Vandaag geklust aan de fiets
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Zou er bij mij ook maar geen camera opzetten als ik weer eens aan het hobby'en ben hoor . Maar dat het eindresultaat altijd nagenoeg perfect is ben ik wel redelijk zeker van. Het nadeel is alleen ook dat ik 3x zo lang bezig ben als dat het eigenlijk zou mogen duren.
-
- Forum-lid
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 12 okt 2010 20:22
Afgelopen paar dagen bezig geweest met het op orde maken van mijn Giant OCR uit 2003.
Meeste werk zit in het stuur zo te zien.
oude pads eraf gehaald. 1 houder was afgebroken:
Tevens wat roest tegengekomen bij de front shifters.
Eens zien hoe ik dat er zonder alteveel problemen kan afhalen.
Toch wel weer eens leuk wat klussen aan de fiets. Jaren geleden voor het laatst gedaan.
Meeste werk zit in het stuur zo te zien.
oude pads eraf gehaald. 1 houder was afgebroken:
Tevens wat roest tegengekomen bij de front shifters.
Eens zien hoe ik dat er zonder alteveel problemen kan afhalen.
Toch wel weer eens leuk wat klussen aan de fiets. Jaren geleden voor het laatst gedaan.
Klusje van 3X niks, een schoorsteen van 17,5mm gemaakt.....
Sinds dit voorjaar weer aan het fietsen na vele jaren van niet en kan nu wel wat dieper gaan zitten. Tzt, als ik er niet op terug kom dan afzagen. En misschien die 10mm die er nu nog onder zit ook nog weg.
Sinds dit voorjaar weer aan het fietsen na vele jaren van niet en kan nu wel wat dieper gaan zitten. Tzt, als ik er niet op terug kom dan afzagen. En misschien die 10mm die er nu nog onder zit ook nog weg.
Binnenkort wil ik alle binnen- en buitenkabel vervangen. Kabelset en stuurlint al in huis, maar heb nog nooit stuurlint gewikkeld. En daar heb ik wel beetje angst voor dat het achteraf niet netjes is. Dus alle tips zijn welkom!
Dogma F
Stuurlint wikkelen is een lastig klusje, maar je kunt eindeloos heen en weer gaan dus in feiten kan er niks fout gaan, zo lang je maar geduld betracht.
Paar voorbeeldfilmpjes bekijken en dan gewoon aan beginnen;
1e lintje dat je wikkelt zal misschien niet perfect zitten, maar al doende leert men (en je wordt er volgens mij vrij snel handig in).
Zelf heb ik het liefst stuurlint dat je vrij hard aan kan trekken, krijg ik er het netst om
1e lintje dat je wikkelt zal misschien niet perfect zitten, maar al doende leert men (en je wordt er volgens mij vrij snel handig in).
Zelf heb ik het liefst stuurlint dat je vrij hard aan kan trekken, krijg ik er het netst om
Die van Roel Peereboom had ik al gevonden, lastigere methode (of zijn uitleg is wat complexer), maar hij gebruikt het losse stukje lint weer niet. Volgens mij een netter resultaat.
Dat was ook de reden om de vraag te stellen, wat is nu de béste methode? Makkelijk wikkelen, strak resultaat, blijft lang goed op z'n plek?
Dogma F
- borgmonster
- Forum-lid
- Berichten: 808
- Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29
@ RKN: Da’s belangrijk ja: voldoende strak aantrekken!
Maar dat is een kwestie van een keer fout doen en dan altijd goed.
En de juiste richting wikkelen...
Maar dat is een kwestie van een keer fout doen en dan altijd goed.
En de juiste richting wikkelen...
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
Er is geen beste methode, alles heeft z'n voor en nadelen. Ik begin van boven (volgens sommigen krult het lint dan op maar die ervaring heb ik niet). Voordeel is dat je geen lelijk isolatietape nodig hebt. The cheat strip gebruik ik wel. Ik kan het ook zonder, maar dan is het lint in die regio vaak net wat dikker, wat ik minder mooi vind. Het hangt ook van je hoods af; bij kleine hoods is het soms een drama om het zonder cheatstrip netjes te krijgen.
En ik vind het juist mooi als het strak afgewerkt is met zwart isolatieband als je gewoon vanuit het stuureinde wikkelt, for my two cents.
Let er wel op dat je bij de start van de uiteinden van het stuur tegenstrijdig wikkelt, m.a.w. je start van binnen naar buiten - op de zelfde plek - om vervolgens niet meer dan half overlappend naar het midden strak te wikkelen anders kom je kort uit en moet je opnieuw beginnen.! Het maakt niet uit of je stuurlint met of zonder plakstrip gebruikt, het blijft als het strak is aangetrokken altijd zitten. Bij de shifters gebruik ik zelf een kort stukje (oud) stuurlint (cheatstrip) als opvulling om het netjes te krijgen. Op het einde voordat je het netjes afwerkt met isolatietape even met de schaar schuin afknippen . . . . . et voila . . . . . . kind kan de was doen.
Let er wel op dat je bij de start van de uiteinden van het stuur tegenstrijdig wikkelt, m.a.w. je start van binnen naar buiten - op de zelfde plek - om vervolgens niet meer dan half overlappend naar het midden strak te wikkelen anders kom je kort uit en moet je opnieuw beginnen.! Het maakt niet uit of je stuurlint met of zonder plakstrip gebruikt, het blijft als het strak is aangetrokken altijd zitten. Bij de shifters gebruik ik zelf een kort stukje (oud) stuurlint (cheatstrip) als opvulling om het netjes te krijgen. Op het einde voordat je het netjes afwerkt met isolatietape even met de schaar schuin afknippen . . . . . et voila . . . . . . kind kan de was doen.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless