Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Kraak bij aanzetten - piep in de freewheel?

ruttie
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 04 jun 2009 14:51

ruttie 05 jul 2014 21:24

Daar is er weer een.. iemand die klaagt over kraakjes in de fiets :roll:

Ik heb een full-carbon racefiets met een campagnolo centaur (2012) groep.

Tijdens het aanzetten (alleen als ik sta) hoor ik een kraak/geriktetik in de fiets. Het lijkt uit de crank te komen, maar kan ook maar zo het achterwiel zijn. --> wat het nog meer bijzonder maakt is, dat wanneer ik tijdens het fietsen even mijn benen stilhoud er soms een piepend geluid uit, wederom, de crank lijkt te komen. Zie clipje https://dl.dropboxusercontent.com/u/352 ... 164734.mp4


Ik zag tijdens mijn inspectie dat er ook een schroefje ontbreekt, kan hier de kraak vandaag komen? Afbeelding

Ik ben niet de grootste techneut, kan misschien iemand mij op weg helpen bij het vinden van de oorzaak?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 05 jul 2014 21:31

Ja uiteraard. Ik zou zeggen zorg eerst dat je fiets weer compleet is voordat je allerhande dingen gaat testen.

ilikebike
Forum-lid
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 jan 2014 10:10

ilikebike 05 jul 2014 22:54

ruttie schreef:Daar is er weer een.. iemand die klaagt over kraakjes in de fiets :roll:

Ik heb een full-carbon racefiets met een campagnolo centaur (2012) groep.

Tijdens het aanzetten (alleen als ik sta) hoor ik een kraak/geriktetik in de fiets. Het lijkt uit de crank te komen, maar kan ook maar zo het achterwiel zijn. --> wat het nog meer bijzonder maakt is, dat wanneer ik tijdens het fietsen even mijn benen stilhoud er soms een piepend geluid uit, wederom, de crank lijkt te komen. Zie clipje https://dl.dropboxusercontent.com/u/352 ... 164734.mp4


Ik zag tijdens mijn inspectie dat er ook een schroefje ontbreekt, kan hier de kraak vandaag komen? Afbeelding
Dat is geen schroefje maar een bladboutje. Nieuwe plaatsen en de overige bladboutjes goed aandraaien. Heel goed mogelijk dat daar het gekraak vandaan komt.Waarschijnlijk ook de cran ck lagers vervangen.
Ik ben niet de grootste techneut, kan misschien iemand mij op weg helpen bij het vinden van de oorzaak?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 05 jul 2014 23:58

Ik zou zeggen zorg eerst dat je fiets weer compleet is voordat je er überhaupt weer op gaat rijden :roll:

Die piep zou idd uit de trapas kunnen komen, en daar kom je natuurlijk vrij simpel achter: ketting er even naast leggen en dan weer aan je cranks draaien.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

dzjevke
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 apr 2014 20:29

dzjevke 06 jul 2014 20:32

Ik had onlangs ongeveer hetzelfde probleem, een krak bij het terug aanzetten, er zat speling op de body(freewheel). Dus misschien wiel uit frame nemen en eens testen op speling ;)

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15963
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 06 jul 2014 22:39

ruttie schreef:D..........
Ik zag tijdens mijn inspectie dat er ook een schroefje ontbreekt, kan hier de kraak vandaag komen?...
De vraag stellen is ze beantwoorden zeker?
Monteer alleszins al terug het boutje.

Verder haal even je wielen uitje fiets, reinig alle onderdelen van je wielen die contact maken met je frame (assen, snelsluitingen) en je wielen terug in je fiets en even testen.
Het gekraak zou zo maar eens weg kunnen zijn :).

Bij mij en enkele fietsvrienden heeft het alleszins gewerkt en het is bovendien erg gemakkelijk en gratis.
I know myself like no one else
Nothing to defend

ruttie
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 04 jun 2009 14:51

ruttie 08 jul 2014 16:12

De vraag stellen is ze beantwoorden zeker?
- yes
Boutje moet idd terug :)

1. Ketting eraf.. geen geluid bij draaien en ook de "weerstand" bij terugtrappen weg. Toen het voorwiel achterwiel op speling gecheckt. Dat zit goed volgens mij. Maar toen ik even de wielen in mijn handen liet draaien mertkte ik bij het voorwiel een heeeeeeel licht hobbeltje, allicht is dat normaal trouwens. Maar lijkt niet helemaal goed..

Toen ik het achterwiel in mijn handen liet draaien, voelde het alsof er een grindpad is aangelegd in het wel, het wiel loopt heel zwaar en "korrelig"... Het zijn trouwens campagnolo scirocco wielen, uit 2012. Dat voelde zeker niet goed.

Wat kan daar de oorzaak van zijn?
Laatst gewijzigd door ruttie op 08 jul 2014 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15963
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 08 jul 2014 16:19

ruttie schreef:........

Toen ik het achterwiel in mijn handen liet draaien, hoorde ik een dikke hobbel, alsof en een grindpad aangelegd is het wel, het wiel loopt heel zwaar en "korrelig"... ............

Wat kan daar de oorzaak van zijn?
Wat denk je zelf?

Zou je de lagers niet moeten (laten) vervangen? :)
Laatst gewijzigd door Lcsmet op 08 jul 2014 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
I know myself like no one else
Nothing to defend

ruttie
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 04 jun 2009 14:51

ruttie 08 jul 2014 16:57

Klinkt misschien stom.. maar ik had niet gedacht dat het de lagers zouden kunnen zijn, kan zoiets niet wat slecht gesmeerd zijn, zoveel km heb ik nog niet met die wielen gemaakt, hooguit 2500/3000. Of is dat wel een normaal interval voor lagers in een wiel. Vandaar mijn "iets" naar de bekende weg vragen..

Gebruikersavatar
bjaslagter
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 30 mei 2008 15:44
Locatie: Groningen

Gebruikersavatar bjaslagter 10 jul 2014 14:13

Dat is niet veel voor een setje lagers, maar niet ondenkbaar. Vervangen, volgens mij zijn het relatief goedkope industrielagers die bij de ijzerhandel prima te krijgen zijn (ca. 5 euro per stuk geloof ik). Bij deze wielen kan je dat volgens mij, met twee rechterhanden, ook nog redelijk eenvoudig zelf doen.

musicus
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 12 sep 2011 18:57
Locatie: Nijmegen

musicus 10 jul 2014 18:14

Ik zou bij vervanging kiezen voor dubbel afgedichte lagers. Kosten nauwelijks meer maar houden het iets langer uit.
Ik heb ze destijds gekocht bij Neita in Utrecht. Goede prijs en snelle verzending.

ruttie
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 04 jun 2009 14:51

ruttie 14 jul 2014 11:17

Ik heb ze even wat losser gesteld, zonder dat er speling is ontstaan, en nu is de kraak weg en loopt het wiel ook een stuk beter. Uiteraard ook het crankbladboutje weer toegevoegd.. Wel irritant dat ik een hele set met boutjes moest kopen a 30 euro (BBB) of 60 euro (campagnolo). Mooie winstpakker voor de fabrikanten.


--zoals het nu lijkt is het kraken/piepen oplost.---

Plaats reactie