Voor drift valt dan wel weer redelijk goed te controleren, zo weet je dat er elke omwenteling 360 graden is afgelegd. Het toepassen van een eenvoudig hoogdoorlaatfilter is in sommige gevallen ook al voldoende. Geef mij een 2D accelerometersignaal van een punt op de crank uit jouw ideale voorbeeld, en ik durf je wel te garanderen dat ik daar redelijk precies instantane hoeksnelheid uit kan krijgen (Waarbij opgemerkt dat offline data-analyse een stuk eenvoudiger is dan real-time dataverwerking....)amclassic-fan schreef:Een MEMS accelerometer gebruiken om constant snelheid te meten is geen optie, daar zijn ze veel te onnauwkeurig voor. Na 1 seconde klopt er waarschijnlijk al helemaal niets meer van.
De gyroscopen slurpen inderdaad nog altijd 3.5-6 mA, voor een systeem dat je met een knoopcel wilt voeden is dat onacceptabel. Die dingen hebben een capaciteit van hooguit een paar honderd mAh en dus trek je met een gyroscoop in 20-100 uur een knoopcel leeg. Grote probleem is dat ook een gyroscoop een drift probleem heeft. Als je zo'n ding stil legt is een meetfout van bijv 20 graden per seconde niet ongebruikelijk.
Maar goed, dit wordt allemaal wel vrij technisch. P2M lijkt het inderdaad aardig voor elkaar te hebben, al had ik natuurlijk niets om de meetgegevens mee te valideren. Ik ben nu vooral erg benieuwd hoe vermogensmeting gaat bevallen tijdens klimmen. Ook het (hard) rijden in groepen lijkt me interessant (al doe ik dat de laatste tijd niet heel vaak meer); volgens mij gaat zo'n meter helpen om het beste plekje uit de wind te vinden.