Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

schade aan racefiets

Gebruikersavatar
janus
Forum-lid
Berichten: 216
Lid geworden op: 04 aug 2005 13:29

Gebruikersavatar janus 07 dec 2014 21:52

hallo allemaal

begin november ben ik verongelukt met mijn racefiets. Een overstekend dier kwam in mijn voorwiel. Resultaat is dat ik ben afgevoerd met een hersenschudding en een aantal dagen in het ziekenhuis mocht blijven en langere tijd in de ziektewet. Nu ik weer aan het herstellen ben, begin ik toch te twijfelen bij de (oppervlakkige) schade aan mijn racefiets. Een dezer dagen ga ik ermee naar mijn FM, maar ik hoor ook graag jullie mening.

de enige schade die er is, is zichtbaar op de foto

Afbeelding

Afbeelding

In het verleden is het frame al eens gemaakt. Er zat destijds een scheur in het frame. Dit is toen tot volle tevredenheid gemaakt door een carbonherstelbedrijf. Ik denk niet dat er een nieuwe scheur inzit, maar ik weet natuurlijk niet zeker of er interne schade is.
ik fiets ook

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 08 dec 2014 12:19

Als mij dit overkomen was zou ik niet zondermeer weer op deze fiets stappen, maar deze eerst door een deskundig iemand laten controleren.

Bij twijfel op zoek gaan naar een ander frame.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

wm
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 13 aug 2007 11:02

wm 08 dec 2014 13:18

+1. Heb je de voorvork ook al nader geïnspecteerd? Ik kan mij voorstellen dat deze ook een forse optater heeft gehad.

Kun je het carbon indrukken op de schadeplekken (meestal is het echter niet zo duidelijk)? Zo ja, dan weet je 100% zeker dat het frame stuk is.

Gebruikersavatar
janus
Forum-lid
Berichten: 216
Lid geworden op: 04 aug 2005 13:29

Gebruikersavatar janus 08 dec 2014 14:56

bedankt voor de antwoorden.

De voorvork heeft (net als rest van de fiets en wielen) geen schade, de plek rondom de schade kun je ook niet indrukken oid.
morgen ga ik ermee naar mijn FM in Tilburg (speciaalzaak) om een en ander te laten checken.

als er ook maar iets van interne schade is en/of niet repareerbare andere schade dan zal ik maatregelen nemen (lees vervanging)
een nieuwe helm heb ik al van Sinterklaas gekregen :D
jan
ik fiets ook

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 08 dec 2014 15:06

Wat moet ik op de onderste foto zien?

Gebruikersavatar
janus
Forum-lid
Berichten: 216
Lid geworden op: 04 aug 2005 13:29

Gebruikersavatar janus 08 dec 2014 15:07

wat schaafplekken
ik fiets ook

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 dec 2014 21:02

Dat op de onderste foto is jammer voor 't zicht, maar echt geen probleem. Frame is wel behoorlijk beschadigd, daar lijkt wel meer dan alleen de lak weg te zijn. Zo vanaf een foto is 't lastig te beoordelen. Echter ook in de praktijk is dit voor een deskundige gewoon koffiedik kijken in de meeste gevallen, niemand kan zien of er delaminatie tussen de verschillende lagen carbon is opgetreden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

wezenloze
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 06 jun 2010 22:19
Locatie: Midden-NL

wezenloze 08 dec 2014 21:19

janus schreef:begin november ben ik verongelukt met mijn racefiets.
Lijkt me niet want dan schreef je dit niet...

Maar goed. Is je stuur dwars gegaan en tegen het frame geklapt? Of weet je een andere oorzaak van de beschadiging van de vorkbuis?

Gebruikersavatar
janus
Forum-lid
Berichten: 216
Lid geworden op: 04 aug 2005 13:29

Gebruikersavatar janus 09 dec 2014 14:30

Hoi allen,

Zojuist terug van de FM. Naar zijn mening was de schade slecht oppervlakkig. Hij heeft de fiets even gehouden en kijkt er nog een keer extra naar en zal de beschadiging en de krassen (ook op remgreep) bijwerken. Vooralsnog goed nieuws dus en kan er voorlopig weer op gefietst worden.

Jan
ik fiets ook

kristofvs
Forum-lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 20 jul 2014 19:36
Locatie: Melle (België)

kristofvs 10 dec 2014 10:37

leuk voor jou! Welk dier was het trouwens??

Gebruikersavatar
janus
Forum-lid
Berichten: 216
Lid geworden op: 04 aug 2005 13:29

Gebruikersavatar janus 10 dec 2014 13:53

het `was´ een loslopende kip, die ineens de struik uitkwam...
ik fiets ook

Plaats reactie