Vandaag geklust aan de fiets

Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 589
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 10 jun 2019 22:19

Vandaag het balhoofstel van mijn Sensa aquila uit elkaar gehaald om van nieuw vet te voorzien. Wat me opviel dat de onderste lager zeer stevig op de vork zat. Zo maar gelaten en opnieuw ingevet en alles weer in elkaar gezet. De bovenste lager ging er overigens makkelijker uit en met een klemring er weer in.
Bij mijn Stevens aspin uit 2010 vaker gedaan. Daar kon ik de lagers gewoon uit het balhoofd halen, ontvetten, en weer invetten en terugplaatsen in het balhoofd.
Ik heb gelezen dat balhoofdlagers ook geperst worden. Dus vroeg me af of de onderste lager zo vast op de vork normaal is ? Of horen deze eigenlijk in het balhoofd te zitten ?
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum

Gebruikersavatar Philippos 10 jun 2019 22:34

Campa 9 speed cassette uit elkaar gehaald en helemaal schoon gemaakt voor de verkoop.

Stuurpen (75mm, 26 graden) vervangen voor een nieuwe (80mm, 6 graden) in het proces van langzaam aan steeds lager zitten (eerste rit van ruim een uur zonder problemen in mijn nek, mijn zwakke punt, volbracht).

Middelste kettingblad (triple, Deore), ketting en trapas lagers vervangen bij de hybride van mijn vriendin (kraak, piep, squeek.......)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid
Berichten: 2820
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 11 jun 2019 10:19

ceon schreef:
10 jun 2019 22:19
Vandaag het balhoofstel van mijn Sensa aquila uit elkaar gehaald om van nieuw vet te voorzien. Wat me opviel dat de onderste lager zeer stevig op de vork zat. Zo maar gelaten en opnieuw ingevet en alles weer in elkaar gezet. De bovenste lager ging er overigens makkelijker uit en met een klemring er weer in.
Bij mijn Stevens aspin uit 2010 vaker gedaan. Daar kon ik de lagers gewoon uit het balhoofd halen, ontvetten, en weer invetten en terugplaatsen in het balhoofd.
Ik heb gelezen dat balhoofdlagers ook geperst worden. Dus vroeg me af of de onderste lager zo vast op de vork normaal is ? Of horen deze eigenlijk in het balhoofd te zitten ?
Lager hoort gewoon in het balhoofd te blijven, alleen de 'fork crown' (vorkkroon) blijft op de vorkbuis zitten. ;)
Er komt een moment dat je de wind mee hebt
Pinarello F10 - Ultegra 6800 - Carbonspeed C38 - Tubeless

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid
Berichten: 2367
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 14 jul 2019 19:54

Niet vandaag maar vrijdag.
Er zat al een tijdje een kraak in de fiets bij het naar beneden bewegen van het rechterpedaal.

Begonnen met de usual suspects: Steekassen, BB (zat er al meer dan 20.000km was dus sowieso aan vervanging toe, BSA86), bladboutjes, pedalen, cassette.

Kraakje bleef. Na wat testen, bleek het te komen uit de stuurpen/stuurbuis. Boeltje los gemaakt, zat er wat vuil tussen stuurpen en dustcap. Proper gemaakt en terug gemonteerd, kraakje weg, fiets terug helemaal stil vandaag.

Serieus werkje maar toch blij dat ik het gevonden heb :D
Afbeelding

supermatt
Forum-lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 11 jun 2010 00:51

supermatt 14 jul 2019 20:12

Orlok schreef:
11 jun 2019 10:19
ceon schreef:
10 jun 2019 22:19
Vandaag het balhoofstel van mijn Sensa aquila uit elkaar gehaald om van nieuw vet te voorzien. Wat me opviel dat de onderste lager zeer stevig op de vork zat. Zo maar gelaten en opnieuw ingevet en alles weer in elkaar gezet. De bovenste lager ging er overigens makkelijker uit en met een klemring er weer in.
Bij mijn Stevens aspin uit 2010 vaker gedaan. Daar kon ik de lagers gewoon uit het balhoofd halen, ontvetten, en weer invetten en terugplaatsen in het balhoofd.
Ik heb gelezen dat balhoofdlagers ook geperst worden. Dus vroeg me af of de onderste lager zo vast op de vork normaal is ? Of horen deze eigenlijk in het balhoofd te zitten ?
Lager hoort gewoon in het balhoofd te blijven, alleen de 'fork crown' (vorkkroon) blijft op de vorkbuis zitten. ;)
De juiste naam is kroonlagerring (of crown race). De vorkkroon is voor zover ik weet het horizontale gedeelte waar de vorkpoten in vast zitten.

Spykerracing90
Forum-lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 21 sep 2014 01:16

Spykerracing90 22 jul 2019 13:51

Al een tijdje 'last' van gekraak aan de voorkant van de fiets. Laatst de quick-release van het voorwiel eens gecheckt, en inderdaad, die was op de één of andere manier een beetje los gelopen. Vastzetten resulteerde in een flinke verbetering.

