Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Power2Max type S

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 25 feb 2014 11:52

amclassic-fan schreef:Een MEMS accelerometer gebruiken om constant snelheid te meten is geen optie, daar zijn ze veel te onnauwkeurig voor. Na 1 seconde klopt er waarschijnlijk al helemaal niets meer van.

De gyroscopen slurpen inderdaad nog altijd 3.5-6 mA, voor een systeem dat je met een knoopcel wilt voeden is dat onacceptabel. Die dingen hebben een capaciteit van hooguit een paar honderd mAh en dus trek je met een gyroscoop in 20-100 uur een knoopcel leeg. Grote probleem is dat ook een gyroscoop een drift probleem heeft. Als je zo'n ding stil legt is een meetfout van bijv 20 graden per seconde niet ongebruikelijk.
Voor drift valt dan wel weer redelijk goed te controleren, zo weet je dat er elke omwenteling 360 graden is afgelegd. Het toepassen van een eenvoudig hoogdoorlaatfilter is in sommige gevallen ook al voldoende. Geef mij een 2D accelerometersignaal van een punt op de crank uit jouw ideale voorbeeld, en ik durf je wel te garanderen dat ik daar redelijk precies instantane hoeksnelheid uit kan krijgen (Waarbij opgemerkt dat offline data-analyse een stuk eenvoudiger is dan real-time dataverwerking....)

Maar goed, dit wordt allemaal wel vrij technisch. P2M lijkt het inderdaad aardig voor elkaar te hebben, al had ik natuurlijk niets om de meetgegevens mee te valideren. Ik ben nu vooral erg benieuwd hoe vermogensmeting gaat bevallen tijdens klimmen. Ook het (hard) rijden in groepen lijkt me interessant (al doe ik dat de laatste tijd niet heel vaak meer); volgens mij gaat zo'n meter helpen om het beste plekje uit de wind te vinden.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

sigur-ros
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 03 okt 2007 03:20
Locatie: Leeuwarden

sigur-ros 25 feb 2014 14:43

Even op de site gekeken. Jammer dat dit niet beschikbaar is voor FSA SL-K. Het ziet er verder top uit!
Argon 18 Gallium
Cannondale superX 105
Trek Speed Concept 2.5
Cannondale supersix i2 2012

Ruud_G
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 02 jan 2012 07:32

Ruud_G 25 feb 2014 17:38

Tijdens klimmen (maar ook op het vlakke) zie ik het als ideale pacing tool. Als jij straks je power-duration curve netjes kaart hebt dan gaat dat je zeker hierbij helpen. Oftewel, steek wel even wat tijd in de analyse achteraf want anders heb je echt niks aan dit ding.....dus hup golden cheetah downloaden (gratis), of betalen voor wko+ (of strava hoewel ik daar niet echt op de hoogte ben van de premium features). Als je geen powermeter hebt en je wil iets met strava premium op gebied van power dan lekker niet doen want van die berekening klopt geen ene h..

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 25 feb 2014 17:50

53x11 schreef:
Voor drift valt dan wel weer redelijk goed te controleren, zo weet je dat er elke omwenteling 360 graden is afgelegd. Het toepassen van een eenvoudig hoogdoorlaatfilter is in sommige gevallen ook al voldoende. Geef mij een 2D accelerometersignaal van een punt op de crank uit jouw ideale voorbeeld, en ik durf je wel te garanderen dat ik daar redelijk precies instantane hoeksnelheid uit kan krijgen (Waarbij opgemerkt dat offline data-analyse een stuk eenvoudiger is dan real-time dataverwerking....)

Maar goed, dit wordt allemaal wel vrij technisch. P2M lijkt het inderdaad aardig voor elkaar te hebben, al had ik natuurlijk niets om de meetgegevens mee te valideren. Ik ben nu vooral erg benieuwd hoe vermogensmeting gaat bevallen tijdens klimmen. Ook het (hard) rijden in groepen lijkt me interessant (al doe ik dat de laatste tijd niet heel vaak meer); volgens mij gaat zo'n meter helpen om het beste plekje uit de wind te vinden.
Nu wil ik je toch eventjes corrigeren. Ik rijd zelf nu ook een jaar met een P2M op mijn competitiefiets en voor mijn trainingsfiets heb ik er net een tweedehands besteld. In mijn ogen is die technologie zeer goed in combinatie met bijvoorbeeld software als WKO3+ voor analyse van je data ivm je gemiddelde vermogens en duurvermogens. Zo heb ik vorig jaar in de laatste maand van het seizoen week na week mijn vermogen zien terugnemen. Dat wou ik toen niet echt onder ogen zien, maar ben uiteindelijk oververmoeid de winter in gegaan en voortaan zal ik deze signalen sneller aangrijpen om wat rust te nemen.

Het brengt volgens mij echter weinig om hier onderweg veel analyses over te gaan maken. Dat je windop heel wat meer nodig hebt dan windaf, lijkt me duidelijk. Voor een langere klimpartij je juiste vermogen in te schatten dat je langere tijd kan volhouden, dat is dan weer wel nuttig, maar ik denk echt niet dat jij op basis van je vermogenmeter je beste plekje in de groep gaat vinden. Daar gaat 'feeling' voor de fiets en een peloton je een pak verder in helpen... Ik zou het je bovendien afraden om in groep op het metertje te gaan zitten turen...

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 28 aug 2014 09:35

Even een vragen over power2max.

1, Zit er veel verschil tussen de classic en de nieuwe s? Prijsverschil is nu wel behoorlijk
2.Als je een complete set besteld (dus niet alleen de ring) krijg je dan zowel rechter als linker crank (alleen dan zonder bladen en bladboutjes)?
3. Welke classics zijn geschikt voor bb30 en wat is dan de beste crank? Weet dat de fsa gossamer ook bb30 cranks heeft maar volgens mij staat er op de site van power2max alleen de 24mm.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 aug 2014 10:07

1: Enkel de formfactor is anders, de manier van meten en dergelijke is hetzelfde. De classic is wel vrij lomp als je de fiets van achter of voor bekijkt, de mooie foto's op de site van Power2Max zijn niet voor niets van de zijkant gemaakt ;)

2: Als je de volledige crank koopt, krijg je de volledige crank. Je kan ook de spider los kopen, maar dat is enkel voor een kleine groep interessant, die bijv een Rotor crank al hebben.

3: Is de vraag of je er per sé een BB30 crank in wilt steken. In je BB30 frame kan je al deze crankstellen kwijt, alleen als je later een frame met bijv BB86 koopt dan past een heel aantal crankstellen niet meer, dat is dus wel iets om rekening mee te houden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 28 aug 2014 10:39

Thanks! We gaan maar eens sparen. Lijkt me toch wel wat zo'n power2max.

Ben niet zo'n fan van converters. En met fatsoenlijke lagers doet bb30 het bij mij prima.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 28 aug 2014 11:19

Die classic is in real-life inderdaad een behoorlijk lomp ding. De type S valt nauwelijks op. Maar omdat P2M alle classics aan het dumpen is, zijn ze nu wel heel voordelig geprijsd. Technologisch volgens mij ook weinig verschillen.

FF in reactie op post van gede hierboven (die ik eerder nog niet gezien had). Plekje uit de wind vinden mbv vermogensmeter is op zijn minst lastig. Waardes schommelen soms best. Solo is wel het effect van fietshouding vrij goed te zijn (bij neutraal weer). Bij langere klimmen beviel het ding me heel goed. Toen ik eenmaal door had dat ik 270W lang genoeg vol kon houden, kon ik mbv de P2M vrij aardig pacen (zonder meting zou ik de steile stukken meer leveren, en de minder steile stukken veel minder)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Dionysos
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 30 aug 2014 12:27

Dionysos 30 aug 2014 13:02

Ik heb zowel een Classic als een Type S P2M. Functioneel heb ik nauwelijks verschil kunnen ontdekken. De type S heeft het LED-lampje dat aangeeft dat de powermeter is ontwaakt, aan de buitenkant van het batterijhuis zitten en niet erin. Dat is in de praktijk het belangrijkste verschil. Ook esthetisch is het verschil naar mijn mening niet zo groot. De Classic is inderdaad wat hoekig en lomp, maar de Type S zou ik toch ook niet sierlijk willen noemen.

jeroenr
Forum-lid
Berichten: 582
Lid geworden op: 07 okt 2008 21:17

jeroenr 30 aug 2014 22:18

Praktische vraag: kun je de binnenbladen nog een beetje gemakkelijk wisselen? Op het oog gaat hij er in ieder geval niet overheen kunnen en het lijkt mij dat de hele P2M eraf gehaald moet worden.
Cervélo & Cannondale

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 30 aug 2014 22:35

jeroenr schreef:Praktische vraag: kun je de binnenbladen nog een beetje gemakkelijk wisselen? Op het oog gaat hij er in ieder geval niet overheen kunnen en het lijkt mij dat de hele P2M eraf gehaald moet worden.
Dat klopt, spider met rechter crank moet eraf.
Afbeelding

rookie77
Forum-lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 apr 2006 23:09

rookie77 14 sep 2014 07:59

Hallo Mensen,
Veel aan het kijken naar een Quarq, SRM of Power2max Cannondale. Ik neig naar de laatste, lijkt goede kwaliteit, maar ook vanwege de prijs, al heb ik een quarq nog niet uitgesloten, al vraag ik me wel af waar ik dat magneetje voor de cadans moet plaatsen :shock: . SRM is gewoon te duur :-). Niet vanwege de aanschaf (prijs is hetzelfde bij powermeter24 aan een Quarq) maar de zoveel jaarlijkse batterij change a EUR 100,- per keer.
Power2max heeft een nogal plastic uitstraling of is dit bedrog? Waar bestaat de behuizing nou uit?
@53x11 Hoe bevalt de powermeter tot nu toe? Nog problemen met de cadans gehad zoals eerder gemeld?
P.S. Heb je je cranks met de KT012 van de spindle afgehaald? Lees veel over de mogelijkheid om de cranks met een normale crankentrekker + een staafje te kunnen verwijderen.


Mijn inziens zou je voor optimaal benutten van zon powermeter wel alle mgelijkheden moeten kennen. Het boek training and racing with a power meter van Hunter Allen is echt een aanrader.

Gr,
Michel
Road: Cannondale Supersix EVO HM Sram Red (2012)
MTB: Cannondale F29

Plaats reactie