jupiler11 schreef:
Ik heb hetzelfde een paar weken geleden aan de hand gehad. Van al dat rommelen was de zadelpen beschadigd en daardoor onbruikbaar. Weken lang met WD40 ingespoten, van onder en van boven maar hij bleef vast als een huis.
.
Het gaat hier vooral om
de juiste methode.
Veel mensen denken dat WD 40 eventjes corrosie oplost, maar dat werkt niet zo. WD 40 heeft sowieso weinig oplossend vermogen. In dit geval kan het echter als een soort glij-hulpmiddel werken.
Als de corrosie er voor zorgt dat elk spleetje is afgesloten dan komt er nooit WD 40 in die mate tussen dat je er wat mee kan. De truuk is juist dat je het materiaal veelvuldig laat
schrikken de ruimte die ontstaat tijdens het schrikken kan de WD40 dieper geleiden. En tenslotte verbreek je de corrosie las door de pen dieper te slaan. Als de WD40 enigszins is gepenetreerd door al dat schrikken, kan het in deze fase voor minder frictie zorgen. Als je dan tenslotte tracht uit te draaien zal de WD40 verder als glijmiddel werken.
Zelfde geld wat voor moeren en bouten die vast zitten. Men is geneigd dan een groot stuk gereedschap te pakken en met brute kracht te werken. Gevolg is breuk, afgedraaide koppen of dol.
Als je echter tegelijkertijd erop slaat met een droge tik terwijl je een korte draaibeweging maakt komen veel dingen gewoon los zonder breuk of fatale beschadiging van koppen.
Ook je autodealer maakt gebruik van het schrikken van materialen met bijv een luchtsleutel om wielmoeren los te maken. Die luchtsleutels hameren nl ook.
SCHRIKKEN maakt (tijdelijke) ruimte.
Natuurlijk kun je ook gaan zagen maar is vaak ook niet echt eenvoudig. Het maakt dan best uit hoe ver een pen in het frame zit. 5 cm of 15 cm diep is dan een groot verschil. De zaag waar naar gelinkt wordt is uiterst instabiel om een juiste lijn mee te volgen. Door het dunne zaagblad wat maar aan één kant steun heeft, zwabbert het zaagblad nogal, zeker als je het ver uit moet laten steken als je door de diepte veel lengte nodig hebt.