Niet vandaag maar gister de BB30 weer een opknap beurtje gegeven en de achterwiel naaf geserviced met nieuw vet erop kan deze er weer even tegen.
Lekker bezig geweest...
Vandaag geklust aan de fiets
Ook voor alu pennen in carbon frame. Carbon/carbon glijdt behoorlijk langs elkaar, maar carbon/alu krijg je bij 5Nm ook niet helemaal goed vast. In elk geval wel mijn eigen ervaring toen ik de zadelpen verving van mijn ex-scalpel. Die bleef lichtjes zakken (alu pen) totdat ik er carbonpasta tussen smeerde.
Dogma F
Dat is niet noodzakelijk iets dat altijd geldt, maar ook afhankelijk is van hoe nauwkeurig de passing is ten opzichte van elkaar. Dat gezegd hebbende, carbon pasta kan geen kwaad. Als je de Youtube video's van bijvoorbeeld Road bike channel bekijkt zie je dat bijna elk onderdeel van pasta dan wel vet wordt voorzien. Zie bijvoorbeeld https://www.youtube.com/watch?v=wY6z3DUbMnc als een van de laatste voorbeelden.
Terwijl voetbalminnend België gekluisterd zit aan de buis, heb ik nieuwe banden op mijn gravelfiets gelegd. En dat ging als vanzelf. Ik heb nu Vittoria Terreno Dry opgelegd, waar ik voordien de standaard gemonteerde Schwalbe G-One byte had liggen. Opleggen ging heel erg vlot, het ploppen eveneens. Vooraf wat beadblocks ingestrooid, nadien een goeie 90mm squirt latex. een paar rondjes rond de blok gefietst. Morgen nog even de bandenspanning meten.
Aangezien ik amper een kwartiertje bezig was, en ik geen interesse heb ik de rode duivels, nog de wagen proper gemaakt. Dan is de dame des huizes ook tevreden.
Aangezien ik amper een kwartiertje bezig was, en ik geen interesse heb ik de rode duivels, nog de wagen proper gemaakt. Dan is de dame des huizes ook tevreden.
Vandaag na een ritje tot de conclusie gekomen dat de ketting toch echt aan vervanging toe is. Even puzzelen wat leverbaar is. Dub nog even tussen Shimano Ultegra en Campagnolo. Meteen de heleboel smeren. Stuurlint vervangen (had ik nog wel liggen). Frame in alle 'hoeken&gaten' schoongemaakt. Relaxed vaderdagje fietjes knutselen, zeg maar.
Niet aan de eigen fiets maar eerder deze week 3 fietsen van familie van een nieuwe ketting voorzien. Die waren serieus aan vervanging toe. 1 van de 3 cassettes was twijfelachtig qua slijtage en na een ritje vandaag het telefoontje dat hij nu inderdaad wel eens doortrapt met de nieuwe ketting. Nou, moest vanavond heel wat webshops bezoeken, gelukkig was er nog een die de benodigde cassette had. Snel besteld. Hopelijk geen voorraadverschillen daar en over een paar dagen in huis zodat het familie-lid binnenkort op vakantie kan met een fiets die in orde is.
Tubeless bandjes vervangen.
Pro One eraf en Vittoria Corsa Control erop. Beiden 25mm en ze vallen beiden net even breed (27.2mm op mijn brede velgen)
Lukt niet met de voetpomp, ventielkern moet eruit en compressor nodig (met pompkop met hoog debiet) en dan nog ging het niet van de eerste keer (compressor moest echt al op 8bar staan bij eerste luchtstoot)
Verder zijn de Corsa's niet luchtdicht zonder melk (normaal voor TLR bandjes)
Straks mijn eerste ritje doen met deze banden, hopelijk gaan ze langer mee dan de Pro One, daar zat de draad erdoor na 2600km (achterband), niet overal maar op 2 plekken was het karkas goed te zien, ze bleven ook niet meer op druk.
Al bij al toch weer een uurtje zoet geweest
Pro One eraf en Vittoria Corsa Control erop. Beiden 25mm en ze vallen beiden net even breed (27.2mm op mijn brede velgen)
Lukt niet met de voetpomp, ventielkern moet eruit en compressor nodig (met pompkop met hoog debiet) en dan nog ging het niet van de eerste keer (compressor moest echt al op 8bar staan bij eerste luchtstoot)
Verder zijn de Corsa's niet luchtdicht zonder melk (normaal voor TLR bandjes)
Straks mijn eerste ritje doen met deze banden, hopelijk gaan ze langer mee dan de Pro One, daar zat de draad erdoor na 2600km (achterband), niet overal maar op 2 plekken was het karkas goed te zien, ze bleven ook niet meer op druk.
Al bij al toch weer een uurtje zoet geweest
De ultegra remschijven (2x 160mm) vervangen door de xtr's (160mm en 140mm). Had wat extra kabel nodig van in het kader om de remklauw passend te krijgen op het frame.
Tijdens het demonteren en monteren heb ik de boutbevestigingspen zoals op de foto niet losgehad dus ik vraag me af welk nut deze heeft?
Tijdens het demonteren en monteren heb ik de boutbevestigingspen zoals op de foto niet losgehad dus ik vraag me af welk nut deze heeft?