Getest: Argon 18 Krypton Pro
“Leuke fiets”, dat is de eerste reactie die...
Om het forum te gebruiken dien je je eerst in te loggen.
Lokale Canyon dealer? Hebben ze een nieuw businessmodel bij Canyon?i-mac schreef: ↑01 feb 2021 22:09Cassette en ketting vervangen op de gravel bike. Nu toch maar even langs gaan bij een lokale Canyon dealer om de schijfremmen te vervangen. Ik heb geen al te beste herinneringen met de eerste keer dat ik dit ooit deed. Je moet de remmen terug open duwen, maar ik deed dat iets te enthousiast. Opeens vloeide daar olie ...
Ik zie dat er daar intussen een handig gereedschap voor bestaat, maar ik ga dat later eens kopen, en dan een volgende keer proberen.
Update: vanmorgen de cassette eraf gehaald en het groene seal zat zoals het hoort dus dat was het niet. Inmiddels ben ik al even op en neer naar Wheel-Tec geweest en heeft men naar het wiel gekeken.....uitkomst: volgens hen zit alles zoals het hoort, is de weerstand zoals hij hoort te zijn en draait een achterwiel sowieso stroever dan een voorwiel omdat er in een achterwiel 5 lagers zitten en in een voorwiel maar 2. Helaas mocht ik niet naar binnen om bij een fabrieksnieuwe naaf te voelen wat de weerstand is.
Het is toch logisch dat er meer weerstand zit op een achterwiel tov een voorwiel? Niet alleen door het dubbele aantal lagers maar ook door de ratchet/palletjes of wat dan ook er voor zorgt dat je kunt trappen en kunt freewheelen.tjerk1121 schreef: ↑02 feb 2021 16:07Update: vanmorgen de cassette eraf gehaald en het groene seal zat zoals het hoort dus dat was het niet. Inmiddels ben ik al even op en neer naar Wheel-Tec geweest en heeft men naar het wiel gekeken.....uitkomst: volgens hen zit alles zoals het hoort, is de weerstand zoals hij hoort te zijn en draait een achterwiel sowieso stroever dan een voorwiel omdat er in een achterwiel 5 lagers zitten en in een voorwiel maar 2. Helaas mocht ik niet naar binnen om bij een fabrieksnieuwe naaf te voelen wat de weerstand is.
Ik laat het even op me inwerken. Mijn eerste reactie is: wat een kolder! Tweede, minder primaire reactie: zij 'zitten er op' dus hebben meer kennis over de materie dan ik.
Op die manier zou het in 'weerstand' geen verschil uit moeten maken met het voorwiel omdat beide assen op maar twee kogellagers draaien en zouden dus theoretisch (bijna) net zo lang moeten door draaien bij een identieke zwieper aan het wiel.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers