Gisteren maar eens de Speedplay Zero pedalen van de zomerfiets gereviseerd, had de RVS vlinders en de complete revisie set van Rulla nog liggen.
De revisie kit bevat alles wat je nodig hebt: 1x naaldlager, 1x rubber ring, 2 veschillende circlips, en dan nog de 2 eindlagers en schroef.
Was wel weer een gefriemel om de 'circlips' er uit te krijgen, maar toch gelukt.
Alle schroeven (zowel van de vlinders als de eindschroef) weer voorzien van voldoende Loctite zodat ze niet los gaan lopen.
Koste toch wel 30min per pedaal, maar nu kunnen ze er weer tegen.
Vandaag geklust aan de fiets
- tube van tijdrijfiets die morgen naar Tschechie moet toch nog maar eens nagekeken na dat vrijdag ook gedaan te hebben; vind ik toch geen stuk glas verborgen in het loopvlak; sneetje nauwelijks te zien.
- tube verwijdert en nieuwe tube gelijmd; bleek tube iets hoger te komen en daarom wielpositie nog bijgeregeld anders is fiets niet ok voor de uci.
- eerder de achterremkabel nog eens vervangen van de tt samen met de kabelloop aan het stuur. Hij lijkt nu eindelijk perfect te rem.
- gxp cups/lagers geplaatst in bb30 frame en ook de trapas. De kettingbladen geplaatst. Bizar; van de oude cups was aan de binnenkant een stuk weggesneden omdat die anders tegen de kabelgeleiders in het bb aanduwden.
- na ongeveer 10 jaar de werksstand aangepast: een draaiknop om de stand hoger en lager te zetten belemmert regelmatig het ronddraaien van de crank/pedalen. Door de knop aan de achterkantte zetten is dat probleem verlost (ik vraag me af waarom ik dat al zolang verdraagd heb...)
Walter
- tube verwijdert en nieuwe tube gelijmd; bleek tube iets hoger te komen en daarom wielpositie nog bijgeregeld anders is fiets niet ok voor de uci.
- eerder de achterremkabel nog eens vervangen van de tt samen met de kabelloop aan het stuur. Hij lijkt nu eindelijk perfect te rem.
- gxp cups/lagers geplaatst in bb30 frame en ook de trapas. De kettingbladen geplaatst. Bizar; van de oude cups was aan de binnenkant een stuk weggesneden omdat die anders tegen de kabelgeleiders in het bb aanduwden.
- na ongeveer 10 jaar de werksstand aangepast: een draaiknop om de stand hoger en lager te zetten belemmert regelmatig het ronddraaien van de crank/pedalen. Door de knop aan de achterkantte zetten is dat probleem verlost (ik vraag me af waarom ik dat al zolang verdraagd heb...)
Walter
Omdat er nog steeds een kraakje tijdens het fietsen was te horen vandaag maar het bottom bracket gedemonteerd, schoon gemaakt en weer gemonteerd. Eergisteren was mij al opgevallen dat er speling was in het balhoofd, stuurhuis en voorwiel. Speling in balhoofd verholpen en bouten van stuurpen/stuur weer aangedraaid maar er bleek tijdens het fietsen nog steeds en kraakje te horen. Waarschijnlijk vanuit het crankstel cq. pedalen of bottom bracket want de schoenplaatjes waren al vernieuwd en samen met de spd sl pedalen lichtelijk ingevet.
Sinds 22 maart j.l. meer dan 1000 km gefietst en weer zat er zand onderin het bottom bracket wat waarschijnlijk door de kabelgeleiding onder het bracket naar binnen komt. Met perslucht eruit geblazen en alle schroefdraad weer schoongemaakt en voorzien van anti-seizing pasta. Vlgns de montage handleiding van het bottom bracket moest het met 35-50Nm worden vastgedraaid maar dat vond ik een beetje te veel van het goede in een carbonframe dus maar met 20Nm en is vlgns mij meer dan genoeg vast. Hopelijk zijn wij nu van het kraakje verlost anders . . . . . ?
Sinds 22 maart j.l. meer dan 1000 km gefietst en weer zat er zand onderin het bottom bracket wat waarschijnlijk door de kabelgeleiding onder het bracket naar binnen komt. Met perslucht eruit geblazen en alle schroefdraad weer schoongemaakt en voorzien van anti-seizing pasta. Vlgns de montage handleiding van het bottom bracket moest het met 35-50Nm worden vastgedraaid maar dat vond ik een beetje te veel van het goede in een carbonframe dus maar met 20Nm en is vlgns mij meer dan genoeg vast. Hopelijk zijn wij nu van het kraakje verlost anders . . . . . ?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Een vrouw die geen waslijnen wil, er gaat hier iets he-le-maal mis in de opvoeding
-
- Forum-lid
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 03 mei 2014 12:31
Mooie fiets die Bianchi, en heel netjes dat je dat allemaal zelf gedaan hebt. Alleen die derrailleur kabel ziet er ietwat lang uit? (wil niet azijnpissen) Verder helemaal top
Giant TCR Advanced 1
-
- Forum-lid
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 03 mei 2014 12:31
Weer wat geleerdchrissiewizzie schreef: ↑26 mei 2019 08:10 Optisch wellicht wat minder mooi, maar het voorkomt dat er knik ontstaat. Zo blijft het veel langer goed schakelen.
Giant TCR Advanced 1
-
- Forum-lid
- Berichten: 174
- Lid geworden op: 03 jun 2017 11:58
- Locatie: Midden Nederland
Vandaag de kabels van de v-brakes vervangen van de woon-werk fitness fiets. Een mtb kabelsetje gekocht van Shimano. Blijken er maar 4 eindkapjes in te zitten voor de buitenkabel. En de kabel van de achterrrem ging door het frame dus ik had er in totaal 6 nodig. Doosje eindkapjes gekocht en heb nu dus voldoende voor de rest van mijn leven
-
- Forum-lid
- Berichten: 507
- Lid geworden op: 14 mei 2016 11:51
Gisteravond de Ultegra remschijven vervangen voor XTR schijven, maar nu loopt schijf voor aan als ik door een bocht ga of weg wil sprinten.
Ik dacht dat de R8000 zelfstellend waren. Iemand een idee?
Ik dacht dat de R8000 zelfstellend waren. Iemand een idee?
Zitten er sensoren en een chip met mini motor in? Zo nee dan zal het wel meevallen met zelfstellend. Marketingpraat! Voor zelfstellend wordt waarschijnlijk bedoeld dat je het zelf moet doen.
Je zult de caliper beter moeten afstellen. Of je kunt eerst proberen de zuigers terug te duwen. Mogelijk is dat al voldoende.
Je zult de caliper beter moeten afstellen. Of je kunt eerst proberen de zuigers terug te duwen. Mogelijk is dat al voldoende.
o'7o