Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 09 nov 2020 14:08

sharkman113 schreef: 09 nov 2020 10:08
Twee nieuwe 18650 cellen besteld en die door nkon al parallel gelast laten aanleveren. BMS van oude accupack omzetten en getest. 2u15m op volle sterkte. Fabrieksopgave is 1u40m dus zelfs nog betere vervangingsaccu dan de originele.
Ik mag hopen dat je gesoldeerd bedoeld :mrgreen:
Nope. Li-ion cellen moeten juist gepuntlast worden omdat je met solderen net teveel warmte in de cellen stopt. Met puntlassen blijft de warmteontwikkeling juist binnen de perken. Ik heb de cellen al gepuntlast laten aanleveren en wel aan de strips het BMS gesoldeerd. Dat soldeerpunt zit ver genoeg weg van de cellen om overmatige warmte te vermijden.
En opladen doe ik ook alleen maar in een veilige omgeving met een lader die laadtijd en laadstroom beperkt. Dat er wel eens accu's in brand gaan wil niet zeggen dat dat de standaard is, in het grootste deel van de gevallen gaat het gewoon altijd goed.
Dogma F

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 09 nov 2020 20:50

Blijft inderdaad met puntlassen een stuk koeler echter als je een aantal regels in acht neemt en je kunt solderen (vooral snel) kun dit ook prima. Ik heb al aardig wat cellen uit de 18 serie gesoldeerd en het is te doen (maar vrij van risico's is het inderdaad niet).
Opladen in een veilige omgeving is altijd een goed idee (bij mij is maar één keer een telefoon oververhit geraakt). Ik meende dat de Lezine gewoon via een USB poort wordt geladen en dat de interne beveiliging i.c.m. de grotere cellen hier niet optimaal samen gaan. Als je de lamp nu met een goede lader oplaad kun je de risico's inderdaad verregaand beperken.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 09 nov 2020 22:43

sharkman113 schreef: 09 nov 2020 20:50 Blijft inderdaad met puntlassen een stuk koeler echter als je een aantal regels in acht neemt en je kunt solderen (vooral snel) kun dit ook prima. Ik heb al aardig wat cellen uit de 18 serie gesoldeerd en het is te doen (maar vrij van risico's is het inderdaad niet).
Ik soldeer heus wel eens 18650 accu's. Kan op zich prima, daar zijn prima oplossingen voor. HF inductiebout (bijv. Metcal) met groot oppervlak en je soldeert een cel binnen 3 seconden zonder dat de chemie noemenswaardig opwarmt. Is inderdaad alleen iets voor ervaren soldeerders. Nou is een heel groot deel van mijn werk om daar (theorie en praktijk)les in te geven, dus kan het wel veilig uitvoeren.
Maar in deze lamp is nauwelijks plaats voor soldering en op de cellen en ik had voldoende tijd dus is een voorbereid setje bestellen veel eenvoudiger. Voor die €1,10 extra op totaal 2 cellen ga ik niet solderen :)
Dogma F

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 13 nov 2020 15:58

Vandaag heb ik het onderste lager vervangen. De laatste keer dat ik deze schoonmaakte, lag hij al helemaal uit elkaar en wist ik hem met enige moeite op te lappen. Uiteindelijk heeft hij het best lang uitgehouden, 20.000km op een fiets die heel veel onverhard ziet gedurende het hele jaar.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 13 nov 2020 18:45

Als je een recht balhoofd hebt zou je ook nog het bovenste lager kunnen omwisselen met het onderste lager. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

roelw
Forum-lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 15 nov 2020 15:14

Afgelopen dagen een nieuw frame gemonteerd: behoorlijk wat Morgan Blue carbon pasta op de zadelpen gedaan. Deze is redelijk vloeibaar en de overtolige pasta is daardoor langs de zadelbuis gelopen, zowel langs de buitenkant maar blijkbaar ook langs de binnenkant.
Wanneer ik de bouten van de bidonhouder wil verwijderen kan ik deze niet met de losse hand losdraaien maar moet ik een inbus gebruiken. Bij het vastzetten van deze bouten terug witte Shimano anti-seize montagepasta gebruikt Terug ging het vastdraaien in het begin vlot maar plots minder vlot.
Kan de bout beschadigd zijn?
Op het einde hoorde ik een luide tik. Kan dat een probleem zijn?
Ik heb geen momentsleutel gebruikt maar ik heb nooit veel kracht gezet; Denk niet dat ik meer dan 1nM heb toegepast.
Het betreft een aluminium frame.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 15 nov 2020 15:31

Een stalen bout beschadigen in een alu frame lijkt me onmogelijk, beetje pasta in de buis kan IMO geen kwaad.
Tik kan een loszittend draadbusje zijn in het frame...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

0475
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 15 nov 2020 19:44

klusje van niks maar vooruitlopend op groter onderhoud bij het poetsen de derrie wieltjes eens gedemonteerd want erg aangekoekt met smurrie. Ik was een beetje teleurgesteld dat er geen lager in zit maar enkel 'n glijbus...Ultegra....mhmm....

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 15 nov 2020 20:59

Ja, de meeste hebben nog gewoon glijlagertjes.
Iets meer weerstand, maar wel zo betrouwbaar....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

roelw
Forum-lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 18 nov 2020 15:46

Keezx schreef: 15 nov 2020 20:59 Ja, de meeste hebben nog gewoon glijlagertjes.
Iets meer weerstand, maar wel zo betrouwbaar....
BBB BDP-21 AluBoys hebben kogellagers en zijn betaalbaar.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 19 nov 2020 05:52

0475 schreef: 15 nov 2020 19:44 klusje van niks maar vooruitlopend op groter onderhoud bij het poetsen de derrie wieltjes eens gedemonteerd want erg aangekoekt met smurrie. Ik was een beetje teleurgesteld dat er geen lager in zit maar enkel 'n glijbus...Ultegra....mhmm....
Vreemd, ik heb een paar weken geleden ook de derailleur wieltjes schoon gemaakt en beide lagers gesmeerd. Zowel boven als onder een lager en dat is ook Ultegra. Weliswaar R8000 mechanische groep en geen Di2.
Zou Shimano op dergelijke punten besparen bij de duurdere groepen? Lijkt mij vergezocht.
Misschien een fout bij de assemblage? Glijlager in onderste wieltje komt vaker voor, met boven een echt lager.
Dogma F

roelw
Forum-lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 19 nov 2020 09:19

Ramon73 schreef: 19 nov 2020 05:52
0475 schreef: 15 nov 2020 19:44 klusje van niks maar vooruitlopend op groter onderhoud bij het poetsen de derrie wieltjes eens gedemonteerd want erg aangekoekt met smurrie. Ik was een beetje teleurgesteld dat er geen lager in zit maar enkel 'n glijbus...Ultegra....mhmm....
Vreemd, ik heb een paar weken geleden ook de derailleur wieltjes schoon gemaakt en beide lagers gesmeerd. Zowel boven als onder een lager en dat is ook Ultegra. Weliswaar R8000 mechanische groep en geen Di2.
Zou Shimano op dergelijke punten besparen bij de duurdere groepen? Lijkt mij vergezocht.
Misschien een fout bij de assemblage? Glijlager in onderste wieltje komt vaker voor, met boven een echt lager.
Hier is de sheet met alle R8000 spare parts op de site van Shimano:
https://si.shimano.com/pdfs/ev/ULTEGRA_ ... _PARTS.pdf
Er staan duidelijk kogellagers op de derailleur wieltjes.

Plaats reactie