Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

van Double naar Triple crankset

burningtyre
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 12 sep 2010 14:57
Locatie: Nijmegen

burningtyre 12 sep 2010 15:04

Ik heb nu een Ultegra 9 speed set op mn fiets gemonteerd. (6500 serie)

FC-6500 crankset
FD-6500 voorderailleur
BSA bracketdraad 1.37 / 68mm 108,5mm lengte as


Ik wil naar een triple set omdat ik in de klimmetjes (postbank, ardennen en de eifel en alpen in de toekomst) toch vind dat ik snel te zwaar zit met mn double nu. Ik moet echt maximaal omhoog, graag zou ik wat lichter omhoog gaan.


Nu is mijn vraag, wat moet ik daar allemaal voor veranderen.


Ik kan een FC-6503 crankset monteren. Daarvoor moet ik ook een andere bracketas hebben (118mm lengte), dat is geen probleem.
Ik neem aan dat ik dan ook van voorderailleur moet veranderen om het schakelen naar de triple mogelijk te maken.

Maar ik weet niet of mn STI set om kan gaan met een triple set, of moet ik daar ook andere shifters voor hebben?



Ik zou ook kunnen switchen naar een nieuwere serie ultegra triple crankset, en de daarbij behorende (hollowtech) lagers monteren in mn bracket. En een nieuwere voorderailleur, ik weet alleen niet of dat compatible is met de 6500 STI shifters?


Graag tips hiervoor.

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 12 sep 2010 15:29

Wellicht is een passende compact crankset voor op je bracket verkrijgbaar.
Hierdoor kun je wat geld in je zak houden door niet je derries en shifters te vervangen.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

niekgeerts
Forum-lid
Berichten: 551
Lid geworden op: 09 jul 2008 23:45
Locatie: Assen

niekgeerts 12 sep 2010 15:36

Inderdaad, anders zit je aan nieuwe linkershifter, voor derailleur, crankstel, ketting en achterderailleur. Compact is dan veel goedkoper idd..

burningtyre
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 12 sep 2010 14:57
Locatie: Nijmegen

burningtyre 12 sep 2010 23:40

Ik heb eigenlijk nog nooit van compact gehoord, ben een paar jaar uit het fietsen geweest, en ben nog vd 6500 set. +- 5 a 10 jaar geleden.

Wat is een compact crankset precies?


Anders ga ik eerst eens kijken wat mn lichtste achtertandkransje is. Anders zorgen dat ik daar een 27 monteer..

Gebruikersavatar
kauwvot
Forum-lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 19 okt 2009 23:48

Gebruikersavatar kauwvot 13 sep 2010 00:38

Kort door de bocht: compact = een dubbel, echter met een kleinere crank/kettingbladboutjes-steekcirkel, zodat meestal het binnenblad 34 tands is (tegen meestal 39 bij een dubbel).

Grofweg heb je (bij dezelfde cassette) 2 extra lichtere verzetten bij een compact t.o.v. een dubbel.

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 13 sep 2010 00:38

Compact = dubbel waarbij de boutjes dichter bij elkaar zitten zodat je een kleiner binnenblad kunt monteren. 34 is het meest gangbaar.

Naar een triple overgaan is denk ik te ingrijpend/duur. Tenzij je een (gebruikte) triplegroep koopt en die monteert. Die komen regelmatig voorbij in de prijsklasse 200-250 euro.

Ik zou dus ook een compact crankstel proberen te scoren, dan kun je voor zo'n 50-80 euro klaar zijn. Voor octalink heb je bijv. de Ritchey WCS compact.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 13 sep 2010 01:09

Burning Tyre schreef:Ik heb nu een Ultegra 9 speed set op mn fiets gemonteerd. (6500 serie)

Ik neem aan dat ik dan ook van voorderailleur moet veranderen om het schakelen naar de triple mogelijk te maken.

Maar ik weet niet of mn STI set om kan gaan met een triple set, of moet ik daar ook andere shifters voor hebben?
Ik zou ook kunnen switchen naar een nieuwere serie ultegra triple crankset, en de daarbij behorende (hollowtech) lagers monteren in mn bracket. En een nieuwere voorderailleur, ik weet alleen niet of dat compatible is met de 6500 STI shifters?


