Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Afstelling achterderailleur lijkt niet mogelijk

Uulke
Forum-lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 25 sep 2011 21:09

Uulke 17 jul 2014 17:56

Ik heb een Sram Red groep. Maar gebruik nu een 7900 wielset, en een cs-7900 cassette.
De cassette is 11-28.
Vanaf de tweede versnelling werkt alles perfect.
De zwaarste versnelling lijkt onmogelijk af te stellen. Wat ik ook doe. Hoever ik de achterderailleur ook laat uitsteken aan zowel de buiten- als de binnenkant. Als ik achteruit trap dan zie je de ketting gewoon op de tweede versnelling willen.
Ik heb een 1mm tussenring gebruikt bij de cassette omdat dit van Shimano moet.
Zou ik die weghalen dan zou het opgelost kunnen zijn, maar het is niet de bedoeling, bovendien lijkt de cassette dan het wiel te raken op een plek waar dat ongewenst is.
Hij zit dan gewoon te ver naar binnen. Gek word ik er van, want het lijkt anderszijds de oplossing voor de zwaarste versnelling.
Doe ik iets simpels fout?

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6740
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 17 jul 2014 18:39

Gebruik je Connex Link van Wipperman? Er staat me iets bij dat die Connex Link op 1 manier gemonteerd moet worden en anders geeft het problemen op het kleinste kransje van de cassette. Ik kan het zo snel niet vinden maar zal even doorzoeken.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Uulke
Forum-lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 25 sep 2011 21:09

Uulke 17 jul 2014 18:46

Nee, ik gebruik een dura ace, geklonken ketting.
Inmiddels zit ik er aan te denken dat het crankstel een stukje naar buiten zou moeten.
Misschien met een tussenring. Het is nog met BSA externe lagers.

Uulke
Forum-lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 25 sep 2011 21:09

Uulke 17 jul 2014 18:48

Het is vooral te merken als ik achteruit trap, dan zie je de ketting gewoon bijna na de tweede versnelling schieten.
Ik zou kunnen denken aan een krom frame/pad oid, maar dan zou het vanaf de tweede versnelling niet zo goed moeten lopen.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 17 jul 2014 20:28

Is je derailleurpad wel goed recht? Klinkt namelijk als een typisch geval van een verbogen pad.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 jul 2014 00:06

+1

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 18 jul 2014 08:33

Als je AD niet ver genoeg naar buiten wil, dan moet je een ringetje zetten tussen de AD en het frame, zodat hij daardoor verder naar buiten komt. Dan is het probleem over.

Ik neem hierbij aan dat je het stelschroefje van de AD uitgedraaid hebt en dat de AD niet ver genoeg naar buiten brengt.
Velgenfluisteraar

Florezido

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 18 jul 2014 09:00

Bij de Connex link moet het uitgelepen gedeelte naar de cassette wijzen. Foto er van op website M-Gineering:

http://www.m-gineering.nl/tipsoud.htm
Velgenfluisteraar

Florezido

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6740
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 18 jul 2014 09:50

Bedankt Diogenes. Niet van toepassing op TS maar in ieder geval weet ik nu zeker dat ik geen zonnesteek had en het echt ergens had gelezen.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Uulke
Forum-lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 25 sep 2011 21:09

Uulke 18 jul 2014 22:28

De verbogen achterpad vind ik inmiddels het meest voor de hand liggen.
@ Diogenes
De AD kan ruim genoeg naar buiten, maar op de een of andere manier loopt de ketting bij de zwaarste versnelling een heel klein beetje over de een-na-zwaarstje, dat merk ik vooral als ik achteruit trap.

Zelf had ik ook nog zitten denken dat de combi SRAM 50 voorblad met Shimano wielset en Shimano 11t zwaar geen goede combi is, maar daar kan ik in elk geval niets over vinden. Na de zomer toch maar eens wegbrengen voor een grote beurt. Voorlopig maar even niet op de 11.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 18 jul 2014 23:58

Heb zelf wel eens iets vergelijkbaars gehad. Kan nog een paar mogelijke oorzaken bedenken die er bij mij mee te maken hadden:
-Kabeltje zit onder net verkeerde hoek geklemd in de achterderailleur. (ja echt dit kan uitmaken)
-Je hebt een erg korte achtervork waardoor de ketting zo schuin komt te staan dat deze bij achteruit draaien van de cranks heel snel "opgepikt" wordt door het op een na kleinste tandje. Na enig inlopen/afslijten moet dit beter gaan.
-De kettinglijn klopt niet helemaal.

Plaats reactie