Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Power2Max type S

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 23 feb 2014 20:46

Een vermogensmeter staat al heel erg lang op mijn verlanglijstje. Niet omdat ik een serieuze wedstrijdrijder ben en ook niet omdat ik van plan ben een strikt trainingsschema te volgen; wel omdat het mij de ultieme gadget leek. Daarnaast misschien ook een stukje beroepsdeformatie (ik ben bewegingswetenschapper).

Fabrikant power2max maakt al een tijdje relatief betaalbare vermogensmeters. Helaas in eerste instantie niet geschikt voor mijn Cannondale crankstel. Totdat ze de type S op de markt brachten. Vanaf december (toen de pre-orders open gingen) heb ik er eentje in bestelling staan, en afgelopen vrijdag stond dan eindelijk de postbode met het langverwachte pakketje voor de deur. Het zou zomaar kunnen dat ik de eerste in Nederland met een P2m type S ben :-D. Voor wie dat leuk vindt, hieronder mijn eerste ervaringen:

in de doos
Ik had een 110 mm spider besteld, die wordt dus zonder cranks en zonder tandbladen geleverd. In het pakketje verder een p2m sticker die je op de spider kunt plakken (als introductie-aktie gratis, wow...) en een linkje met webadres waar de gebruikershandleiding te vinden is. Power2max levert in principe altijd ZONDER computer. Elke fietscomputer met ANT+ aan boord is geschikt (alle garmins bijvoorbeeld). Om de spider los of vast van de cranks te maken is een speciaal tooltje nodig. Die moet je apart bijbestellen. Kost 30 euro (ook intro-prijs, normaal 60E. Volgens p2m althans)

installatie
Installeren is doodsimpel. Crankstel losmaken, tandbladen overzetten, spider losmaken van crank (hiervoor is naast het speciale tooltje een bankschroef aan te raden), batterij installeren, vermogensmeter vastmaken aan de crank (wederom met behulp van tooltje en bankschroef), crank weer installeren aan trapas en klaar! Vervolgens aan mijn Garmin 705 vertellen dat er een vermogensmeter op mijn fiets zit, en het pairen gebeurt daarna vanzelf. Al met al 20 minuten werk.

looks
De spider ziet er bescheiden uit, veel minder massief dan het oude model. Er had wat mij betreft wel wat minder tekst op de spider gemogen, maar het stoort me niet echt. Het meten van de cadans gebeurt in de spider zelf. Dat heeft twee voordelen: doordat de omwentelingssnelheid 100x per seconde wordt gemeten is de bepaling van het geleverde vermogen veel nauwkeuriger. Dit geldt met name voor situaties waar de cranksnelheid niet constant is (accelereren, klimmen met lage cadans, niet ronde tandwielen bijvoorbeeld). Het tweede voordeel is dat er geen magneetje + externe sensor meer nodig is om cadans te meten. Op mijn fiets ziet het er zo uit:
Afbeelding
Ik twijfel nog over het plaatsen van de p2m sticker. Hij is wel "cannondale-groen", maar ik vind zonder mooier geloof ik.

gebruik
Vanmorgen meteen uitproberen uiteraard. Wat valt op: Ik heb de updatefrequentie op eens per omwenteling staan; waardes fluctueren wat, maar niet hinderlijk. Opvallend vond ik vooral dat vermogen de snelheid vrijwel onmiddelijk vervangt als waarde waar ik het meeste naar kijk. De snelheid is ineens bijzaak geworden, ik ben veel meer bezig om het vermogen rond bijv. de 230W te houden dan om de snelheid op bijv. 30 km/u te houden. Het valt ook meteen op hoe veel een beetje wind scheelt. Bij lichte tegenwind lever je zo 270 Watt; draait het windje mee, dan zakt het vermogen als je net oplet naar 150-160W. Alleen daarom al is trainen met zo'n ding efficienter denk ik. Ik ben het dus ook totaal niet eens met mensen die stellen dat je pas profijt van een vermogensmeter hebt als je jezelf echt in de materie verdiept; geleverd vermogen is m.i. veel meer straight-forward dan snelheid (maar misschien heb ik als bew. wetenschapper makkelijk praten?).
Ik moet zeggen dat de meter wel motiveert om eens wat gerichter te gaan trainen (intervalletjes ofzo) en misschien om zelfs de hartslagband weer eens op te doen.