Desondanks niet 100% geluidloos en het probleem bleef zich nu vooral voordoen bij slecht wegdek en overgang van verschillende soorten wegdek. Vanochtend de voorkant maar eens gedemonteerd, onderdelen stuk voor stuk schoongemaakt en met schoon vet weer gemonteerd. Oude vet was vies maar de balhoofdlagers nog in perfect conditie. Daarna een heerlijk kraakloos ritje gereden.

hebin029
Forum-lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 jul 2012 19:21

hebin029 24 jul 2019 21:04

Kreeg vandaag onderweg last van een kraakje. Kraakje werd steeds erger, flink irritant.
1,5 week geleden behoorlijk lang door de regen gefietst, dus leek me gevalletje zand in lagers balhoofd.
Toch net even de boel los gehaald. Vork er uit. Balhoofdlagers er uit, schoongemaakt en opnieuw ingevet en alles weer gemonteerd. Even rondje om het huis en hopla, geen kraakje meer.
Wie zegt dat vrouwen niet kunnen klussen?
Zelf met lange gelakte nagels :mrgreen:
Was trouwens wel flink zweten vandaag, 143km rondje. Behoorlijk brak, maar dat kraakje MOEST er uit

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 698
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 25 jul 2019 13:05

Chapeau
...

Gebruikersavatar
Jac
Forum-lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 27 jul 2011 19:43
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Jac 25 jul 2019 13:49

@hebing029 , goed gedaan Carin :like:
Cannondale supersix evo hm Sram red Etap
Cannondale Supersix hm Sram red

hebin029
Forum-lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 jul 2012 19:21

hebin029 25 jul 2019 20:22

Jac schreef:
25 jul 2019 13:49
@hebing029 , goed gedaan Carin :like:
Tnx, Jaco.
Achteraf wel blij dat ik gisteren meteen aan de slag ging.
Morgen eerste werkdag en op mn racertje naar het werk.
Zonder irritant gekraak.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 1950
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 19 aug 2019 12:26

Ik heb gisterochtend gebruikt om de gravelracer weer rijdend te krijgen. Voor de vakantie reed ik thuis weg, werd de achterderailleur vast getrokken in de cassette en werkte de rechtershifter (daardoor) niet meer. Ik had al een nieuwe shifter op de kop getikt. Stap 1 was de shifter klaar maken: ik had geen zin om een nieuwe hydraulische leiding door het frame te trekken (achterrem), dus dat betekende dat ik de leiding uit de kapotte shifter moest halen en plaatsten in de oliekamer van de nieuwe shifter. Niet moeilijk, maar wel vervelend vanwege de minerale olie. Bij bestudering van de "dopjes' waar je derailleurkabel het frame in gaat, vond ik de waarschijnlijke oorzaak van de problemen. De dopjes zijn van aluminium gemaakt en de kabel was gaan snijden in dat materiaal. Een flinke wasbeurt en langer wegzetten, hebben waarschijnlijk gezorgd voor het gaan vastzitten van de kabel. Met een vijl heb beide dopjes weer mooi rond gemaakt.
Ik heb direct gekeken of de shifter te maken is. Waarschijnlijk wel. De rode kunststof ring waar de kabel doorheen gaat en het tonnetje in rust, is kapot. Waarschijnlijk hoef ik de rind alleen te vervangen, maar dat is voor een later moment (en heb een slecht ervaring met het uit elkaar halen van een campa shifter....).
Daarna was het tijd voor het bleeden van de rem en het opnieuw afstellen van de achterderrie. Als beloning heb ik daarna een rondje van dik 60km onverhard gemaakt. Dat was al het werk helemaal waard.

Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 589
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 24 aug 2019 15:55

Vandaag ondanks de hoge temperaturen mijn winter/gravel fiets in orde gemaakt. Je weet maar nooit, weer kan zo omslaan. ;)
Vorig jaar mijn Sensa Sella al omgebouwd naar gravelbike. Op Ali een Mosso vaste voorvork, mechanische schijfremmen en een stuur gekocht.
105 shifters via markplaats. En later nog een andere zadelpen gekocht zonder setback om wat meer naar voren te zitten.
Gisteren ketting en cassette vervangen en toen sloeg de ketting door op het middelste tandwiel voor. Zoektocht naar nieuwe voorbladen resulteerde in de aanschaf van een compleet crankstel. Dit was voordeliger dan losse bladen. Gister besteld en vandaag al op kunnen halen en net gemonteerd. Nog even de voor- en achterderailleur afgesteld en de winter/gravelfiets is klaar voor komende herfst en winter.
Bijlagen
IMG_7195.JPG
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Tarkin, VictorT en 6 gasten