Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ridley x-fire balhoofd

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 30 nov 2014 15:12

Hallo,

Ik heb een x-fire van 2013. Ben tevreden over de fiets maar er zit een nogal vervelend balhoofd systeem op.
Ik heb hier een paar vragen over.


1. Is dat systeem origineel?
2.kan je eenvoudig een ander systeem gebruiken zonder dat dit nadelige gevolgen heeft (minder stevig)?

Er zit dus een alu huls in de vorkbuis geklemd, daaronder zit een schroef. Alleen als je het balhoofd losdraait valt dat altijd naar beneden en kan je gaan vissen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
gineau
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 24 jan 2010 21:25

Gebruikersavatar gineau 04 dec 2014 01:04

Het onderdeel wat je bedoelt is een expander. Ik heb zelf in het begin ook gehad dat het onderste dingetje bij losschroeven naar beneden kwam. Inderdaad vervelend. Maar als je hem nou eens wat minder los draait, is de expander dan niet in zijn geheel uit de vorkbuis te tillen? Bij mij heeft het bovenste deel, wat op het uiteinde van de vorkbuis rust, een lipje.

Ik kan het niet goed zien, maar is dat niet een carbon voorvork met carbon vorkbuis? Als het aluminium was geweest (en bovenstaand probleem blijft voorkomen), dan had je nog een alternatief voor de expander kunnen installeren nl. een zogenaamde star nut. Ik geloof dat dat zich een beetje in de buis ingraaft en normaal gesproken niet naar beneden valt.

Eventueel zou je nog een ander model expander kunnen proberen, maar of dat veel uithaalt... Je hebt trouwens zowel hele korte als wat langere (dieper in de vorkbuis stekende) expanders. Ze zullen allemaal veilig zijn, maar persoonlijk heb ik altijd liever een lange, met 'vlees op de botten', dan een minimalistisch carbon geval dat veel minder klemgebied bestrijkt.

Pollekes
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 13 okt 2014 20:30

Pollekes 06 dec 2014 21:20

"Ze zullen allemaal veilig zijn, maar persoonlijk heb ik altijd liever een lange, met 'vlees op de botten', dan een minimalistisch carbon geval dat veel minder klemgebied bestrijkt."

Lengte van de expander is niet belangrijk. Hij dient alleen om de bout van je topcap in te kunnen draaien en zo je balhoofd af te stellen. De kracht die op de expander komt is minimaal en na het aandraaien van de stuurpen bouten zou je zelfs de topcap er af kunnen halen, zonder dat het enig effect heeft op de stevigheid/veiligheid van de stuurpen bevestiging.

Gebruikersavatar
gineau
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 24 jan 2010 21:25

Gebruikersavatar gineau 07 dec 2014 06:19

Daar heb je gelijk in. Misschien is het ook wel wat te ver gezocht van mij, om enkel voor het uiterst zeldzame geval dat de stuurpen losraakt (kapotte stuurpenbout of zo) en je dus voor enige controle bent overgeleverd aan je expander-grip, een langere expander te willen hebben. :roll:

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 07 dec 2014 20:52

Ik heb de expander gewoon vervangen. Werkt prima heb dat originele systeem in de prullenbak gegooid.

Plaats reactie