Afbeelding

Op strava: http://www.strava.com/activities/115381906
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5811
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 23 feb 2014 21:47

Mooi,

Duidelijk verhaal - en zeer mooie powermeter. Zelf ben ik ivm Shimano Dura Ace gechar.meerd van de Stages powermeter... Eerst mijn bonus eens afwachten dit jaar.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Focus
Forum-lid
Berichten: 735
Lid geworden op: 21 aug 2011 21:48
Locatie: Krimpenerwaard
Contact

Focus 23 feb 2014 23:09

53x11 schreef:De snelheid is ineens bijzaak geworden, ik ben veel meer bezig om het vermogen rond bijv. de 230W te houden dan om de snelheid op bijv. 30 km/u te houden. Het valt ook meteen op hoe veel een beetje wind scheelt. Bij lichte tegenwind lever je zo 270 Watt; draait het windje mee, dan zakt het vermogen als je net oplet naar 150-160W. Alleen daarom al is trainen met zo'n ding efficienter denk ik
Het is inderdaad een super Gadget, al heb ik nog de gewone "lompe" :( P2M
Mijn ervaring is precies zoals je beschrijft. Het is vooral fijn als je na een zogenaamd "matig" rondje, ziet dat het gemiddelde vermogen gewoon goed was en de tegenvallende gemiddelde snelheid blijkbaar door een draaiende wind kwam.

Enige minpuntje vind ik de vertraagde overdracht van data van circa 3 seconden. Juist bij het leveren van korte hoge inspanningen is het vervelend dat je vermogens- en cadans gegevens pas iets later ziet.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 feb 2014 07:34

Mooi verslag. En een mooi ding. Maar die oude Garmin erbij kan IMHO écht niet. :o :shock:

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 24 feb 2014 08:40

Heel erg mooi, heb deze al langer op het oog maar de test in fiets afgewacht.
Inmiddels ook besteld.

P.S.: Ik zou die sticker lekker weglaten. Dat staat rustiger en die kleur is vast net weer een beetje anders.
Afbeelding

Ruud_G
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 02 jan 2012 07:32

Ruud_G 24 feb 2014 10:19

Ziet er mooi uit. Ik heb ook de (witte) Type S (naast de oude variant). Deze ziet er idd meer gelikt uit.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 24 feb 2014 12:29

@chris: SRM vind ik persoonlijk nog ietsje mooier (voor zover ik kan zien op de plaatjes is de spider nog wat dunner), maar deze is meer dan 2x zo duur (en afgaande op diverse reviews is er geen kwaliteitsverschil...). Dan is de keuze snel gemaakt :-)

@rene: Stages is ook beschikbaar voor Cannondale cranks, maar nauwelijks goedkoper volgens mij doordat je de complete linker crankarm vervangen moet (en de SISL cranks een godsvermogen kosten). Verder vind ik het een groot nadeel dat stages alleen links kracht meet. Uit mijn roei-periode (daar maten we ook wel eens wat) weet ik dat ik met 1 been heel veel meer kracht zet als met het andere. Als dat een klein beetje overdraagt naar het fietsen, dan is 1-benig meten bij mijn persoontje dus flink onnauwkeurig)

@Focus: die 3 sec delay heb ik niet gemerkt (of niet als hinderlijk ervaren), maar de ervaring beperkt zich vooralsnog tot 1 ritje. Delay zal wel komen doordat er met een moving average gewerkt wordt gok ik (helaas weinig van te vinden in de documentatie)

@Havana: thanks; ik heb mijn best gedaan, maar ik kan werkelijk geen enkele reden verzinnen waarom de edge 800 te prefereren zou zijn boven de 705 ;-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Ruud_G
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 02 jan 2012 07:32

Ruud_G 24 feb 2014 20:28

Mbt de stickers, zwart stickertje erover en voila. Mbt computer die moet op zn minst voor je stuur. Ziet er wat aerodynamischer uit (ondanks de grootte..)

