Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 15 mar 2021 14:12

tjerk1121 schreef: 09 feb 2021 09:28 [

Zien er mooi uit maar lopen een beetje stroef :lol:
Voornaaf loopt zo stroef, dat als mijn fiets ophangt, het wiel begint te draaien dat ventiel onder hangt :)

roelw
Forum-lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 18 mar 2021 13:37

Gisteren nieuwe wielen ontvangen die ik online gekocht heb: DT Swiss P1800 velgrem.
Hoewel deze wielen niet met Campa body in de catalogus staan levert deze ene winkel deze toch met Campa body: je ziet dat de doos open is geweest en door het gat in de zak zie je dat de body vervangen is. Goede service dus.
Maar nu blijkt dat de body klemt zodra ik het wiel in de fiets plaats en vastklem.
Ook als ik de snelspanner vast draai (dus zonder dat er een cassette gemonteerd is of het wiel in de fiets geplaatst is) werkt de vrijloop van de body niet meer.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn voor ik een uur in de auto ga zitten om de rit naar de fysieke winkel ga maken (online support stel voor om naar de winkel te komen).
Afbeelding

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 18 mar 2021 13:55

Body gewoon even goed aandrukken?

Zo o.b.v. 2 zinnetjes is het lastig om een goede analyse te geven, maar de bodies van DT Swiss werken kinderlijk eenvoudig. Je klikt ze er zo op/af, vanuitgaande dat alle interne delen goed gemonteerd zitten.

Ik zou de boel er even aftrekken, rustig kijken of alles goed zit en weer vastduwen. Grote kans dat als ze het wiel niet uit de verpakking gehaald hebben, dat hij net die laatste 'klik' even mist.

abdr
Forum-lid
Berichten: 533
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 19 mar 2021 14:54

Akkoord met ypuh, maar dit is wel een 370 body met pallen (P1800 set) dus moet je zien dat de pallen juist in de ring vallen anders forceer je de boel.

Misschien is het voor roelw het duidelijkste om eerst de body eraf te trekken dan zie je hoe het in elkaar zit.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 19 mar 2021 19:46

JoostG schreef: 05 mar 2021 09:22 . Omdat ik toch bezig was heb ik gelijk het binnenwerk van de shifter schoongemaakt. Wederom begint het kunststof onderdeeltje, dat de kabel op zijn plek houdt, slijtage te tonen. Dat wordt tzt shifter nummer 4. Of ik stap dan af van SRAM.
Valt zoiets niet onder garantie ?
Dure hobby anders, misschien toch maar wireless heb je daar geen last van.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 mar 2021 19:59

Als eTap groepen nu probleemloos waren :D

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 08 apr 2021 21:01

Afgelopen weken wat aan de gravelfiets geklust:

- GRX remklauwen (de achterste lekte en maar ineens een set gekocht)
- Nieuwe stuurpen, -12° en lagere stack om wat dieper te zitten
- Nieuw stuur, beetje smaller maar met meer flare in de beugel
- DI2 junction in het stuur weg gewerkt
- Nieuw stuurllintje
- Nieuw gespaakte wielen (door mezelf)
- Nieuwe zomerbanden (WTB ByWay in 40mm)

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 apr 2021 22:32

Ik kan mij niet voorstellen dat je met zo'n afstelling nog technische stroken met enig fatsoen kan afwerken.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 09 apr 2021 07:46

Dat is geen probleem. Het is hier allemaal vrij vlak maar zelfs rond Leuven gaat dat eigenlijk nog net zo goed als de mensen rond mij die met een MTB rijden.

Hiervoor had ik een -7° stuurpen, die was net wat hoog (voor mij) en daarvoor zat er -17° pen op, die was dan weer net te laag. Hopelijk is de -12° dan net goed :mrgreen:

Zo was het met de -17°:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 apr 2021 09:29

Blijft altijd leuk hoe verschillend mensen het gravelracen aanpakken en beleven :like: .
Campagnolo Ultra Dork

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 09 apr 2021 09:53

DDX schreef: 19 mar 2021 19:46
JoostG schreef: 05 mar 2021 09:22 . Omdat ik toch bezig was heb ik gelijk het binnenwerk van de shifter schoongemaakt. Wederom begint het kunststof onderdeeltje, dat de kabel op zijn plek houdt, slijtage te tonen. Dat wordt tzt shifter nummer 4. Of ik stap dan af van SRAM.

Valt zoiets niet onder garantie ?
Dure hobby anders, misschien toch maar wireless heb je daar geen last van.
Eigenlijk niet aan gedacht: ik zie het als slijtage (van een weliswaar matig bedachte constructie). Om mij heen hoor ik wisselende verhalen over etap. In mij geval is etap en sowieso alles van Sram verhuisd naar de langere baan en gaat het vizier meer en meer op Campagnolo Ekar als toekomstige vervanging.

En ja, het is een dure maar wel erg fijne hobby.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 09 apr 2021 12:28

Ernie C. schreef: 09 apr 2021 09:29 Blijft altijd leuk hoe verschillend mensen het gravelracen aanpakken en beleven :like: .
Dat is wel waar, want er is inderdaad een enorm verschil tussen gravel en gravel :mrgreen:

Ik rijd nogal veel op asfalt ook met deze fiets maar dan ook weer op lichte gravel (waar ook gewone stadsfietsen makkelijk kunnen komen) naar extreme modder/klei toestanden en zelfs wat (lichte) MTB-stukken. Het is echt altijd een compromis waar je op uit komt (daarom dus ook de 3 wielsets met totaal verschillende banden op)

Ik vind het wel leuk, die afwisseling. De ene keer rijd ik alleen, dan weer met wat MTB-vrienden en dan weer met CX-vrienden. Alles kan.
Afbeelding

Plaats reactie