Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Shimano voorderailleur: Triple shifter op double voorblad

jbulck
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jan 2014 00:23

jbulck 05 jan 2014 15:53

Hi allen,

Ik kocht onlangs een kleine tweedehands Trek racefiets voor de kinderen, frame-maat 43.

Er is echter iets vreemd aan de hand met de voorderailleur: Ik krijg 'm niet goed afgesteld. In het beste geval gaat het even goed, maar dan na een tijdje blokkeert de linkse shifter (ST3400) in de benedenstand, en is de kabel extreem hard aangespannen.

De shifter heeft drie standen. En er zijn slechts twee voorbladen.

Kan dat de oorzaak zijn? Is die combinatie mogelijk?
Moet ik op zoek naar een twee-traps shifter? Of zijn ze wel compatibel en moet ik nog wat verder tunen?

Heel veel dank voor alle tips!
J.

laurens87
Forum-lid
Berichten: 632
Lid geworden op: 29 jul 2013 15:38

laurens87 05 jan 2014 16:35

Hi,

Ik kan niet op al je vragen antwoorden geven. Echter op één vermoedelijk wel, ligt het aan de shifter?
Volgens mij niet, zelf heb ik namelijk een shifter voor een triple en rij vanaf begin af aan al op Compact of Dubbel. Ik heb hier nog nooit problemen mee gehad. De LBS heeft in mijn geval dus gelijk, ik verwacht dat het bij jou ook zou moeten werken.
Succes!
Change is the only constant... Hanging on is the only sin...

psycho71
Forum-lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 20 feb 2011 19:30
Locatie: Haarlem

psycho71 05 jan 2014 20:06

Volgens mij staat er op de shifter wanneer het een triple is, maar de drie standen is mogelijk omdat er een trim functie is om hem licht bij te stellen als je een niet ideale kettinglijn hebt
Ik denk dat het probleem in je kabel zit, als die niet goed zit, kijk even of die overal goed zit, ook onder het rubber

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 05 jan 2014 20:43

Voor zover ik het zo snel even kan zien, is de Sora ST3400 shifter voor zowel 'dubbel' als voor 'triple' crankstellen geschikt. Hier en in dit document staat beschreven hoe het schakelen en trimmen uitgevoerd dient te worden. En hier staat beschreven hoe de derailleur voor een 'dubbel' crankstel gemonteerd en afgesteld moet worden. Hopelijk heb je iets aan deze info.
60 x Ventoux

jbulck
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jan 2014 00:23

jbulck 05 jan 2014 21:36

Hi allen,

Dank je voor de snelle en nuttige response.
Ik moet toegeven dat ik niet bewust was van het fenomeen "trimmen".
Is "trimmen" eigen aan bepaalde groepen?

Op eBay staat deze occasie ST3400 left shifter:
http://www.benl.ebay.be/itm/Shimano-Sor ... 752&_uhb=1

... ze vermelden expliciet "Double" ...
... maar als ik de techdocs van "legrimpeur" bestudeer, is er niet echt een onderscheid tussen een 'Double' of 'Triple' ST3400.
Kunnen jullie dat afleiden? Is die shifter op eBay dezelfde als degene die ik al heb?
Of kan er effectief een 'Double' variant bestaan? En is die dan mogelijk beter geschikt?


Heel veel dank!
J.

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 06 jan 2014 09:04

De shifter op eBay is dezelfde als jij hebt, tenminste als je type ST-3400 hebt. Als ik de Technische Documenten van Shimano bekijk, kom ik tot de conclusie dat de er in de 3400-serie er slechts één type Dual Control Lever is. In de 3300 en 3500 series heb je wel shifters voor 'dubbel' en 'triple'. Disclaimer: mijn reactie is er een van een 'niet-Shimano expert', dus er is een (héél) kleine kans dat ik er naast zit... :mrgreen: .
Ja vraag betreffende het trimmen. Voor zover ik weet, hebben 'alle' Shimano racegroepen die trimfunctie. Bij Campagnolo kun je ook trimmen, daar werkt het nog iets verfijnder, want kun je het in meer stappen doen. Of de SRAM racegroepen ook een trimfunctie hebben, is mij zo niet bekend.
60 x Ventoux

riggard
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jan 2013 17:59

riggard 09 jan 2014 18:33

Zelf ervaring met een ultegra 6500 tripple shifter en een Shimano RSX tripple shifter, beiden werken gewoon prima op een double. (Volgens mij hadden sommige RSX fietsen af fabriek zelfs een double crankstel met tripple shifter)

Is uiteraard geen 3400 spul, maar geeft wel aan dat het principe kan werken.

Als de kabel strak komt te staan en de derailleur niet beweegt, zou ik goed kijken hoe de kabel loopt en of deze wel correct aan je voorderailleur zit (bij sommige derailleurs kun je de kabel onder of boven de bevestigingsbout klemmen, waarvan maar één optie correct is.)

jbulck
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jan 2014 00:23

jbulck 12 jan 2014 22:59

Dank jullie allen voor de info.
Was heel nuttig.
Ik sta alvast een heel stuk verder Het is nog niet perfect maar al veel beter.

Plaats reactie