Vandaag geklust aan de fiets
Rauw lopend lager in Tune Mag 180 achternaaf. Met Tune toolkit alle lagers snel los geperst. Hoewel het leek dat het versleten lager aan de linkerkant zat, bleek het rechterlager kaduuk. Is natuurlijk ook de meest belaste kant. 8 jaar en vele km's. Zomer en winter. Type: 6802RS, dus is overal te koop. Ik kies denk ik Enduro, eventueel keramisch indien niet te gek duur. Is het verstandig beide lagers zowel links als rechts te vervangen, ook al is de linker nog prima?
Als je de boel toch open hebt zou ik meteen beiden vervangen.
Waar koop je zo'n toolkit trouwens? En is deze geschikt voor alle tune lagers? (Ik heb in mijn collectie mag 170, mig 45 en mig 70)
Waar koop je zo'n toolkit trouwens? En is deze geschikt voor alle tune lagers? (Ik heb in mijn collectie mag 170, mig 45 en mig 70)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Thanks. Mijn toolkit is van bikecomponents. Het is een grote zak met allerlei pers en trektools. Ik dacht destijds voor €60,-. Het meeste heb je niet nodig, want bedoeld voor die mtb naven enz. En uit de periode van 15mm assen. Twee jaar later is Tune overgegaan naar 17mm assen en dan passen de belangrijkste tools niet meer.
Mag 170 is 17mm. Mig 70 kan beide zijn. Mig 45 weet ik niet.
Ik heb 4 naven, allemaal 15mm.
Mag 170 is 17mm. Mig 70 kan beide zijn. Mig 45 weet ik niet.
Ik heb 4 naven, allemaal 15mm.
- Sweety2008
- Forum-lid
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11
Vandaag de tablethouder op de Bianchi gemonteerd.
Binnenkort krijg ik de oude Apple I-pad2 van iemand.Ghost Nivolet 6LC
@klimmer: dank. Gevonden op de website. Volgens de beschrijving geschikt voor al mijn naven. Wel 70 euro, vind ik vrij pittig. Hoe vaak maak jij de naven open?
On topic: dit weekend derailleurkabels vervangen. Interne.. Wat een drama! Toen ze eindelijk op hun plek zaten netjes afgesteld, crankstel schoongemaakt, voorzien van vers vet en terug geplaatst en derailleurwieltjes vervangen. Nu is mijn gips vies van het smeer. Déjà vu...
On topic: dit weekend derailleurkabels vervangen. Interne.. Wat een drama! Toen ze eindelijk op hun plek zaten netjes afgesteld, crankstel schoongemaakt, voorzien van vers vet en terug geplaatst en derailleurwieltjes vervangen. Nu is mijn gips vies van het smeer. Déjà vu...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Bij beide fietsen een maal per 2 jaar, tot nu toe alleen voor wat druppels olie in het freewheel. Dit keer vanwege het rauw lopende lager. Vandaag bij een lagerspecialist een nieuw lager van SKF gevonden. Morgen weer pico-bello.
Betreft heel andere naaf, maar dezelfde lagermerken. De Enduro lagers hebben dan wel een usa-merk, maar het niet afgewerkte staal is gelijk aan dat van Chinese lagers (en niet de beste). Bij BC overigens slechts €4,50. De SKF lagers (SKS is voor spatborden en pompen) zijn mooi afgewerkt staal en bij mijn lagerspecialist nog wat duurder (6802RS), Mijn advies: vul ook dat nieuwe lager met vet, want zichtbaar vet zie ik niet.Spykerracing90 schreef: ↑22 jun 2017 16:10 Heb nu een Enduro lager besteld bij Mantel, maar voor de volgende keer:
Zit er eigenlijk veel (kwaliteits)verschil in lagers van bijv. Enduro (6 euro bij Mantel), SKS (8 euro bij Lagerkoning) of IBB (3 euro, huismerk van Lagerkoning?) of de Aliexpress lagertje (~8 dollar per 10)? Allen tweezijdig afgedicht.
Het is heel lastig om algemene uitspraken te doen over kwaliteit van lagers. Werkelijk alles kan verschillen, kwaliteit van de kogels in rondheid en hardheid, Iden voor de kogelbanen en de afdichtingen. En dan is het vaak ook nog een compromis. Harder is vaak ook brosser. Beter afgedicht geeft meer weerstand. Etc. En lagers zijn relatief goedkoop. Daarom vertrouw ik meestal op een gerenomeerd merk.
Keramisch is overigens in de overgrote meerderheid van de toepassingen op de fiets geld verspilling. Bespaart weinig tot niets op weerstand, bespaart weinig tot niets op onderhoud levert weinig tot niets aan extra levensduur. En in een aantal gevallen zelf minder levensduur.
Je fietscomputer volledig waterpas zetten bespaart waarschijnlijk meer watts dan keramische lagers. (Zie test van dc rainmaker van de Wahoo bolt)
Keramisch is overigens in de overgrote meerderheid van de toepassingen op de fiets geld verspilling. Bespaart weinig tot niets op weerstand, bespaart weinig tot niets op onderhoud levert weinig tot niets aan extra levensduur. En in een aantal gevallen zelf minder levensduur.
Je fietscomputer volledig waterpas zetten bespaart waarschijnlijk meer watts dan keramische lagers. (Zie test van dc rainmaker van de Wahoo bolt)
Al langere tijd een licht rateltje bij een mooi rechte kettinglijn. Toch maar 's een derailleurpadrichter gekocht (Cyclus) en aan de slag gegaan. Bleek wel een afwijking, bovenkant wiel vs onderkant wiel zo'n. 2 cm. Recht gezet en wat een verschil! Ratel weg, maar sowieso stiller geworden. Kleine moeite, groot plezier!
Hieronder een paar fotootjes voor degenen die het nog niet aandurven, stelt niks voor. Pad richten in de bankschroef gedaan, hoeft maar iets verbogen te worden, maar toch wat bang voor m'n carbon...
Hieronder een paar fotootjes voor degenen die het nog niet aandurven, stelt niks voor. Pad richten in de bankschroef gedaan, hoeft maar iets verbogen te worden, maar toch wat bang voor m'n carbon...
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Mijn remblokjes achter vervangen. Onder het vakkundig toezicht van Tom.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd