Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Nieuwe Shimano 105 5800 11-speed. Rijdt deze al?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 aug 2014 10:04

En als je dan zo graag met een 28 in Nederland wilt rijden zou ik de FM vragen om een SRAM cassette te laten monteren, daar zit namelijk wel een 16 in die cassette maakt de grotere stappen pas bij de laatste paar kransjes.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
debutler
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 aug 2014 19:06

Gebruikersavatar debutler 09 aug 2014 10:11

Nou ik wil niks ''graag'' ik heb namelijk geen ervaring met al die termen met bijbehorend fiets-comfort.
Ik hoop alleen dat ik hier meer over wielrennen leer, en ook leer te begrijpen wat de verschillen zijn. (getallen in tandwielen enz.)
En er proberen achter te komen wat een juiste keus is, zonder steeds de deur bij de FM plat te lopen.
Daar zijn forums immers voor :mrgreen:

Maar de FM vond gister voor mij een 50/34 icm 11-28 een mooie beginners setup.


(Nog 1 berichtje Am Classic, dan heb je weer een nieuwe berichten-mijlpijl :lol: 20000 )

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5307
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 09 aug 2014 10:16

Als je voorlopig alleen op het vlakke blijft zou ik een 12-25 monteren. Een cassette verwisselen is zo geleerd en gedaan. Dan kun je voor de bergen altijd nog een andere cassette erop zetten. Overleg wel even wat voor achterderrie jouw FM erop zet. Zou vragen om een lange kooi.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 aug 2014 11:01

Op zich is dat gesleutel niet zo moeilijk maar m.i. slecht te verkopen aan een beginner. In het huidige gamma van 5800/6800 zie ik geen enkele echte allround setup. Als ik maar 1 combinatie zou mogen kiezen op een compact dan zou ik een 50/36 met een 12-27 cassette willen hebben denk ik (zonder mij helemaal verdiept te hebben hoe die verzetten exact uitpakken) maar dan moet je wel bij Campagnolo zijn. Dan zou ik de meeste beklimmingen wel boven komen.

Met alle standaard combinaties van Shimano is het voor een beginner of behelpen in het (hoog)gebergte of gatenkaas.
Laatst gewijzigd door Ernie C. op 09 aug 2014 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
debutler
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 aug 2014 19:06

Gebruikersavatar debutler 09 aug 2014 11:29

Ik heb nu dus de Sensa Romagna op het oog, die vanaf de huidige bestellingen geleverd gaat worden met deze nieuwe 5800 van de 105.
Mijn alternatief, en tevens goedkopere keus, is de Sensa Umbria Tiagra. Uitgevoerd als triple.
Zou dat dan beter zijn in jou ogen.

Ik neem elke vorm van ervaring mee in mijn overweging en om een beter beeld te vormen dus ik ben al blij met wat je net allemaal verteld.

hubert d
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 mei 2014 21:27

hubert d 09 aug 2014 11:31

Ik rij sinds vorige week ook een Sensa met 5800 groep. Er waren wat problemen met uitleveren inderdaad, maar inmiddels is het (redelijk?) leverbaar.
De mijne is afgeleverd met 50/34 en 28-11, ik had graag een 39 voor gehad, maar die was niet leverbaar volgens mij.
Een gatenkaas zou ik het niet willen noemen, vanaf de laatste 6 tandjes zit het toch aardig opeenvolgend en daar rij je toch het meeste op. Wel zit je met snelheden van rond de 30km/h dus als snel op de 50 voor te rijden, want 34-12/11 geeft een redelijk schuine kettinglijn.
Alleen nu geeft Shimano op dat 34/50, 36,52 en 39/53 alleen goedgekeurde combinaties zijn, ik zou graag een 39/50 of 52 hebben, dit zou beter zijn voor gebruik op het vlakke.

Conclusie: 34/50 is goed te doen, maar als het mogelijk/leverbaar is zou ik proberen om een 36/52 of een 39-50/52 te krijgen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 aug 2014 12:07

Als je niet vies bent van een klein beetje sleutelen zou ik als je budget 105 toelaat:

Optie a) Omdat je dit jaar al zoveel mogelijk bergen en heuvels op wilt zoeken voor een klimverzet gaan (50/34 met 11-28 of zelfs 11-32 en volgend jaar investeren in een lekker verzet voor op het vlakke 53/39 met 12-25.

Optie b) Je gaat dit jaar nog niet ver weg en je gaat voor het verzet voor op het vlakke kiezen. Eventueel aangevuld met een extra 11-32 cassette. 39/32 is licht genoeg om in Limburg overal boven te komen. Als je volgend jaar naar de Alpen afreist heb je een goed excuus om die 120 a 130 euro uit te geven aan die extra kettingbladen voor.

Zelf zou ik voor optie b gaan.

Als je niet wilt sleutelen zou ik voor een lekkere korting op een model met de oudere 105 groep met een triple gaan. Die moet vast nog wel te vinden zijn in de juiste maat.
Campagnolo Ultra Dork

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 09 aug 2014 16:43

Voor 99 procent van de wielrenners is een buitenblad overbodig. met 39*11 kun je al 40 per uur halen. Dus een 53 lijkt me wat overbodig voor de TS.

Met een 50-34 en een 11-25 voor het vlakke en een 11-32 voor de echte bergen kan de TS overal bovenkomen.

Het verwisselen van een casette met bijbehorende ketting verwisselen is 1 keer zien en je kunt het zelf ook. Mag de naam sleutelen niet hebben naar mijn inziens.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 aug 2014 18:02

Juist omdat het buitenblad grotendeels overbodig is zou ik gaan voor het nuttige binnenblad. Een 34 is voor veel wielrenners te klein om zonder erg schuine kettinglijn op het vlakke te kunnen fietsen.

De optie voor een 32 achter maakt in mijn optiek de 34 niet echt noodzakelijk. Ik ben een paar weken terug vrijwel ongetraind de Grand Ballon op gefietst vanaf Willer sur Thur. Ik heb tot 1 kilometer na de col d'Amic op de 39 gereden met een triple met 13-28 achter. Ik schakel dan maximaal tot de 25, met een 32 tot mijn beschikking was ik helemaal boven gekomen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15962
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 09 aug 2014 18:05

Gerboon schreef:Voor 99 procent van de wielrenners is een buitenblad overbodig. met 39*11 kun je al 40 per uur halen. Dus een 53 lijkt me wat overbodig voor de TS.

Met een 50-34 en een 11-25 voor het vlakke en een 11-32 voor de echte bergen kan de TS overal bovenkomen.

Het verwisselen van een casette met bijbehorende ketting verwisselen is 1 keer zien en je kunt het zelf ook. Mag de naam sleutelen niet hebben naar mijn inziens.
Kettinglijn 39-11? Dat zou ik niet doen, dan is 50-14 een betere keuze.
Cassette wisselen is inderdaad een fluitje van een cent.
I know myself like no one else
Nothing to defend

ridley orion
Forum-lid
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 aug 2011 20:33

ridley orion 09 aug 2014 19:10

Ik heb me bewust nog gauw een specialized secteur gekocht met 105 triple.
Heb ook een titanium fiet met compact maar met de triple kan ik een veel fijner ketting lijn rijden.
En hoef niet te sleutelen voor in de bergen want ik doe liever fietsen dan sleutelen

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3078
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 09 aug 2014 21:01

peter1981 schreef:Bikecomponents heeft hem voor 425 liggen dacht ik en ik zal hem inkoop nog iets goedkoper krijgen maar verkoopprijs zal niet lager gaan liggen marge op 425 is (nog) niet echt groot.....
Ribble vraagt maar €351 voor een complete groep, met gratis verzenden....
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Plaats reactie