Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Derailleur zonder lelijke lange kabel

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 16 jan 2014 22:28

Aangezien ik zo'n lange kromme kabel maar niks vind heb ik m'n Sram Force derailleur vervangen voor een Sram X.0 DH derailleur. Het ziet er nu zo uit:

Afbeelding

Het schakelt superstrak (met Red shifters) Hier op de foto is een 12-26 cassette gemonteerd. De ruimte tussen derailleurwieltje en grootste krans is niet te groot. De X.0 DH derailleur is tot 28t. Hiervoor met een X.9 shortcage van m'n commuter geprobeerd maar daar is de afstand tussen derailleurwieltje en krans te ruim (X.9 normaal is tot 36t)

Wat is de reden dat alle derailleurs voor racers een lange kabel met bocht hebben? (electrisch schakelen niet meegerekend)

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 16 jan 2014 22:32

wrijving,weerstand,levensduur

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 17 jan 2014 01:34

De trekrichting wordt bepaald door de stand van het paralellogram zoals dat is uitgekristalliseerd in de loop der jaren.
En die komt niet overeen met de kabel die van voren komt.

Toch niet zoo moeilijk te bedenken?
Cheap light strong, choose two

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 17 jan 2014 06:39

Voor mij wel moeilijk: waarom is idd de kabelstand bij een Sram atb derrie anders dan de wegderries? En de atbgroepen van sram schakelen gewoon erg strak. Zal vast een logische uutleg voor zijn, maar wie geeft hem!
Less is bore

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 17 jan 2014 08:09

Zit zo de kabel niet in de weg bij een wielwissel?
Campagnolo Ultra Dork

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 17 jan 2014 09:38

daniel1975 schreef:Voor mij wel moeilijk: waarom is idd de kabelstand bij een Sram atb derrie anders dan de wegderries? En de atbgroepen van sram schakelen gewoon erg strak. Zal vast een logische uutleg voor zijn, maar wie geeft hem!
De omlegging van de trekrichting kan met een kabel of ook met een extra gootje, wieltje of wat je maar leuk vindt.
Voor de filosofie achter een ontwerp moet je de fabrikant benaderen....
Cheap light strong, choose two

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 17 jan 2014 09:41

Ziet er netjes uit. Zat ook al te denken aan de X0 of X9 short cage derailleur voor mijn strandfiets met racecassette... Mijn X9 schakelt er wel ok, maar het kan beter. met mtb cassette werkte het iets beter.

Daniels vraag is wel een vraag ja. En daar heb ik ook niet echt een antwoord op, want bij Shimano is er geen onderscheid in de kabelloop volgens mij. Wel loopt bij racefietsen de kabel over het algemeen onder de chainstays langs en mountainbike via de rearstays. Zijn uitzonderingen bij sommige merken, maar het zou daar mee te maken kunnen hebben.
Ernie C. schreef:Zit zo de kabel niet in de weg bij een wielwissel?
Waarom zou je snel je wiel willen wisselen. Overigens heb je dit probleem ook op de mtb met een Sram derailleur bij kabels onderlangs op de chainstays (zoals op mijn oude Cannondale). In de praktijk niet echt een probleem. Maar dan praktisch ook nooit een lekke band. Zowel op de mtb als op de racefiets niet...

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 17 jan 2014 09:51

De traditionele kabellus is gewoon traditioneel en functioneel bepaald.
Sinds de door Suntour ontworpen geometrie met schuin parallellogram is de lus wat groter geworden, so what?
Een kort bochtje of extra geleiders geven alleen maar meer kans op problemen...wie daar iets gaat veranderen is bezig het vierkante wiel uit te vnden.
Wie een andere derailleur wil monteren om een kabel te krijgen met meer kans op problemen en ook nog in de weg kan zitten , tsja...........die moet dat dan maar doen.
Ik zal over zulke personen geen verdere mededelingen doen.
Cheap light strong, choose two

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 17 jan 2014 10:48

Suntoro schreef:
Ernie C. schreef:Zit zo de kabel niet in de weg bij een wielwissel?
Waarom zou je snel je wiel willen wisselen. Overigens heb je dit probleem ook op de mtb met een Sram derailleur bij kabels onderlangs op de chainstays (zoals op mijn oude Cannondale). In de praktijk niet echt een probleem. Maar dan praktisch ook nooit een lekke band. Zowel op de mtb als op de racefiets niet...
Racegroepen worden nu eenmaal niet ontworpen om alleen door wielertoeristen gebruikt te worden. Dat neemt natuurlijk niet weg dat dit voor iemand die het niet uitmaakt of een bandje wisselen een paar seconden langer duurt een prima oplossing kan zijn.
Campagnolo Ultra Dork

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 17 jan 2014 12:07

Nou,

Ik denk dat je je daarin vergist! Fietsonderdelen worden zeker wel voor de wielertoerist ontwordpen. Die paar wedstrijd rijders moeten het er dan maar mee doen.

Kijk maar eens naar de frame's. De balhoofden worden steeds hoger, waardoor de profs een -17 pen moet gebruiken.

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 17 jan 2014 15:45

ieder z`n smaak natuurlijk maar ik vind deze oplossing eigenlijk lelijker dan een nette lus.
Zal misschien eraan liggen dat ik niet anders weet dan die lus maar zo schuin dat kabeltje eruit zou ik dus nooit willen.
Maar als je dan z`n kabel toch zo lelijk vind moet je gewoon Di2/EPS kopen dan heb je ook die lus niet :lol:
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

DeletedUser05
Forum-lid
Berichten: 2285
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

DeletedUser05 17 jan 2014 15:55

Als je geen lange lus wil neem je electrisch ;-)
Die lus is niet voor niets in al die jaren niet gewijzigd.

Plaats reactie