Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 02 feb 2020 11:25

Ik had bij het knippen van shimano remkabels last van het feit dat de metalen draad helemaal naar de kloten ging. Bij Jagwire heb ik dat niet. Bij Trivio ook niet. Scheelt ook per merk en model kabel denk ik hoe mooi de knip wordt. Ik gebruik dr Parktool kniptang.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 02 feb 2020 12:10

Ik heb ook altijd mijn bedenkingen bij de kwaliteit van Shimano kabels. De uiteinden vallen relatief makkelijk uiteen. Ook zijn ze voorzien van een teflon coating laag die voor soepeler schakelen zou moeten zorgen. Maar meestal wanneer ik de kabels vervang blijkt die teflon laag opgekruld tot een soort van prut op bepaalde punten. IMO gaan andere kabels zonder deze teflon coating langer mee dan die van shimano.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 02 feb 2020 12:40

De eerste maal vervangen van de oude kabels deed ik met originele shimano kabels. De tweede maal vervangen deed ik met Jagwire. Wat een geweldige kabels, zeker in vergelijking met Shimano.

En ook ik gebruik al tijden een dremel om rem en versnellingsbuitenkabels in te korten, op maat te maken.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5886
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 02 feb 2020 12:42

roelw schreef: 01 feb 2020 20:31 Vraag over de vervanging van kabels:
Hoe kan je vermijden dat de rem- en versnellingskabels (buitenkabels) dicht plooien wanneer je ze op maat knipt?
Bijna niet, maar gewoon doorknippen en dan met een spijker o.i.d. van juiste dikte de opening weer open en rond wrikken.! ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37676
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 feb 2020 12:43

Ik heb al heel lang geen Shimano kabels meer geknipt, maar bij Campa en Jagwire heb ik de bovengenoemde problemen niet. Knippen met een goede tang en net als Havana met een priem weer even rind maken.
Less is bore

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 02 feb 2020 14:07

Lang geleden, toen ik nog kabels gebruikte (alles is nu DI2 en hydraulisch) gebruikte ook het liefst Jagwire, die knipten makkelijk/mooi door en bleven veel langer goed schakelen/remmen.

Ik had ook niet zo'n goede ervaringen met de Shimano kabels.
Afbeelding

roelw
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 02 feb 2020 15:20

Orlok schreef: 02 feb 2020 12:42
roelw schreef: 01 feb 2020 20:31 Vraag over de vervanging van kabels:
Hoe kan je vermijden dat de rem- en versnellingskabels (buitenkabels) dicht plooien wanneer je ze op maat knipt?
Bijna niet, maar gewoon doorknippen en dan met een spijker o.i.d. van juiste dikte de opening weer open en rond wrikken.! ;)
Dat is ook de methode die ik tot nu gebruikte: eerst knippen met de toch wel niet goedkope Knipex kabelschaar, dan met een spijker terug open maken doro de spijker er in te draaien, en dan met een metaalvijl het scherpe einde vlakker vijlen.
Ter info: ik bebruik Campagnolo kabels. Maar laatst met Trivio kabels op de stadsfiets een gelijkaardig probleem.
Als ik alle info hier lees moet ik maar eens Jagwire proberen.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7984
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 03 feb 2020 10:10

De truc is om tussen de windingen te knippen zodat je de boel niet eerst plat knijpt.
Beetje zoeken maar de tang iets schuin inzetten, heel licht maar. Dan weinig kracht met een scherpe niet al te dikke tang tot je de weerstand van het staal voelt. Dan in een ferme knijp doorknippen

Zie ook dit onderwerp: viewtopic.php?t=10254
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15963
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 03 feb 2020 20:32

Chefske schreef: 02 feb 2020 00:57 Ik heb een dure kabelkniptang van Park Tool gekocht en ook daarmee druk je de buitenkabel iets plat. Dat zal je met elke tang wel gebeuren. Nu stop ik er na het knippen een soort priem in om het uiteinde weer mooi rond te maken.
........;
Ik heb ook een kabelkniptang soortgelijk aan die van Parktool.
Na het knippen, net als jij, even met een priem erdoor en dag gaat de binnenkabel of de insert, bij hydraulische leidingen, er probleemloos door.
Afbeelding
Net een fiets met Shimano 105 Discs en een met Sram Red Etap in elkaar gestoken.
Ik vind de inserts van Sram net iets makkelijker om te plaatsen dan die van Shimano.
Afbeelding
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27572
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 04 feb 2020 07:28

Hydraulisch doe ik gewoon met een stanleymesje, geeft een 'cleanere' snede dan met een tang (wat ook werkt).

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 04 feb 2020 07:49

Ik heb deze om fydraulische leidingen te knippen, erg makkelijk:
Afbeelding

En deze om de inserts te plaatsen, ook erg makkelijk, zeker aan de shifter kant wanneer er weinig plaats is:
Afbeelding


Beiden van Jagwire maar bestaan ook van andere merken.
Afbeelding

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 08 feb 2020 09:17

Omdat ik een ander setje wielen in de gravelracer had gestoken, heb ik gisteravond de gravelwielen weer eens wat onderhoud gegeven. Het koste wat moeite om de doppen van de naaf te krijgen en de cassette van de body, maar uiteindelijk met wat geduld is het allemaal gelukt. Ik ben blij verrast met de staat van de lagers. Ondanks het veel rotzooi die deze wielen te zien krijgen, lopen de lagers nog soepel. Voorband op achtervelg gelegd en vice versa, en ze zijn weer klaar voor de komende 5000km :like:
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Plaats reactie