Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

EPS en DI2: een meerwaarde?

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 23 jan 2014 18:04

Ik heb een nieuwe frame besteld en overweeg Campa EPS.
Eigenlijk ben ik wel benieuwd of jullie elektrisch schakelen een meerwaarde vinden, en zo ja waar die uit bestaat.
Ik heb in twee winkels met SR EPS en DI2 op de Tacx gezeten en vond het boterzacht schakelen.
Maar hoe bevalt het in de praktijk?

Daarnaast hoor ik wel eens verhalen over losse contacten e.d., waardoor je langs de weg komt te staan.
Hoe zijn jullie ervaringen met EPS of DI2?
Enig idee hoe vaak dit voorkomt en of mijn zorg terecht is?!
Laatst gewijzigd door loos op 23 jan 2014 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Venge
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jan 2014 18:17

Venge 23 jan 2014 18:22

Hoi
Ik rij al een dik jaar met eps record geen een keer problemen gehad
Specialized venge vias s-works eps campagnolo record

DeletedUser05
Forum-lid
Berichten: 2285
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

DeletedUser05 23 jan 2014 19:46

Ik heb inmiddels 4k op de teller staan met Di2 Ultegra.
Geen problemen en ik wil niet anders :-)

Zeker als je veel schakelt (lees: klimmen) is elektrisch gewoon super, voor in de polder over vlak is het meer een extra als je het mij vraagt.

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 23 jan 2014 20:02

loos schreef:Ik heb een nieuwe frame besteld en overweeg Campa EPS.
Eigenlijk ben ik wel benieuwd of jullie elektrisch schakelen een meerwaarde vinden, en zo ja waar die uit bestaat.
Ik heb in twee winkels met SR EPS en DI2 op de Tacx gezeten en vond het boterzacht schakelen.
Maar hoe bevalt het in de praktijk?

Daarnaast hoor ik wel eens verhalen over losse contacten e.d., waardoor je langs de weg komt te staan.
Hoe zijn jullie ervaringen met EPS of DI2?
Enig idee hoe vaak dit voorkomt en of mijn zorg terecht is?!
Ik hoor wel vaak goede verhalen. Ik denk wel dat de eerste versies nog wel wat problemen hadden. Dit hoorde ik van elite renners bij mij op de club. Welk frame heb je besteld trouwens?
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 23 jan 2014 20:08

Of EPS/ di2 een meerwaarde heeft valt moeilijk te zeggen
Een ander zweert erbij en een ander wilt het nog niet misschien op z`n fiets.
Ik klim hoofdzakelijk en ik heb geen zin in EPS of di2 , doe mij maar mechanisch maar het is allemaal eigenlijk hoe je het zelf ziet.
Kwa storingen heb ik ook nog relatief weinig gezien.
2x een dura ace 7900 achter derraileur die weigerde en wat kabelproblemen bij de 6700 di2 maargoed er zijn natuurlijk relatief weinig mensen met electronische derraileurs dus ook uiteraard minder klachten.

Ik zie di2/EPS pas als meerwaarde als er beperkingen zijn in bijv polsen.
Ik heb eens een klant gehad die kon z`n polsen dus niet goed bewegen en daarvoor was di2 echt een oplossing zo kon de beste man toch blijven fietsen want een knopje duwen ging wel.
Maar nogmaals het is eigenlijk hoe je het allemaal zelf ziet , met de huidige frames wordt het er in ieder geval niet lelijker op want ik moet er toch niet aan denken om een reguliere accu op m`n fiets onder de bidonhouder te hebben
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 23 jan 2014 20:11

peter1981 schreef: Maar nogmaals het is eigenlijk hoe je het allemaal zelf ziet , met de huidige frames wordt het er in ieder geval niet lelijker op want ik moet er toch niet aan denken om een reguliere accu op m`n fiets onder de bidonhouder te hebben
Ik overweeg EPS V2, met de accu in de zitbuis. De vorige versie met die externe accu was voor mij echt een showstopper.
Laatst gewijzigd door loos op 23 jan 2014 20:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 23 jan 2014 20:15

MarcFaFo schreef:Welk frame heb je besteld trouwens?
Je bent niet de eerste die dat probeert te ontfutselen. Ik houd het nog even onder de pet. :ugeek:
Gekocht bij EPBike.
Het frame wordt geleverd in week 12. t.z.t. zal ik foto's posten.
Er is elders op het forum al wel een vooruitwijzing te vinden, en @boswielrenner weet het ook, vermoed ik. ;)
Afbeelding

bandiet
Forum-lid
Berichten: 532
Lid geworden op: 17 feb 2010 12:08

bandiet 24 jan 2014 08:11

Dit jaar 2k met Ultegra Di2 10sp gereden.

Vooral bij het klimmen vind ik het een meerwaarde. Het schakelen van de voorderrie gaat een stuk sneller. Achter vind ik het niet eens zoveel sneller schakelen dan een goed afgestelde mechanische derrie. Ook de automatisch trimfunctie vind ik erg prettig.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 24 jan 2014 09:17

Echt een meerwaarde lijkt het me niet. Het is meer een leuke gadget.

Ik ben zelf zo iemand die dan ergens met een lege batterij staat. Lijkt me ook best vervelend.

ajh
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 okt 2013 16:37

ajh 24 jan 2014 09:54

De meerwaarde zit hem vooral in de lol die je beleeft aan de techniek. Heb je daar geen lol aan is het motto: niet doen. Zowel mechanisch als elektronisch schakelt het goed.

Ik ben met mezelf nu aan het overleggen of ik elektronisch of mechanisch ga op een nieuw te kopen fiets. Ben er nog niet uit qua prijs, wel qua interesse in techniek. Vind elektronisch gewoon leuk :)
Laatst gewijzigd door ajh op 24 jan 2014 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 24 jan 2014 10:01

Ik vind het ook zeer interessant, zeker de Di2 in combinatie met de hydraulische schijfremmen. Maar die is op dit moment nog €450,- duurder dan de gewone versie. Vond ik net wat te veel

gandalf
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 08 mei 2004 19:21

gandalf 24 jan 2014 11:50

2500 km gereden met Di2. Geen enkel probleem gehad, 1x opgeladen in die tijd hoewel indicator nog groen was. Ik vind het heerlijk. Betrouwbaar schakelen, trimfunctie voor maakt alle tandwielen achter bereikbaar zonder problemen. En als het achter niet helemaal lekker loopt is dat al fietsend bij te stellen. Schakelen voor gaat probleemloos. Moet er wel bij zeggen dat ik in een bergachtige omgeving woon en dus veel op- en af heb en dus veel schakel
It is not a lie if you believe it...

Plaats reactie