plekken in het land, als ik dan wat langer (vanaf 3 dagen) op dezelfde plek ben, dan is het rendabel om de fiets mee te nemen. Zo'n cheapo tas gekocht via Wiggle (€52,-) en daarmee aan de slag. Krijgt er ook 2 wieltassen bij zelfs.
Zodra je gaat vergelijken met de duurdere tassen (snel €350 en meer) dan zie je waarom deze zo goedkoop is. De duurdere hebben een handig systeem erin om je fiets op te klikken zodat de achterderrie vrij blijft, ketting niet gaat klapperen.
Nah, met wat fantasie maken we zoiets wel even zelf. €12 aan materiaal en een ochtendje prullen geeft een nette houder. Stukje PVC buis met snelspanners in het frame, buisklemmen op het houten onderframe. Wielen eruit, snelspanner met PVC buis erin. Fiets inklikken op het houten frame, zadel eruit, stuur los en alles in de tas.
Alle losse spullen netjes inpakken, zadel zó in de teas zetten dat de rest er nog bij kan enz enz. De details kosten de meeste tijd. Toch zit de fiets in een kwartiertje in de tas.
1 aanpassing is er nog, de steun voor achterwiel is 2cm te hoog. Daardoor past het zaakje nét in de tas.
IMG_20210606_205808.jpg
IMG_20210606_205957.jpg
IMG_20210606_210728.jpg
Morgenavond een rondje Friesland. En dan te bedenken dat ik nog nooit van mijn leven in Friesland geweest ben :mrgreen:
Dogma F

debrabander
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 mei 2021 13:20

debrabander 07 jun 2021 10:06

Dacht even mijn zadel ietsje hoger te zetten... maar helaas zit zadelpen (alu) muurvast in frame (carbon).

Gisteravond en vanochtend eerst maar eens wat WD-40 bovenlangs ertussen proberen te spuiten. Doekje om frame tegen de druipers. Nog geen beweging helaas. Gelezen op Parktool website dat Cola kan helpen omdat dit een "mild acid" is. Zal dat ook nog wel een poging geven. Als dat niet lukt maar kijken of fietsenmaker hier ervaring mee heeft en dit kan oplossen.

In ieder geval les geleerd dat ik voortaan de zadelpen er periodiek eruit moet halen om schoon te maken & verse montage pasta erop.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 07 jun 2021 13:49

debrabander schreef: 07 jun 2021 10:06 Dacht even mijn zadel ietsje hoger te zetten... maar helaas zit zadelpen (alu) muurvast in frame (carbon).

Gisteravond en vanochtend eerst maar eens wat WD-40......
Afbeelding

IMAL is een echte kruipolie die ook doordringt. WD-40 bevat een sloot oplosmiddelen die snel vervliegen. Daarna gebeurt en niet zoveel meer. Kruipolie blijft vloeibaar en blijft kruipen (goh). Als het met WD-40 niet lukt is dat heus niet het einde van de wereld. Gewoon spullen kopen die ervoor bedoeld zijn. WD-40 is best aardig spul maar zeker geen kruipolie pur sang. Heb het ook wel gebruikt op loszittende verbindingen (edit: ik bedoel natuurlijk VASTzittende verbindingen!), werkt ook wel maar niet super op sterk geoxideerde verbindingen.

Misschien, heel misschien krijg je het met WD-40 ook wel los. Echter zou ik al die solvents niet in mijn carbon frame willen hebben. Carbon kán vloeistoffen opnemen.
Laatst gewijzigd door Ramon73 op 07 jun 2021 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Dogma F

debrabander
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 mei 2021 13:20

debrabander 07 jun 2021 14:09

Ramon73 schreef: 07 jun 2021 13:49
debrabander schreef: 07 jun 2021 10:06 Dacht even mijn zadel ietsje hoger te zetten... maar helaas zit zadelpen (alu) muurvast in frame (carbon).

Gisteravond en vanochtend eerst maar eens wat WD-40......
Afbeelding

IMAL is een echte kruipolie die ook doordringt. WD-40 bevat een sloot oplosmiddelen die snel vervliegen. Daarna gebeurt en niet zoveel meer. Kruipolie blijft vloeibaar en blijft kruipen (goh). Als het met WD-40 niet lukt is dat heus niet het einde van de wereld. Gewoon spullen kopen die ervoor bedoeld zijn. WD-40 is best aardig spul maar zeker geen kruipolie pur sang. Heb het ook wel gebruikt op loszittende verbindingen, werkt ook wel maar niet super op sterk geoxideerde verbindingen.

Misschien, heel misschien krijg je het met WD-40 ook wel los. Echter zou ik al die solvents niet in mijn carbon frame willen hebben. Carbon kán vloeistoffen opnemen.
Thanks! Ga dat spul proberen

debrabander
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 mei 2021 13:20

debrabander 08 jun 2021 10:07

Kruipolie geprobeerd en succes!

Kruip olie ertussen spuiten en het zadel naar links/rechts meppen. Toen het eindelijk 1mm ging bewegen, ging het met extra kruipolie erbij vrij snel los. Flinke opluchting!

Er is wat aluminium oxidatie zichtbaar.
IMG_0261.JPEG
Nu alles goed schoonmaken en terug monteren. Heb geen carbon pasta, ga eerst normale montage pasta proberen. Of is dat niet verstandig?

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 08 jun 2021 11:25

Carbonpasta is bedoeld voor carbon zadelpennen, niet voor aluminium.

Plaats reactie