Als de shifters genummerd zijn ST 6510, staat onder de rubber kap, zijn ze ook voor triple geschikt. Vrij kort na de introductie van de 6500 serie is die wijziging aangebracht. Grote kans dat je 6510 hebt. Dat kun je ook testen door de voorderailleur kabel los te maken in de binnenste stand en vervolgens te schakelen, terwijl je aan de binnenkabel trekt. Dan zul je merken of er 1 of twee keer geschakeld kan worden. In het laatste geval is de shifter ook voor triple geschikt. Als je toch een andere moet kopen: uiteraard alleen de linkse, mag ook 6603 zijn. Koop dan ook een triple achterderailleur. Maakt niet uit van welk type. Zo'n korte kooi (van de dubbele a.derailleur) kan het verschil in kettinglengte van de 3 kettingbladen niet opvangen. De RD6703 heeft een heel groot bereik, tot 32t. Maar 6603 of 5603 mag ook. Naar mijn ervaring is RD6503 niet meer verkrijgbaar. Shimano Benelux heeft de import al 2 jaar geleden stopgezet. In Duitsland zijn ze vaak wel nog verkrijgbaar. Geldt ook voor FD6503. Restpartijen daargelaten. FD6603 werkt ook, maar dan moet je wel 10v ketting gebruiken. Doordat de kooi van FD6603 smaller is, loopt de dikkere 9v ketting snel aan. Op de shimano site staat een tabel over de mix-mogelijkheden tussen verschillende series en groepen.
Er zijn overigens nog veel andere en meestal eenvoudiger manieren om een kleiner verzet te realiseren. Kijk eens op http://www.dekaleberg.nl/tips/welk verzet . In jouw geval is het simpelste een (goedkope) mountainbikecassette 9v 12-32t en de RD 6703, kan ook van Deore of Deore LX zijn. Werkt uitstekend en goedkoop (vanaf €45) en is ook snel terug te veranderen, wanneer je weer in de polder bent.

burningtyre
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 12 sep 2010 14:57
Locatie: Nijmegen

burningtyre 13 sep 2010 20:35

LVGH schreef:Compact = dubbel waarbij de boutjes dichter bij elkaar zitten zodat je een kleiner binnenblad kunt monteren. 34 is het meest gangbaar.

Naar een triple overgaan is denk ik te ingrijpend/duur. Tenzij je een (gebruikte) triplegroep koopt en die monteert. Die komen regelmatig voorbij in de prijsklasse 200-250 euro.

Ik zou dus ook een compact crankstel proberen te scoren, dan kun je voor zo'n 50-80 euro klaar zijn. Voor octalink heb je bijv. de Ritchey WCS compact.



Ik heb eens zitten kijken op internet, maar kan die Ritchey WCS compact nergens vinden, ook niet op de ritchey site. Wordt deze nog wel gemaakt?

ben wel gecharmeerd van Ritchey WCS, heb daar ook mn zadelpen en zadel van..

Opzich zie ik een compact crankstel ook erg zitten, denk dat het een flinke verlichting is van 39 naar 34 voor. Mooiste zou inderdaad een crankstel voor octalink zijn.

Mocht ik dat niet kunnen vinden dan moet er dus éen samen met een ander setje lagers in...?

burningtyre
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 12 sep 2010 14:57
Locatie: Nijmegen

burningtyre 13 sep 2010 21:51

Ik heb mn fiets eens goed bekeken.

Grootste achtertandje = 28

Lichtste verzet is nu dus 39x28.


Wel zit er een korte achterderailleur op. (RD6500) Deze zit wel aan zn max zo, een groter achtertandwieltje kan die niet meer aan denk ik.


Wel ben ik in het bezit van de 6510 shifters, zou dus betekenen dat deze een triple voorderailleur aankunnen.

Even de opties op een rijtje zetten:

Overstap naar compact crankset, bijkomende kosten is eventueel ander BB.

Overstap naar triple crankset, bijkomende kosten zijn andere voorderailleur, andere achterderialleur en eventueel andere BB.

Ervanuitgaande dat ik 9v blijf rijden.

Hoe is het om met een 10v crankset op een 9v ketting te rijden?

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 14 sep 2010 01:36

Burning Tyre schreef: Hoe is het om met een 10v crankset op een 9v ketting te rijden?


Null problemo
Cheap light strong, choose two

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 14 sep 2010 15:12

De aanduiding crankset 8v, 9v of 10v is vrijwel puur marketingtechnisch om aan te geven dat het een recent model is. De kettinglijn, de dikte van de bladen en tanden en de spacing tussen de bladen is al 15jaar vrijwel onveranderd. De verschillen in spacing bijv. bedragen max 0,4mm. Dat is met schakelen niet te merken.

jummeltje
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 29 jan 2009 16:21

jummeltje 14 sep 2010 17:36

en je transformeert natuurlijk van een mogelijk wedstrijdrijder naar een die hard toerder P
Dik? Ja. Gek? Ja. Stroopwafel? Ja.

Plaats reactie