Vandaag geklust aan de fiets

Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 594
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum

Gebruikersavatar Philippos 18 jan 2020 11:50

Keezx schreef:
18 jan 2020 11:29
Raar verhaal maar okee , het zal dan wel.
Dat vond ik ook. Vandaar mijn keus om het maar zelf te doen.

Over dat radiaal: aha, inderdaad. Daar heb ik over gelezen. De 240s voor naven zijn in twee versies, wel en absoluut niet radiaal. Ik heb de versie waar radiaal toegestaan is.

Ik vind het wel een meditatieve bezigheid. Beter dan TV kijken 's avonds (deed ik eigenlijk al niet meer, helemaal niet sinds wij kinderen hebben). Ik ben benieuwd hoe het achterwiel mij zal vergaan, ik ben van plan om deze met een 2x patroon te vlechten.
Tzt komt er een update.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 7684
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 18 jan 2020 12:03

Hoeveel spaaks is dat achterwiel?
28 kan je zowel 2x of 3x kruisen, maakt functioneel weinig uit, wel voor de spaaklengte uiteraard
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1456
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 18 jan 2020 12:11

Dit weekend zowel mijn stadbarrel als mijn racefiets even onder handen genomen.. Was nodig.. Wat mij opviel was dat op mijn racefiets de bb lagers al weer korrelig lopen (bb30 1 jaar oud) en de crank op mijn "stadbarrel" nog boterzacht is... xt hollowtech met een octalink lager/ as .. stadsbarrel krijgt echt alles al enkele jaren over zich heen en wordt nagenoeg nooit schoongemaakt, racefiets ben ik toch best zuinig op, mooi weer fietser en heeft het afgelopen jaar niet meer dan 2,5K km te verduren gehad.. bb30 is toch maar kut denk ik dan..
Laatst gewijzigd door hendrikjan op 18 jan 2020 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
:winkthumb:

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 594
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum

Gebruikersavatar Philippos 18 jan 2020 12:23

Keezx schreef:
18 jan 2020 12:03
Hoeveel spaaks is dat achterwiel?
28 gaten.

Gebruikersavatar
hayes
Forum-lid
Berichten: 1631
Lid geworden op: 25 jul 2009 14:19
Locatie: Westhoek

Gebruikersavatar hayes 19 jan 2020 12:36

Ik heb bij de FM een tweede wielsetje binnengebracht om remschijven en een cassette te installeren. En eigenlijk houdt dat twee keer niets in.

Ik ga dat in et vervolg dus zelf doen. Kettingzweep en sleutel voor de cassette. Maar wat gebruik ik voor de centerlock remschijven? Een bottom bracket sleutel blijkbaar. Maar daar zijn heel wat verschillen in (technisch ben ik echt een noob). Welke heb ik nodig voor shimano schijven?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 7684
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 19 jan 2020 15:45

Dezelfde als voor de Shimano cassettes , dus bestellen maar....
Noob is niet erg , kan alleen maar beter worden.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 1647
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 19 jan 2020 16:03

Voor centerlock schijven heb je een sluitring nodig. Dit zit meestal niet standaard bij de wielset. Je hebt 2 soorten sluitringen. De ene met de sleutel voor je cassette en de ander met een bsa bb sleutel.

https://www.mantel.com/shimano-centerlo ... _AEALw_wcB

https://www.bikester.nl/shimano-sm-hb20 ... 02171.html
o'7o

Gebruikersavatar
hayes
Forum-lid
Berichten: 1631
Lid geworden op: 25 jul 2009 14:19
Locatie: Westhoek

Gebruikersavatar hayes 19 jan 2020 17:41

Aha, zonder nu naar de fiets te kunnen gaan kijken, denk ik dat het type 1 is.
Weer wat wijzer :winkthumb:

Merci!

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1267
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06
Locatie: Tiel
Contact

Gebruikersavatar jwkeij 19 jan 2020 22:36

Vandaag begonnen met het strippen van de volledige fiets.
WiND 42 - 2018

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 594
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum

Gebruikersavatar Philippos 26 jan 2020 14:19

Philippos schreef:
18 jan 2020 10:56
Naaf: DT Swiss 240s 28 gaten
Spaken: Sapim Race zwart
Nippels: Sapim polyax double square messing zwart
Velg: DT Swiss R460

Benieuwd waar ik op uitkom als het achterwiel ook klaar is
67ADFB37-C5D4-4A7B-87E3-DE8D51E32815.jpeg

Logo uitgelijnd met het ventielgat
430EB403-E014-42FC-89CD-D3EA552E2F6E.jpeg

Stickers gaan er later af waarschijnlijk
D2C1D839-CDF3-459C-A0B5-354C220E12BE.jpeg
Kinderen sliepen zowaar op tijd en vrouw waar op pad. Mooi moment om het achterwiel te lijf te gaan.
Vooruitgang: geen enkele nippel in de velg gevallen :lol:
Halverwege opnieuw moeten beginnen omdat ik erachter kwam dat de helft van de spaken niet onder de tweede gekruiste spaak door gingen :roll: Voetbal op TV was geen goed idee blijkbaar, teveel afleiding.

Dezelfde materialen gebruikt als voor het voorwiel, alleen uiteraard andere spaak lengtes.
B6F4E608-DA91-49DC-81D3-D929E6428B2D.jpeg
425C4036-C66B-4B36-B6FA-B5EDFCCF5108.jpeg
BA881861-9C80-4E43-B471-CEFEEFA47C0F.jpeg

roelw
Forum-lid
Berichten: 261
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 01 feb 2020 20:31

Vraag over de vervanging van kabels:
Hoe kan je vermijden dat de rem- en versnellingskabels (buitenkabels) dicht plooien wanneer je ze op maat knipt?
Ik gebruik deze draadschaar van Knipex maar telkens als ik de kabels doorknip zijn de uiteinden krom of dichtgeplooid:
Afbeelding

Gebruikersavatar
misterx
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 aug 2006 18:54

Gebruikersavatar misterx 01 feb 2020 20:41

roelw schreef:
01 feb 2020 20:31
Vraag over de vervanging van kabels:
Hoe kan je vermijden dat de rem- en versnellingskabels (buitenkabels) dicht plooien wanneer je ze op maat knipt?
Een stukje binnenkabel ter hoogte van de knip in de buitenkabel tijdens het knippen.
momenteel fietsloos...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten