Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Koga Project (?)

Gebruikersavatar
bianchi_ber
Forum-lid
Berichten: 198
Lid geworden op: 06 apr 2011 11:10
Contact

Gebruikersavatar bianchi_ber 25 jun 2014 22:42

Beste mede-forum'ers,

Ik heb het (voor mij) ambitieuze plan opgevat om de oude fiets van mijn 6 jaar geleden overleden vader een 2e leven te gunnen. Ik heb de fiets gekregen nadat hij was overleden en er ook nog een tijdje op gefietst. Sterker nog, daardoor is mijn passie voor het wielrennen ontstaan. Echter, de fiets was al wat ouder en op een gegeven moment heb ik een andere fiets gekocht, waardoor deze fiets bleef staan.. Ik vind het zonde en wil er iets mee doen! Dit om er zelf nog gebruik van te kunnen maken maar ook zodat mijn zoon er over een paar jaar misschien ook nog wat lol van kan hebben. Lijkt me een mooie gedachte dat straks 3 generaties de fiets hebben gebruikt!

Let wel, ik ben een redelijke leek op dit gebied, vandaar een aantal vragen..

Eerst maar even waar we het over hebben. Het gaat om een aluminium Koga Miyata Granlux, mt 58, voorzien van een Shimano RX100 groep. Zie de link hieronder voor wat foto's van het frame.

https://www.dropbox.com/sh/4sc1tkczl8di ... epNvYFjXMa

Ik heb, zoals jullie kunnen zien, inmiddels alle onderdelen gedemonteerd (muv de trapas en 1 pedaal, krijg ik niet voor elkaar, zitten muurvast, iemand tips?) en ben al voorzichtig begonnen met schuren. Ik wil het frame zelf schuren en opnieuw spuiten. Ik denk erover om de fiets strak wit te maken, met verder voor zover mogelijk zwarte onderdelen en nieuwe zwarte Koga decals (iemand een goed adres?). Maar dit kan nog wijzigen natuurlijk..

Mijn plan is om er een single speed van te maken zodat ik de fiets dagelijks kan gaan gebruiken. Waar ik dan natuurlijk tegenaan loop is het feit dat er verticale dropouts op zitten. Ik dacht dit te kunnen oplossen door óf de juiste tandwiel-combinatie te vinden waardoor de ketting de juiste spanning heeft, óf een kettingspanner te gebruiken. Ik dacht gelezen te hebben dat dit voor een fixed gear niet handig is, maar voor een single speed goed te doen (?).
Een andere optie is natuurlijk om een andere, nieuwere groep te monteren, maar daar komen dan weer flinke kosten bij kijken en daarbij weet ik niet in hoeverre het wel mogelijk is om op dit frame een nieuwere groep te monteren?

Hebben jullie nog tips en trucs, antwoorden op mijn vragen of een bepaalde mening over het bovenstaande, ik hoor het graag!! En ik zal natuurlijk proberen jullie nu en dan op de hoogte te houden van eventuele vorderingen.
Bianchi Via Nirone C2C Ultegra/105

Gebruikersavatar
bianchi_ber
Forum-lid
Berichten: 198
Lid geworden op: 06 apr 2011 11:10
Contact

Gebruikersavatar bianchi_ber 30 jun 2014 15:00

Niemand...?
Bianchi Via Nirone C2C Ultegra/105

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 30 jun 2014 15:28

Die trapper moet je de andere kant op draaien. Dus voor het gevoel juist vast. Daar zit namelijk een omgekeerde draad in zodat je het pedaal niet losfietst.

Gebruikersavatar
bianchi_ber
Forum-lid
Berichten: 198
Lid geworden op: 06 apr 2011 11:10
Contact

Gebruikersavatar bianchi_ber 30 jun 2014 15:40

Kijk, dat zijn de tips die ik nodig heb ;-) Ik ga het proberen! Dank je!
Bianchi Via Nirone C2C Ultegra/105

Gebruikersavatar
H-W
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 03 mar 2014 16:30

Gebruikersavatar H-W 02 jul 2014 20:17

Misschien een domme vraag, maar je hebt wel het juiste gereedschap om een trapas te demonteren, en anders even proberen de andere kant op los te draaien i.v.m. BSA of ITA draad in het brackethuis?

Persoonlijk zou ik de kleur zo laten en 'm gewoon opbouwen als racefiets, een RX100 groep of de onderdelen ervan zijn niet de duurste en makkelijk te vinden.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5351
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 03 jul 2014 14:19

hee ik had ook zo'n fiets als eerste racefiets
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
bianchi_ber
Forum-lid
Berichten: 198
Lid geworden op: 06 apr 2011 11:10
Contact

Gebruikersavatar bianchi_ber 04 jul 2014 13:56

H-W schreef:Misschien een domme vraag, maar je hebt wel het juiste gereedschap om een trapas te demonteren, en anders even proberen de andere kant op los te draaien i.v.m. BSA of ITA draad in het brackethuis?

Persoonlijk zou ik de kleur zo laten en 'm gewoon opbouwen als racefiets, een RX100 groep of de onderdelen ervan zijn niet de duurste en makkelijk te vinden.
Domme vraag? De enige die dom is met deze materie ben ik hoor! :) Ik heb verder geen ander gereedschap dan de inbus die ik zo te zien nodig heb..?

Als de lak nog in goede conditie was had ik dat wel gedaan. Maar het is flink beschadigd en verkleurd.. Neemt niet weg dat ik m wel weer als racefiets kan opbouwen natuurlijk. Ben er nog niet over uit.

De afgelopen dagen nog geen tijd gehad om ernaar te kijken. Hopelijk lukt het de komende dagen ergens!
Bianchi Via Nirone C2C Ultegra/105

Gebruikersavatar
H-W
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 03 mar 2014 16:30

Gebruikersavatar H-W 04 jul 2014 15:12

Je hebt voor het demonteren toch wel wat speciaal gereedschap nodig. Er zijn wel enkele topics te vinden met meer informatie, er zijn voor alle soorten en maten bottom brackets wel sleutels of ander gereedschap verkrijgbaar. En anders even bij de fietsenmaker vragen, het is namelijk een eenvoudige klus als je de juiste tools hebt.

Plaats reactie