stijghulp of niet
-
- Forum-lid
- Berichten: 1385
- Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
- Locatie: Arnemuiden
Ik heb een nieuw voorblad nodig voor mijn winterfiets. Echter vlgs de FM moet ik een voorblad nemen met stijghulp. (Shimano).
Maar dit is in 48 of 50 tanden met 110mm steek 5 armig moeilijk te krijgen.
Nu is mijn vraag omdat BBB ze wel heeft zonder stijghulp of het echt noodzakelijk is die stijghulpen op het tandwiel.
marc
Maar dit is in 48 of 50 tanden met 110mm steek 5 armig moeilijk te krijgen.
Nu is mijn vraag omdat BBB ze wel heeft zonder stijghulp of het echt noodzakelijk is die stijghulpen op het tandwiel.
marc
people are strange when you\'re a stranger
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
zonder schakelt ook, alleen minder (snel). kijk ook eens bij TA. in principe zou overigens ieder buitenblad met compact steek moeten passen, dus of er echt zo moeilijk aan te komen is denk ik niet, eerlijk gezegd.
TA Spécialités Syrius (erg mooi, maar duur) en Zéphir (beiden met 110mm BCD) hebben ook stijghulpen, maar minder progressief dan Shimano, dus schakelen gaat iets langzamer. TA kettingbladen zijn overal te koop. Bovendien zijn ze erg sterk (want gefreesd) en beter bestand tegen pekel.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1385
- Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
- Locatie: Arnemuiden
bedankt.
De FM had ze dus niet op voorraad vandaar dat ze misschien moeilijk te krijgen waren.
Ga eens vragen of hij de TA kan bestellen. Pekelbestendiger is natuurlijk voor de winterfiets wel belangrijk. Had met de originele maar 3200 km gedaan. Dat was dus afgelopen winter.
Marc
De FM had ze dus niet op voorraad vandaar dat ze misschien moeilijk te krijgen waren.
Ga eens vragen of hij de TA kan bestellen. Pekelbestendiger is natuurlijk voor de winterfiets wel belangrijk. Had met de originele maar 3200 km gedaan. Dat was dus afgelopen winter.
Marc
people are strange when you\'re a stranger
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja das idd erg weinig. Je zou toch kunnen verwachten dat je wel 15-20d km kunt fietsen met een voorblad. Tenminste die ervaring heb ik.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1385
- Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
- Locatie: Arnemuiden
bandiet schreef:Ja das idd erg weinig. Je zou toch kunnen verwachten dat je wel 15-20d km kunt fietsen met een voorblad. Tenminste die ervaring heb ik.
Dat is me in nog geen 20 jaar gelukt. Heb ik dan altijd rotzooi???
Meestal is het toch wel op na zo'n 8500 km. En er wordt iedere week onderhoud gepleegd. Fiets zo'n 12.000 km per jaar.
Dat mag je me nu eens fijn uitleggen hoe je dat doet.:)
Marc
people are strange when you\'re a stranger
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- fietser1972
- Forum-lid
- Berichten: 551
- Lid geworden op: 25 sep 2009 15:50
Wat is uberhaupt een stijghulp? Een motortje in de zitbuis?
Scott Addict 10 | Specialized Sequioa | Specialized Roubaix | Van Nicholas Mistral
-
- Forum-lid
- Berichten: 1385
- Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
- Locatie: Arnemuiden
Fietser1972 schreef:Wat is uberhaupt een stijghulp? Een motortje in de zitbuis?
Als je goed kijkt naar het tandwiel zie je dat op onder bepaalde tanden op het tandwiel stukje zijn weggefreesd. Ook hebben de tanden aan de onderzijde een bepaalde vorm. Deze helpen de ketting van het tandwiel af te gaan (stijghulpje) en zodoende het schakelen sneller, soepeler te laten verlopen.
marc
people are strange when you\'re a stranger
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik doe eeuwen met de voortandwielen weet ook niet waarom.
Ook met regen en sneeuw enz rij ik gewoon op de racefiets.
Af en toe vervang (ik) de ketting en achter een aantal tandwielen maar voor eigenlijk nooit.
Ik laat dit overigens beoordelen en doen door een bevriende fietsenmaker.
Hij verzekerd me elke keer weer dat het voor niet nodig is (bij die fiets).
Dit was overigens een fiets die geheel dura ace was afgemonteerd behalve de crank dat was campagnolo geen idee welk type.
Dat was met mijn eerste racefiets waar ik 10 jaar mee heb gedaan.
Die is nu al een jaartje of 3 weg dus de huidige doet het ook alweer 3 jaar.
Ik rij nu met ultegra maar ook hier nog geen spoortje van slijtage.
Ook met regen en sneeuw enz rij ik gewoon op de racefiets.
Af en toe vervang (ik) de ketting en achter een aantal tandwielen maar voor eigenlijk nooit.
Ik laat dit overigens beoordelen en doen door een bevriende fietsenmaker.
Hij verzekerd me elke keer weer dat het voor niet nodig is (bij die fiets).
Dit was overigens een fiets die geheel dura ace was afgemonteerd behalve de crank dat was campagnolo geen idee welk type.
Dat was met mijn eerste racefiets waar ik 10 jaar mee heb gedaan.
Die is nu al een jaartje of 3 weg dus de huidige doet het ook alweer 3 jaar.
Ik rij nu met ultegra maar ook hier nog geen spoortje van slijtage.
i \'m not afraid to ride fast.
Its the crashing and burning that sucks
Its the crashing and burning that sucks