Vandaag geklust aan de fiets
-
- Forum-lid
- Berichten: 361
- Lid geworden op: 21 sep 2014 01:16
Al een tijdje 'last' van gekraak aan de voorkant van de fiets. Laatst de quick-release van het voorwiel eens gecheckt, en inderdaad, die was op de één of andere manier een beetje los gelopen. Vastzetten resulteerde in een flinke verbetering.
Desondanks niet 100% geluidloos en het probleem bleef zich nu vooral voordoen bij slecht wegdek en overgang van verschillende soorten wegdek. Vanochtend de voorkant maar eens gedemonteerd, onderdelen stuk voor stuk schoongemaakt en met schoon vet weer gemonteerd. Oude vet was vies maar de balhoofdlagers nog in perfect conditie. Daarna een heerlijk kraakloos ritje gereden.
Desondanks niet 100% geluidloos en het probleem bleef zich nu vooral voordoen bij slecht wegdek en overgang van verschillende soorten wegdek. Vanochtend de voorkant maar eens gedemonteerd, onderdelen stuk voor stuk schoongemaakt en met schoon vet weer gemonteerd. Oude vet was vies maar de balhoofdlagers nog in perfect conditie. Daarna een heerlijk kraakloos ritje gereden.
Kreeg vandaag onderweg last van een kraakje. Kraakje werd steeds erger, flink irritant.
1,5 week geleden behoorlijk lang door de regen gefietst, dus leek me gevalletje zand in lagers balhoofd.
Toch net even de boel los gehaald. Vork er uit. Balhoofdlagers er uit, schoongemaakt en opnieuw ingevet en alles weer gemonteerd. Even rondje om het huis en hopla, geen kraakje meer.
Wie zegt dat vrouwen niet kunnen klussen?
Zelf met lange gelakte nagels
Was trouwens wel flink zweten vandaag, 143km rondje. Behoorlijk brak, maar dat kraakje MOEST er uit
1,5 week geleden behoorlijk lang door de regen gefietst, dus leek me gevalletje zand in lagers balhoofd.
Toch net even de boel los gehaald. Vork er uit. Balhoofdlagers er uit, schoongemaakt en opnieuw ingevet en alles weer gemonteerd. Even rondje om het huis en hopla, geen kraakje meer.
Wie zegt dat vrouwen niet kunnen klussen?
Zelf met lange gelakte nagels
Was trouwens wel flink zweten vandaag, 143km rondje. Behoorlijk brak, maar dat kraakje MOEST er uit
Ik heb gisterochtend gebruikt om de gravelracer weer rijdend te krijgen. Voor de vakantie reed ik thuis weg, werd de achterderailleur vast getrokken in de cassette en werkte de rechtershifter (daardoor) niet meer. Ik had al een nieuwe shifter op de kop getikt. Stap 1 was de shifter klaar maken: ik had geen zin om een nieuwe hydraulische leiding door het frame te trekken (achterrem), dus dat betekende dat ik de leiding uit de kapotte shifter moest halen en plaatsten in de oliekamer van de nieuwe shifter. Niet moeilijk, maar wel vervelend vanwege de minerale olie. Bij bestudering van de "dopjes' waar je derailleurkabel het frame in gaat, vond ik de waarschijnlijke oorzaak van de problemen. De dopjes zijn van aluminium gemaakt en de kabel was gaan snijden in dat materiaal. Een flinke wasbeurt en langer wegzetten, hebben waarschijnlijk gezorgd voor het gaan vastzitten van de kabel. Met een vijl heb beide dopjes weer mooi rond gemaakt.
Ik heb direct gekeken of de shifter te maken is. Waarschijnlijk wel. De rode kunststof ring waar de kabel doorheen gaat en het tonnetje in rust, is kapot. Waarschijnlijk hoef ik de rind alleen te vervangen, maar dat is voor een later moment (en heb een slecht ervaring met het uit elkaar halen van een campa shifter....).
Daarna was het tijd voor het bleeden van de rem en het opnieuw afstellen van de achterderrie. Als beloning heb ik daarna een rondje van dik 60km onverhard gemaakt. Dat was al het werk helemaal waard.
Ik heb direct gekeken of de shifter te maken is. Waarschijnlijk wel. De rode kunststof ring waar de kabel doorheen gaat en het tonnetje in rust, is kapot. Waarschijnlijk hoef ik de rind alleen te vervangen, maar dat is voor een later moment (en heb een slecht ervaring met het uit elkaar halen van een campa shifter....).
Daarna was het tijd voor het bleeden van de rem en het opnieuw afstellen van de achterderrie. Als beloning heb ik daarna een rondje van dik 60km onverhard gemaakt. Dat was al het werk helemaal waard.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Vandaag ondanks de hoge temperaturen mijn winter/gravel fiets in orde gemaakt. Je weet maar nooit, weer kan zo omslaan.
Vorig jaar mijn Sensa Sella al omgebouwd naar gravelbike. Op Ali een Mosso vaste voorvork, mechanische schijfremmen en een stuur gekocht.
105 shifters via markplaats. En later nog een andere zadelpen gekocht zonder setback om wat meer naar voren te zitten.
Gisteren ketting en cassette vervangen en toen sloeg de ketting door op het middelste tandwiel voor. Zoektocht naar nieuwe voorbladen resulteerde in de aanschaf van een compleet crankstel. Dit was voordeliger dan losse bladen. Gister besteld en vandaag al op kunnen halen en net gemonteerd. Nog even de voor- en achterderailleur afgesteld en de winter/gravelfiets is klaar voor komende herfst en winter.
Vorig jaar mijn Sensa Sella al omgebouwd naar gravelbike. Op Ali een Mosso vaste voorvork, mechanische schijfremmen en een stuur gekocht.
105 shifters via markplaats. En later nog een andere zadelpen gekocht zonder setback om wat meer naar voren te zitten.
Gisteren ketting en cassette vervangen en toen sloeg de ketting door op het middelste tandwiel voor. Zoektocht naar nieuwe voorbladen resulteerde in de aanschaf van een compleet crankstel. Dit was voordeliger dan losse bladen. Gister besteld en vandaag al op kunnen halen en net gemonteerd. Nog even de voor- en achterderailleur afgesteld en de winter/gravelfiets is klaar voor komende herfst en winter.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor.
Achter derailleur vervangen van Ultegra RX800 naar een 105 5800 GS. Door de Shadow constructie was het een gedoe om het achterwiel te verwijderen indien nodig, ik moest met en halve hand eerst de ketting loshalen van de kransjes en met veel gepiel de as van het wiel er tussen uit wurmen.
Dan maar terug naar een oud ontwerp derailleur, in de uitverkoop kunnen kopen bij bike-discount.
Officieel mag het niet, maar de combinatie 50-34 en 11-34 werkt uitstekend en de B schroef zit niet eens helemaal ingeschroefd.
Helaas moet wel ook de derailleur kabel vervangen worden van de week, de 105 5800 heeft meer buiten-(en eigenlijk ook binnen-) kabel nodig dan de Ultegra RX800. Het functioneert wel maar het is heel erg op het randje.
Dan maar terug naar een oud ontwerp derailleur, in de uitverkoop kunnen kopen bij bike-discount.
Officieel mag het niet, maar de combinatie 50-34 en 11-34 werkt uitstekend en de B schroef zit niet eens helemaal ingeschroefd.
Helaas moet wel ook de derailleur kabel vervangen worden van de week, de 105 5800 heeft meer buiten-(en eigenlijk ook binnen-) kabel nodig dan de Ultegra RX800. Het functioneert wel maar het is heel erg op het randje.
DDX snapt hem. Door de shadow ontwerp, kwam het bovenste derailleur wieltje niet ver genoeg naar achter bij het buigen van de derailleur (ongeacht de stand van de clutch) om het wiel zo naar beneden te laten zakken. Er is simpelweg te weinig ruimte (bij mijn frame). Op nieuwere fietsen waar de chainstay wellicht iets langer is dan bij mij, of de derailleur hanger meer naar achteren zit of een andere hoek/lengte heeft, zal dit wel prima gaan. Helemaal bij een gravel fiets.
Bij mijn oude Campa Record derailleur van de jaren 90 viel het wiel er ook zo uit zonder noemenswaardige moeite. Toen ik ze bij Wheeltec in Alkmaar ook zag worstelen en vloeken toen ze mijn wiel er af en er op wilden krijgen, wist ik dat het niet aan mij lag
Bij mijn oude Campa Record derailleur van de jaren 90 viel het wiel er ook zo uit zonder noemenswaardige moeite. Toen ik ze bij Wheeltec in Alkmaar ook zag worstelen en vloeken toen ze mijn wiel er af en er op wilden krijgen, wist ik dat het niet aan mij lag