Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Schokkerig remgedrag bij dalen

zlyrinx
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 16 jul 2007 20:46

zlyrinx 03 jul 2014 14:33

Ik heb een dringend probleem en ik hoop dat iemand mij er snel mee kan helpen.

Ik zit op dit moment in Le Bourg d’Oisans om zaterdag de Marmotte te fietsen. Vanochtend de Col de la Morte, Col de Parquetout en de Col d’Ornon opgefietst. Bij de laatste afdaling, die van de Ornon dus, merkte ik bij het remmen bij mijn voorwiel een heel raar gevoel. Remmen ging heel schokkerig, alsof er op één plek in mijn wiel een soort verdikking zit. Dus bij elke wielomwenteling lijkt het alsof het wiel op één punt vastloopt. Echter kan zie ik geen verdikking. Ik heb ook geen slag in mijn wiel. Dat had ik zelf als een mogelijk probleem bedacht.

Een maand geleden heb ik de Waalse Pijl gefietst en niets gemerkt in de afdalingen. Nu ook bij de Col de la Morte niets gemerkt. De afdaling va de Parquetout was redelijk technisch met slecht wegdek, maar ik vermoed dat daar iets gebeurd is. Vanaf het eerste stuk afdaling bij de Col d’Ornon merkte ik dat schokkerige remgevoel.

Ik rij op Farsports 50mm wielen, met aluminium remrand en carbon velg. Het verhaal dat door de hitte van het remmen mijn velg vervorm is lijkt me dus ook niet opgaan, want zowel de remrand als het velgbed zijn volledig alu. Bovendien daal ik vrij aardig en rem ik weinig en nooit slepend. Ik zie dus geen vervorming, ook niet als ik echt goed kijk/zoek.

Ik heb dit met afdalen nog nooit gehad, maar mijn voorvork begon te schudden tijdens het remmen, dus het was een vrij onaangenaam en onveilig gevoel. De fietsenmaker hier had niet echt een idee, dus ik hoop dat één van jullie me wel verder kan helpen… Ligt het aan het wiel? Heeft het zin om de remblokken te verwisselen? Balhoofd heb ik al opnieuw aangedraaid, daar zit geen speling op. Haast is geboden, want ik heb geen ander voorwiel!

zlyrinx
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 16 jul 2007 20:46

zlyrinx 03 jul 2014 14:38

BTW, misschien dat er wel meer topics over bestaan, maar ik heb op dit moment zeer beperkte wifi mogelijkheden hier. Remmen zijn trouwens Campagnolo Veloce Skelotons, maar wel met remblokken die ik een maand geleden heb verwisseld.

Als het trouwens alleen vervelend is, maar geen kwaad kan voor mijn voorvork, dan hoor ik dat uiteraard ook graag!

Hopelijk kan iemand helpen, mijn dank is groot.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6740
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 03 jul 2014 14:40

Remblokken staan toe-in? Als het dikke gedeelte van je remblok eerder de remrand raakt dan het dunne gedeelte dan bokt dat tegen elkaar in bij remmen.

Check voor de zekerheid ook even je balhoofd op speling. Edit: het laatste had je al gedaan. Zorro las niet goed :shock:
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 jul 2014 14:51

Bij die alu carbon wielen hoor ik dit fenomeen wel vaker, een uitleg van een fabrikant is dat de lijmlaag tussen het aluminium en carbon zwakker wordt als de boel een keer te warm geremd is en daarna de boel niet meer 100% recht is.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 03 jul 2014 14:54

