Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Kettinglengte

joshua
Forum-lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 06 apr 2006 12:34

joshua 10 nov 2013 21:17

Beste allen.

Bij dezen zou ik een, waarschijnlijk vrij simpele, vraag willen stellen. Ik heb onlangs een 12-25 cassette aangeschaft ter vervanging van mijn 11-28 cassette (compact crank). Dit omdat ik op het vlakke de stappen met schakelen toch iets te groot vond. Voorheen kortte ik mijn ketting in aan de hand van de oude ketting. Nu ik een ander cassette heb gemonteerd, met een kleiner grootste tandwiel, vroeg ik mij af of ik hier ook rekening mee moet houden met het inkorten van mijn ketting? En zo ja, hoeveel schakeltjes mogen er extra af? Ik zou zelf zeggen dat er 3 schakeltjes extra af kunnen, maar wellicht is dit niet juist.

Bij voorbaat hartelijk dank!

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15935
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 10 nov 2013 21:19

Tip: Gebruik allereerst de zoekfunctie van dit forum.
Rechtsboven op het woordje "zoeken" klikken en dan "kettinglengte" intypen en terug klikken.
Kom je tot volgend resultaat: http://www.fiets.nl/forum/search.php?ke ... mit=Zoeken


Maar om je deze moeite te besparen: :)
Lengte van ketting bepalen:
Met de weersomstandigheden van de laatste weken verslijt een ketting veel sneller dan in de zomer.

Als je je ketting aftrapt kan het zijn dat je deze niet meer kan gebruiken om de lengte te bepalen.
Dit is nochtans heel eenvoudig.
Ketting vooraan op het grootste kettingblad en achteraan op het kleinste kransje.
Dan moeten de 2 derailleurwieltjes recht boven elkaar staan en in een hoek van 90° ten opzichte van de vloer.

Bekijk de tekening bij dit document.

Gebruik wel altijd de juiste kettingpons, of quick link om je ketting aan elkaar te zetten.
Afbeelding
I know myself like no one else
Nothing to defend

papsnoetn01
Forum-lid
Berichten: 273
Lid geworden op: 08 dec 2011 11:06
Locatie: almelo

papsnoetn01 10 nov 2013 21:36

Waarom zou je met een cassette die qua bereik valt binnen je vervangen exemplaar je kettinglengte willen wijzigen? De 12 en de 25 kon je eerder toch ook al schakelen? Zelfde lengte dus, d.w.z. hetzelfde aantal schakels. Ook bij de door @lscmt beschreven methode zul je niet anders uitkomen.

joshua
Forum-lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 06 apr 2006 12:34

joshua 10 nov 2013 22:37

Dank voor de antwoorden! Zal in het vervolg inderdaad gebruik maken van de zoekfunctie. Laat de ketting lekker op dezelfde lengte.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27534
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 nov 2013 08:19

Koop volgende keer meteen een 12-23 cassette. Een 12-25 is t.ov. een 11-28 nauwelijks een verbetering (je hebt nu wel een 16 maar nog steeds geen 18).

Plaats reactie