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 24 feb 2014 20:34

vermogens meter zou ik ook nog wel eens willen hebben
Echter vind ik het allemaal wat duur en aangezien ik 2 fietsen heb wordt het extra duur.
Even naar stages gekeken en voor de Ultegra valt de prijs wel mee met een beetje korting maar ze maken geen campa.
En nu wil het toeval zo zijn dat m`n volgende winterfiets campa krijgt en m`n zomerfiets al campa heeft dus dat gaat over.
Super record bij p2m of SRM is belachelijk duur of ik ben er te groen voor dat kan ook nog :mrgreen:
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 feb 2014 09:38

53x11 schreef:Het meten van de cadans gebeurt in de spider zelf. Dat heeft twee voordelen: doordat de omwentelingssnelheid 100x per seconde wordt gemeten is de bepaling van het geleverde vermogen veel nauwkeuriger. Dit geldt met name voor situaties waar de cranksnelheid niet constant is (accelereren, klimmen met lage cadans, niet ronde tandwielen bijvoorbeeld). Het tweede voordeel is dat er geen magneetje + externe sensor meer nodig is om cadans te meten.
Ze meten de acceleratie 100x per seconde, dat geeft niet de omwentelingssnelheid met die frequentie. In het ideale geval (rollenbank, constante snelheid), is de output van de accelerometer een perfecte sinus met een amplitude van +- 9.81 m/s^2. De toppen en de doorkruizingen van de 0 zijn punten die bruikbaar zijn om de trapfrequentie te bepalen. De accelerometer pakt alleen ook alle trillingen op die van 't wegdek afkomen. Een beetje stevig over een drempel rijden levert een klap van zo 6g op. Er is dus wel wat signaal bewerking nodig om van de acceleraties naar de trapfrequentie te komen.

Power2Max heeft dit vanaf het begin goed voor elkaar. Bij Stages hadden ze er 1e nogal wat moeite mee, maar dat lijkt nu wel opgelost te zijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 25 feb 2014 11:10

@amclassic: dat weet ik; er is 1 of ander slim algoritme nodig met een verstandig gekozen band-pass filter om van (3D?) acceleratie naar hoeksnelheid te komen. Om dat in real time te doen valt nog niet mee. In jouw ideale voorbeeld is het trouwens niet heel moeilijk om wel met 100Hz de hoeksnelheid te bepalen (zwaartekrachtscomponent eraf trekken, 1 keer integreren en delen door de afstand tot de as ;-) )

In eerste instantie leek het mij ook veel logischer om een gyroscoop te monteren (die meet rechtstreeks hoeksnelheid), maar iemand (jij misschien wel? :-) ) wist mij te vertellen dat het stroomverbruik van dit type sensoren aanzienlijk is.
Als iemand meer inside info heeft over de werking van P2M hou ik me aanbevolen, altijd interessant namelijk.

@Peter: vermogensmeter+crank hebben me rond de 1800E gekost; dat is niet goedkoop, maar hele volksstammen geven dit zonder blozen uit aan een wielset, of als meerprijs aan een Pina Dogma/De Rosa King/etc. Bovendien kan het veel goedkoper. De goedkoopste P2M kost, inclusief crank (FSA Gossamer) ongeveer de helft. Is een stuk zwaarder, maar de sensortechnologie is identiek.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 feb 2014 11:36

Een MEMS accelerometer gebruiken om constant snelheid te meten is geen optie, daar zijn ze veel te onnauwkeurig voor. Na 1 seconde klopt er waarschijnlijk al helemaal niets meer van.

De gyroscopen slurpen inderdaad nog altijd 3.5-6 mA, voor een systeem dat je met een knoopcel wilt voeden is dat onacceptabel. Die dingen hebben een capaciteit van hooguit een paar honderd mAh en dus trek je met een gyroscoop in 20-100 uur een knoopcel leeg. Grote probleem is dat ook een gyroscoop een drift probleem heeft. Als je zo'n ding stil legt is een meetfout van bijv 20 graden per seconde niet ongebruikelijk.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie