Vandaag geklust aan de fiets

Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
Kekkie
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mar 2015 17:34

Kekkie 30 nov 2020 09:02

Volgens mij ga je bijwerken met een lakstift altijd terugzien, op deze plek is dat zonde. Zelf heb ik goede ervaring met airbrush, al eens een frame en tweemaal mijn carbon wielen bij laten spuiten. Afgewerkt met blanke lak geeft dit een mooi resultaat en mijn wat kosten betreft viel het me ook mee.

Via Google vind je vast een specialist in je regio

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1118
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 30 nov 2020 10:04

Overigens, als de lak uit zichzelf begint af te bladderen, dan lijkt me dit gewoon garantiewerk toch?
(of is dit eigen werk?)

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid
Berichten: 3881
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 30 nov 2020 11:11

Als de lak eraf kan bladderen is dat niet goed want dat betekent dat de hechting op de onderlaag niet goed is geweest.
Herstellen met een lakstift is m.i. ook geen goed idee want kleurverschil, lakverschil, glans verschil, dat ga je altijd zien en is niet mooi. Beter is om het met een goede plamuur en licht schuren glad te maken met de omliggende laklaag (minutieus werkje) en dan alles rondom dat plekje afplakken - bijvoorbeeld door een gaatje in een krant - en met een identique kleur te spuiten. Als je dezelfde kleur kan spuiten zie je er daarna niet veel verschil meer. Veel werk voor een beschadiging die je misschien met een (naam)sticker zou kunnen camoufleren.
Er komt een moment dat je de wind mee hebt
Pinarello F10 - Ultegra 6800 - Carbonspeed C38 - Tubeless

DeeJeeEric
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 mei 2014 12:31

DeeJeeEric 02 dec 2020 10:57

RKN schreef:
30 nov 2020 10:04
Overigens, als de lak uit zichzelf begint af te bladderen, dan lijkt me dit gewoon garantiewerk toch?
(of is dit eigen werk?)
Mijn vriendin heeft de fiets in 2018 2ehands gekocht (fiets is september 2017 als nieuw verkocht aan de 1e eigenaar). Net even gekeken op de garantievoorwaarden. 6 jaar garantie op het frame, maar alleen voor de 1e eigenaar. Daarmee vrees ik dat onder de garantievoorwaarden weinig kan worden klaargespeeld. Vreemd blijft het wel, ik zie verder geen één enkele beschadiging aan het frame of carbon, lijkt er gewoon vanaf te zijn gebladderd..
Kekkie schreef:
30 nov 2020 09:02
Volgens mij ga je bijwerken met een lakstift altijd terugzien, op deze plek is dat zonde. Zelf heb ik goede ervaring met airbrush, al eens een frame en tweemaal mijn carbon wielen bij laten spuiten. Afgewerkt met blanke lak geeft dit een mooi resultaat en mijn wat kosten betreft viel het me ook mee.
Via Google vind je vast een specialist in je regio
Goede tip. Deze neem ik ook mee (regio is welliswaar Zwitserland waar alles een tikkeltje duurder is). Zal van de week even voorbij de local bike shop gaan om te kijken of hij / zij nog ideeën heeft en eventueel fatsoenlijke stikkers of blanke lak.
Giant TCR Advanced 1

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 971
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 19 dec 2020 17:17

Van de week en vandaag maar weer eens geklust aan de zomerfiets (Canyon Ultimate CF SL-Di2, die mag alleen buitenspelen met mooi weer = droog wegdek).
Eerste stap was een nieuwe outfront mount van Synchros die perfect past op de Canyon V13 voorbouw.
https://www.syncros.com/in/en/product/s ... 5660001222

De volgende stap was de montage van een direct-mount derailleur hanger (achterpad) van SIgeyi.
https://www.sigeyishop.com/product/cany ... ur-hanger/

En als laatste, een Shimano 12-speed ketting (om zodoende een stillere drivetrain te krijgen),
https://bike.shimano.com/en-NZ/product/ ... M8100.html
Bijlagen
IMG_1928.jpeg
IMG_1808 2.jpeg
Canyon Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL, CF SL 2014, Ultimate AL SLX (Tacx NEO)

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2174
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 19 dec 2020 18:09

Een 12 speed ketting op een 11 speed drivetrain? En daar wordt het stiller van?
o'7o

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid
Berichten: 3881
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 19 dec 2020 18:14

Dan moet die 11 speed ketting wel heel veel lawaai hebben gemaakt. :shock: :roll:
Er komt een moment dat je de wind mee hebt
Pinarello F10 - Ultegra 6800 - Carbonspeed C38 - Tubeless

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 971
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 20 dec 2020 12:27

Douglas schreef:
19 dec 2020 18:09
Een 12 speed ketting op een 11 speed drivetrain? En daar wordt het stiller van?
Daar wordt het stiller van, omdat de binnenruimte hetzelfde is maar de schalmen iets dunner, bij sommige combinaties voor/achter schakelen schuurt de 11 speed standaard ketting wel eens ietsje te dicht langs de achtertandwielen.
zie dit topic:
viewtopic.php?f=12&t=87297&hilit=herrie+derrie
Canyon Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL, CF SL 2014, Ultimate AL SLX (Tacx NEO)

BartNL
Forum-lid
Berichten: 395
Lid geworden op: 22 jun 2014 13:01

BartNL 20 dec 2020 13:46

bigfloor schreef:
20 dec 2020 12:27
Daar wordt het stiller van,
het is maar wat je wilt geloven. Misschien dat het marginaal voordeel heeft gedurende de eerste kilometers. Mijn ervaring is dat de smallere ketting sneller slijt en mogelijk minder schakelt op een cassette bedoeld voor een bredere ketting en dat lijkt mij een groter nadeel dan de mogelijke initiële winst. Daarbij is het verschil tussen 11 en 12 speed ook maar 0,2mm. Het lijkt mij vooral een gevalletje interessant doenerij ;)

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid
Berichten: 3881
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 07 jan 2021 15:48

Gisteren pakte ik mijn fiets voor een rondje en merkte dat het achterwiel niet lekker ronddraaide. Dus gauw een andere wielset gemonteerd om toch te kunnen fietsen en vandaag maar eens kijken wat nou het probleem is.

Wat bleek, de achteras van de Powerway R13 naaf zat vast, dus cassette, naafmoeren en de hub eraf voor verdere inspectie en blijkt dus een kogellager vast te lopen en wel diegene aan de driveside van de naaf. Meteen voor de toekomst alvast reserve lagers besteld om daarna de lagers er uit te kloppen om schoon en weer gangbaar te maken. Één tik met de kunststof hamer op de as was voldoende om de lagers te lossen. Nadat ik de kunststof afdichtringen van de lagers had verwijderd goed schoon gemaakt met lampenolie en na veel bewegen/ronddraaien weer de gang erin gekregen. Opnieuw ingevet met kogellagervet, kunststof afdichtingen gemonteerd en weer terug geplaatst in de naaf. Dat laatste ging vrij eenvoudig omdat de lagers met de hand al halverwege in de passing konden worden gedrukt.

Voordat ik de naafmoeren en de body weer terug heb geplaatst deze eerst goed ingestopt met 'marine grease' want de afdichting tussen de body, naaf en de naafmoer is niet zo goed. Enfin, eind goed al goed en alles draait weer als een tierelier. ;)
Er komt een moment dat je de wind mee hebt
Pinarello F10 - Ultegra 6800 - Carbonspeed C38 - Tubeless

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 4281
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 21 jan 2021 06:52

Onderste balhoofdlager van de gravelfiets vervangen (op 1 dag binnen van bij Mantel)
Wat rottig werkje was dat. Huidige lager viel uit elkaar toen ik de vork eruit haalde, binnenste ring en 2 plastic ringen met de kogels, de buitenste ring bleef echter muurvast in het frame zitten. Geen randje om iets achter te steken om de ring uit te drijven en echt muurvast. Minstens 30 minuten aan het knoeien geweest om het ding los te krijgen.

De nieuwe zat er wel zo in (al had ie een kleine tik van een rubberen hamer nodig)
Klein kraakje (het was nauwelijks hoorbaar, erg raar voor een lager dat zo versleten was) is nu ook weg. Ik vrees wel dat de volgende keer dat het lager vervangen moet worden, het weer zo'n geknoei zal zijn.

Ik heb er genoeg 'marinegrease' aan gesmeerd, hopelijk gaat die dan langer mee dan de 9000km van het vorige (het waren wel een zware 9000km met veel nat/modder en slechte ondergrond)

Het bovenste lager was nog wel perfect in orde.
Afbeelding

leon1
Forum-lid
Berichten: 709
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 29 jan 2021 07:54

Mijn Klein maar eens een grote onderhoudsbeurt gegeven. Ik zat er al een tijdje tegenaan te hikken en het weer bleef ook maar te goed zodat ik gewoon wilde fietsen. Maar nu met een paar regendagen toch even de boel beetgepakt:

1. balhoofdstel schoongemaakt en gemonteerd met fris vet (kraakte af en toe);
2. nieuw stuur gemonteerd (EC90 Aero) waarbij de kabels binnendoor lopen. Staat mooi opgeruimd moet ik zeggen.
3. dus nieuwe binnenkabels en liners gemonteerd, loopt dat ook weer lekker;
4. voorderailleur eindelijk goed afgesteld (kom er nu achter dat ik drie trimstanden heb op het kleine blad (Campa)
5. nieuw kettingblad 48t van TA -Nerius. De oude had 25K erop zitten en was nog niet heel slecht maar met een bijna nieuwe ketting en cassette toch maar vervangen
6. lagers achterwiel Campa Zonda vervangen, die liepen een klein beetje rauw met 7k op de teller

Nog te doen:

7. nieuw stuurlint wikkelen en
8. er is een nieuw zadel van SQlab onderweg: de 612r

Lekker wat uurtjes bezig geweest. Vind ik altijd wel rustgevend :D Vandaag even punt 7 afmaken en dan kan ik in het weekeinde weer naar buiten. :winkthumb: Dat zadel komt volgende week pas vermoed ik.

PS; vergeet het bijna: de ketting gewisseld. Ik rijd met 2 kettingen. Zo heb ik al eerder 20k gehaald met 1 cassette en 2 kettingen. Nu heb ik er eentje met 2500km en eentje met 1500km. Dus die laatste ligt er nu op en mag weer 1000km maken.
Klein: handcrafted science!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers