Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Plastidip

Gebruikersavatar
wielklem
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 14 mei 2010 23:50

Gebruikersavatar wielklem 13 dec 2013 13:23

Op mijn Diamant zit een oudere Campangolo Mirage/Veloce groep met weinig slijtage, maar optisch wel wat kleine beschadigingen.
Graag wil ik een nieuwere Campagnolo Chorus groep, maar omdat dat nu nog even buiten het budget ligt en deze groep nog wel even mee kan heb ik mijn huidige groep zwart gespoten.

Ik heb het gespoten met Plastidip, mensen die het niet kunnen moeten het maar even op Youtube opzoeken, voordeel van dit spul is dat als je het zat bent, je het er zo weer vanaf trekt.

Is nog niet gemonteerd dus het moet zich nog bewijzen hoe goed het blijft zitten. Heb nog niet mijn hele groep gedaan, tot nu toe alleen de remhendel, voorderailleur en achterderailleur.

Before:
Afbeelding

Afbeelding

After:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Spuitresultaat is niet superstrak (temperatuur was niet altijd hoog genoeg) maar vooralsnog ben ik wel tevreden.

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 13 dec 2013 17:03

Op zich ziet het er wel netjes uit. 'Nadeel' is naar mijn (!) smaak, dat je de belettering (dus niet van toepassing op de gegraveerde teksten) kwijt bent. En persoonlijk vind ik bijvoorbeeld de derailleurs in hun originele staat, afgezien van de gebruikssporen, ook fraaier. Maar goed, je schrijft zelf al dat je het spul (gelukkig ;) ) zo weer kunt verwijderen.
Ik kende deze wijze van 'coating' niet, maar vind het een interessant genoeg om even te onthouden voor 'weet ik veel wat voor een toepassing' (maar niet voor mijn eigen Campa spulletjes ;) ).
60 x Ventoux

jansen2.0
Forum-lid
Berichten: 817
Lid geworden op: 29 okt 2013 09:38

jansen2.0 13 dec 2013 17:25

Relatief onbekend, maar er zijn gigantisch veel toepassingsmogelijkheden. Bijvoorbeeld van die onnodige auto emblemen: http://www.youtube.com/watch?v=otCtkVePX_0

Ben van plan om het ook te gaan gebruiken voor mijn streaming station; ik word gek van dat hoogglans. Kijk je erna zitten er al krassen op ;)
Previous name Jansen01

somaro
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 04 dec 2011 21:02

somaro 13 dec 2013 21:22

Bedankt voor de tip, kende het product niet, maar ziet er wel interessant uit

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16195
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 dec 2013 09:40

Misschien wel handig om mijn stalen wintercrosser mee te beschermen...
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
wielklem
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 14 mei 2010 23:50

Gebruikersavatar wielklem 14 dec 2013 15:40

@ legrimpeur, Eens, zonder tekst is het wat saai, maar dit zie ik ook meer als tijdelijke, goedkope oplossing. En als de groep vervangen wordt trek ik het er weer af voor de verkoop ;)

Misschien dat ik in de toekomst een keer mijn titanium frame ermee ga spuiten, gewoon tijdelijk als afwisseling. Met spuiten moet je wel zorgen dat het goed op temperatuur is, sowieso spuiten in verwarmde ruimte en desnoods de spuitbussen nog wat extra warm maken, anders is de 'verf' veel te dik.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 15 dec 2013 10:23

Heb al onnoemelijk veel dingen met plastidip gedaan t/m komplete auto aan toe. Voor fietsonderdelen zou ik het niet gebruiken (kan zeer slecht tegen olie e.d.) maar op autovelgen houdt het bijv. ca. 6 maanden en als je lak toch al niet best is.
Itt. de promotiefilmpjes loop je wel degelijk het risico dat je oude lak beschadigd/vergeeld en spuiten met lage temperaturen is een no go (met een compressor gaat overigens 100x beter dan kun je zelf de dikte van de substantie bepalen), je hebt gewoon minimaal 15 graden omgevingstemperatuur nodig en heel veel dunne laagjes i.p.v. 1 dikke om een optimaal resultaat te krijgen.

Gebruikersavatar
wielklem
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 14 mei 2010 23:50

Gebruikersavatar wielklem 15 dec 2013 21:54

Okee, we gaan zien hoelang het houdt op de derailleurs e.d. ;) Maar 6 maand op autovelgen is ook niet al te lang? Ik dacht dat het wel wat duurzamer was. Maar bedankt voor de tip, en ik heb hier nog een doos vol staan met bussen want de racefiets is niet mijn enige hobby. Wil mijn wintervelgen namelijk ook zwart gaan maken en achterlichten heel licht smoken, daar had ik het spul eigenlijk voor gekocht. Heb alleen spuitbussen gekocht en geen losse verf, dus compressor wordt lastig. Maar temperatuur kwam ik ook snel achter dat het flink warm moet zijn inderdaad (was van tevoren ook aangeven hoor). Dus voor de velgen maar even een spuitcabinetje in elkaar knutselen. Als je nog tips voor de velgen hebt hoor ik die ook graag natuurlijk :P

Plaats reactie