Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
-
DDX
- Forum-lid HC
- Berichten: 5585
- Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30
DDX
19 mar 2021 19:46
JoostG schreef: ↑05 mar 2021 09:22
. Omdat ik toch bezig was heb ik gelijk het binnenwerk van de shifter schoongemaakt. Wederom begint het kunststof onderdeeltje, dat de kabel op zijn plek houdt, slijtage te tonen. Dat wordt tzt shifter nummer 4. Of ik stap dan af van SRAM.
Valt zoiets niet onder garantie ?
Dure hobby anders, misschien toch maar wireless heb je daar geen last van.
-
havana
- Forum-lid HC
- Berichten: 28332
- Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54
havana
19 mar 2021 19:59
Als eTap groepen nu probleemloos waren

-
TL@
- Forum-lid HC
- Berichten: 6018
- Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15
TL@
08 apr 2021 21:01
Afgelopen weken wat aan de gravelfiets geklust:
- GRX remklauwen (de achterste lekte en maar ineens een set gekocht)
- Nieuwe stuurpen, -12° en lagere stack om wat dieper te zitten
- Nieuw stuur, beetje smaller maar met meer flare in de beugel
- DI2 junction in het stuur weg gewerkt
- Nieuw stuurllintje
- Nieuw gespaakte wielen (door mezelf)
- Nieuwe zomerbanden (WTB ByWay in 40mm)

-
Ernie C.
- Forum-lid HC
- Berichten: 17911
- Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43
Ernie C.
08 apr 2021 22:32
Ik kan mij niet voorstellen dat je met zo'n afstelling nog technische stroken met enig fatsoen kan afwerken.
Campagnolo Ultra Dork
-
TL@
- Forum-lid HC
- Berichten: 6018
- Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15
TL@
09 apr 2021 07:46
Dat is geen probleem. Het is hier allemaal vrij vlak maar zelfs rond Leuven gaat dat eigenlijk nog net zo goed als de mensen rond mij die met een MTB rijden.
Hiervoor had ik een -7° stuurpen, die was net wat hoog (voor mij) en daarvoor zat er -17° pen op, die was dan weer net te laag. Hopelijk is de -12° dan net goed
Zo was het met de -17°:

-
Ernie C.
- Forum-lid HC
- Berichten: 17911
- Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43
Ernie C.
09 apr 2021 09:29
Blijft altijd leuk hoe verschillend mensen het gravelracen aanpakken en beleven

.
Campagnolo Ultra Dork
-
JoostG
- Forum-lid
- Berichten: 2893
- Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38
JoostG
09 apr 2021 09:53
DDX schreef: ↑19 mar 2021 19:46
JoostG schreef: ↑05 mar 2021 09:22
. Omdat ik toch bezig was heb ik gelijk het binnenwerk van de shifter schoongemaakt. Wederom begint het kunststof onderdeeltje, dat de kabel op zijn plek houdt, slijtage te tonen. Dat wordt tzt shifter nummer 4. Of ik stap dan af van SRAM.
Valt zoiets niet onder garantie ?
Dure hobby anders, misschien toch maar wireless heb je daar geen last van.
Eigenlijk niet aan gedacht: ik zie het als slijtage (van een weliswaar matig bedachte constructie). Om mij heen hoor ik wisselende verhalen over etap. In mij geval is etap en sowieso alles van Sram verhuisd naar de langere baan en gaat het vizier meer en meer op Campagnolo Ekar als toekomstige vervanging.
En ja, het is een dure maar wel erg fijne hobby.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
-
TL@
- Forum-lid HC
- Berichten: 6018
- Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15
TL@
09 apr 2021 12:28
Ernie C. schreef: ↑09 apr 2021 09:29
Blijft altijd leuk hoe verschillend mensen het gravelracen aanpakken en beleven

.
Dat is wel waar, want er is inderdaad een enorm verschil tussen gravel en gravel
Ik rijd nogal veel op asfalt ook met deze fiets maar dan ook weer op lichte gravel (waar ook gewone stadsfietsen makkelijk kunnen komen) naar extreme modder/klei toestanden en zelfs wat (lichte) MTB-stukken. Het is echt altijd een compromis waar je op uit komt (daarom dus ook de 3 wielsets met totaal verschillende banden op)
Ik vind het wel leuk, die afwisseling. De ene keer rijd ik alleen, dan weer met wat MTB-vrienden en dan weer met CX-vrienden. Alles kan.
-
DDX
- Forum-lid HC
- Berichten: 5585
- Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30
DDX
09 apr 2021 14:52
JoostG schreef: ↑09 apr 2021 09:53
Eigenlijk niet aan gedacht: ik zie het als slijtage (van een weliswaar matig bedachte constructie). Om mij heen hoor ik wisselende verhalen over etap. In mij geval is etap en sowieso alles van Sram verhuisd naar de langere baan en gaat het vizier meer en meer op Campagnolo Ekar als toekomstige vervanging.
En ja, het is een dure maar wel erg fijne hobby.
Zou het toch eens onder garantie proberen te claimen.
Zo heb ik als 2 maal pedalen onder garantie vervangen wat ook soort van slijtage was. (maar in extreme mate waardoor ik inklik gedeelte gewoon kapot trok bij uitklikken)
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 14712
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
wasbeer2006
10 apr 2021 11:12
@orlok, over welk onderdeel heb jij het. Ik zit even te verzinnen, maar kom er even niet achter
-
Orlok
- Forum-lid HC
- Berichten: 6661
- Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
- Locatie: Almere
Orlok
10 apr 2021 18:49
wasbeer2006 schreef: ↑10 apr 2021 11:12
@orlok, over welk onderdeel heb jij het. Ik zit even te verzinnen, maar kom er even niet achter
Orlok schreef: ↑27 feb 2021 13:02
Echter, die plastic spacer moet je er wel even goed voorzichtig intikken met een hamer en heb ik na 3x gebruik al helemaal stuk gedraaid,
Hoe hard draai je deze dan aan om ze nu al kapot te draaien.? Goed handvast aandraaien is meer dan voldoende.
Dat was mijn laatste bijdrage in dit topic: dus bedoelde ik de TL-FC25 een verloopring om het bottombracket vast/los te draaien.

Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
Corny121
- Forum-lid
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 30 jul 2014 13:27
- Locatie: Zoetermeer
Corny121
10 apr 2021 19:14
Vandaag avonturen beleefd om mijn balhoofdlager te vervangen. Althans, bovenste lager was in prima staat, de onderste was wel op. Tot mijn grote geluk kwam toen ik met een schroevendraaier het onderste lager er uit wilde tikken alleen de binnenschaal met de kogeltjes er uit zetten. De buitenste schaal van het lager zat muurvast. Flink met WD40 aan de gang en pogingen met wat warmte. Ondertussen aan het rondbellen voor een lager uitdrijver. Maar nergens in de buurt te krijgen hier, althans niet per vandaag in verband met de verplichte 4 uur wachten.
Uiteindelijk mijn eigen uitdrijver gemaakt met hulp van een onderstel van een Weber BBQ die ik ingebouwd heb. Dus wat zaagsnedes in het uiteinde en wat buigen. Met een paar ferme kleppen gaf het lager mee en kon het nieuwe lager geplaatst worden..
#HoeMoeilijkKanHetZijn