Zomaar wat controlevraagjes:
Komen beide remblokken gelijktijdig op de velg tijdens het remmen?
Komen de remblokjes precies op de remrand of staat er wellicht eentje te hoog of te laag?
Komen je remblokjes goed los van de remrand als je de remhendels loslaat?
Zit er speling in je balhoofd als je de voorrem inknijpt en je fiets naar voren duwt?
Zit je wiel goed vast (speling)?
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6740
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 03 jul 2014 15:18

amclassic-fan schreef:Bij die alu carbon wielen hoor ik dit fenomeen wel vaker, een uitleg van een fabrikant is dat de lijmlaag tussen het aluminium en carbon zwakker wordt als de boel een keer te warm geremd is en daarna de boel niet meer 100% recht is.
Maar dan zou je het probleem min of meer continu moeten hebben en TS zegt dat dat niet het geval is. Ik weet niet precies wat er dan niet meer recht zou moeten zijn na die thermische vervorming maar dat zou dus ook te zien moeten zijn aangezien het probleem zich mechanisch uit.


@Herman_N. Balhoofd had TS al nagekeken.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 03 jul 2014 15:20

Heb je de blokken er niet verkeerd om inzitten?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6059
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 03 jul 2014 15:51

als het wiel recht is, en de voorvork geen speling meer heeft, dan blijft in feite de remmen over.

een maand geleden was waalse pijl en een maand geleden heb je je remblokken vervangen.., aannemende dat je dit niet gelijktijdig gedaan hebt.., was het vervangen voor of na de waalse pijl?

Je geeft aan dat het bij dalen is.., niet op het vlakke? maw alleen vanaf een bepaalde snelheid?
En als je wel een beetje slepend remt (nog niet stevig door remt), voel je dan ook iets schokkerig/oneffen?

anyhoe, check inderdaad de remmen, blokken op afstelling en eventueel probeer toch eens met nieuw setje blokken.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 03 jul 2014 16:45

Nog een ideetje: zit er wellicht een braampje of metaalsplintertje op de remrand?
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 03 jul 2014 16:54

Zorro schreef:Remblokken staan toe-in? Als het dikke gedeelte van je remblok eerder de remrand raakt dan het dunne gedeelte dan bokt dat tegen elkaar in bij remmen.
Jij bedoelt waarschijnlijk als de voorzijde van het remblok eerder de remrand raakt dan de achterzijde gaat het 'bonken'.

Dus is het zodanig afstellen dat de voorkant van de remblok (in de rijrichting) ong. 0,5mm dichter bij de velg zit dan de achterzijde (dwz. toe-in), e.e.a zoals @Zorro heeft bedoeld. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6740
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 03 jul 2014 17:04

Orlok schreef:
Jij bedoelt waarschijnlijk als de voorzijde van het remblok eerder de remrand raakt dan de achterzijde gaat het 'bonken'.
Nee, mede Almeerder :mrgreen: en je spreekt jezelf hieronder tegen waarbij je het wel goed zegt en idd zoals ik bedoel.
Orlok schreef:Dus is het zodanig afstellen dat de voorkant van de remblok (in de rijrichting) ong. 0,5mm dichter bij de velg zit dan de achterzijde (dwz. toe-in), e.e.a zoals @Zorro heeft bedoeld. ;)
Beste afbeelding die ik zo snel kan vinden:

Afbeelding
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 03 jul 2014 17:10

Zorro schreef:
Orlok schreef:
Jij bedoelt waarschijnlijk als de voorzijde van het remblok eerder de remrand raakt dan de achterzijde gaat het 'bonken'.
Nee, mede Almeerder :mrgreen: en je spreekt jezelf hieronder tegen waarbij je het wel goed zegt en idd zoals ik bedoel.
Orlok schreef:Dus is het zodanig afstellen dat de voorkant van de remblok (in de rijrichting) ong. 0,5mm dichter bij de velg zit dan de achterzijde (dwz. toe-in), e.e.a zoals @Zorro heeft bedoeld. ;)
Beste afbeelding die ik zo snel kan vinden:

Afbeelding
Ach zo, ook uit Almere? :mrgreen: Maar we hebben allebei gelijk, het bonken komt omdat de remblokjes niet goed zijn afgesteld. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie