Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

SIS systeem ontregeld, hoe op te lossen?

tba
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 jul 2010 01:19

tba 19 sep 2010 13:47

Hallo,

Mijn vraag heeft geen betrekking op een racefiets, maar ik stel hem hier toch omdat er geen techniek forumdeel bestaat voor gewone fietsen:

Ik hoop dat iemand me hier kan helpen met het herstellen van een door mijzelf veroorzaakt probleempje met de (Shimano Acera) achterderailleur van de Batavus Sioux (tourfiets) van mijn vriendin.

Nadat ik gisteren een kettingreiniger had gekocht en de ketting en derailleurwieltjes had gereinigd, leek het me een goed idee om de derailleer eens te finetunen wegens het geratel dat te horen was.

Ik heb eerst op internet en in een boekje opgezocht hoe dat moest en ben aan de slag gegaan. In eerste instantie ging het de goede kant op tot ik kennelijk een keer teveel aan de stelschroef van de kabelspanning aan de derailleur heb gedraaid want sindsdien werd het van kwaad tot erger.

Het probleem is nu als volgt:
- Wanneer de rechter shifter aan het stuur op 2 staat, ligt de ketting op het grootste tandwiel achteren. De shifter wil niet naar positie 1.


- Wanneer de rechter shifter aan het stuur op 8 staat (het is een 8-speed), dan ligt de ketting achter op het 6e of 7e tandwiel, in plaats van op het kleinste tandwiel.


Bij alle uitleg die ik kan vinden over het afstellen van de achter derailleur, begint men met aan te geven dat je de ketting op het grote of middelste blad voren én het kleinste tandwiel achteren moet leggen.
Het probleem is nu dus dat de ketting in dit geval helemaal niet meer op het kleinste tandwiel achteren te krijgen is! Ik mis nu dus een aantal versnellingen en e.e.a. loopt niet meer syncrhoon met de geïndexeerde shifter.

Als ik de derailleur met de hand naar me toe trek (zittend naast de fiets), dan gaat de ketting uiteraard wél naar het kleinste tandwiel. Laat ik de derailleur los, dan springt de ketting direct 1 of 2 tandwieltjes omhoog.
Ik zou zeggen dat de kabelspanning dan veel te hoog is, waardoor de derailleur direct omhoog wil springen.

Het probleem is dat ik telkens in de war raak van beschrijvingen over het verdraaien van de stelschroef voor het losser maken van de kabelspanning.
Als ik de stelschroef vaster draai (rechtsom / met de klok mee / naar me toe als ik naast de fiets zit), dan zou de kabelspanning losser moeten worden en zou de ketting een kleiner tandwiel moeten opzoeken.
Echter, ik kan de stelschroef niet voldoende verstellen om dit op te lossen.
Ik veronderstel dan ook dat de afstelling niet alleen bij het kleinste achter tandwiel onjuist is, maar bij meerdere tandwielen.

Wie kan me in jip-en-janneke taal uitleggen hoe ik de derailleur weer synchroon afgesteld krijg met de SIS shifter aan het stuur?
In welke versnelling (welk voorblad, welk achter tandwiel) moet ik beginnen en wat moet ik dan stapgewijs doen? Ik dacht dat ik snapte hoe e.e.a. ten op zichte van elkaar werkt, maar dat is gezien bovenstaande duidelijk niet het geval :)


P.S. Ik snap de betekenis van de L en H schroeven, maar denk dat ik daar nu niet aan hoef te zitten. Ik heb immers de boel "verkloot" met enkel het draaien aan de stelschroef voor de kabelspanning, bij meerdere versnellingen.

P.S. 2 Ik snap dat een FM dit probleem zou moeten kunnen verhelpen, maar ik wil het zelf oplossen...


N.B. Ik zie net in dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=SkzvfCaIbyQ
dat je e.e.a. alleen hoeft af te stellen met die stelschroef bij de hoogste versnellingen (kleinste tandwielen). Als dat werkt, werkt het bij de rest ook.
Ik had ergens anders gelezen dat je e.e.a. moest finetunen bij meerdere versnellingen / tandwielen, dus dat is dan waarschijnlijk de reden waarom ik het systeem overhoop heb gehaald.
Nu dus de vraag hoe dit weer goed te krijgen...
Stevens Aspin CT 2010

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 19 sep 2010 15:31

Het simpelste is de kabelspanner helemaal terugdraaien, rechtsom dus, naar de derailleur. Vervolgens schakel je aan het stuur naar 8 terwijl je aan de kabel trekt, naar achteren dus. Vervolgens maak je de kabel aan de achterderailleur helemaal los en dan kun je opnieuw beginnen, eerst het bereik met de l en h schroefjes, voorzover nodig, dan kabel vastzetten aan der., goed strak trekken, zonodig nog eens bij de shifter schakelen naar 8. Vaak moet je de kabel wat meer spanning geven om op het grootste tandwiel te komen, maar dat is hooguit 1 hele slag linksom. Voor leg je de ketting op middenblad of binnenblad, maakt niet uit.
Voor alle duidelijkheid: het per kransje afstellen is je reinste onzin. Je stelt eerst het bereik zonder spanning en dan met de kabel alle versnellingen ineens.

tba
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 jul 2010 01:19

tba 19 sep 2010 16:37

Hoi Klimmer, bedankt voor je snelle reactie! :)

Ik kan je uitleg deels volgen, maar wil toch even wat zaken vragen voor ik de kabel ga loshalen:
klimmer schreef:Het simpelste is de kabelspanner helemaal terugdraaien, rechtsom dus, naar de derailleur.
Met de kabelspanner bedoel je de stelschroef bij de derailleur? Helemaal terugdraaien, dus vastdraaien? Rechtsom, dus naar mijzelf toe als ik naast de fiets zit?
Heb ik geprobeerd, maar hij gaat niet enorm ver naar rechts.

Maakt het nog wat uit op welk blad c.q. welk tandwiel de ketting op dat moment zit?
Vervolgens schakel je aan het stuur naar 8 terwijl je aan de kabel trekt, naar achteren dus.
Waar moet ik aan de kabel trekken? Bij de shifter, aan de kabel die langs de framebuis loopt of aan de kabel bij de derailleur?
Wat is het nut van het trekken aan de kabel? Schakelen naar 8 lukt uiteraard, maar zoals in de openingspost gezegd, komt de ketting hooguit tot het 7e tandwiel.
Vervolgens maak je de kabel aan de achterderailleur helemaal los en dan kun je opnieuw beginnen,
Ik zat er toenstraks ook al aan te denken om de kabel maar los te maken en opnieuw te beginnen, maar heb het nog niet gedaan omdat ik mij afvraag hoe ik e.e.a. kan verklooien als de kabel vast zit en de kabel dan los moet halen om het te herstellen. Kan dat niet met de kabel gemonteerd?
Stevens Aspin CT 2010

-eric-
Forum-lid
Berichten: 523
Lid geworden op: 10 sep 2009 00:47
Locatie: Kop van Drenthe

-eric- 19 sep 2010 17:22

Ik denk dat je de l en h schroefjes inderdaad buiten beschouwing kan laten, en ook dat je de kabel niet helemaal los hoeft te halen, maar wel spanningsloos.

Wat ik zou doen (= volgens mij zelfde verhaal als klimmer, maar andere woorden):
- zet shifter op stuur in 8.
- draai op de deri de buitenkabel naar binnen net zo lang totdat de ketting op het kleinste tandwiel (af en toe dus aan de trappers draaien in de normale richting, dus niet terug want dan werkt je deri niet)
- als de ketting op het kleinste tandwiel zakt dan de versnelling terwijl je trapt in 1 zetten. Eventueel de kabel weer wat meer spanning geven totdat hij op het grootste tandwiel springt.

klaar (als het goed is....)

Verder kan ik het niet beter uitleggen dan het hier staat: m-gineering leesvoer
Groet,
Eric

-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 19 sep 2010 18:27

tba schreef:Hoi Klimmer, bedankt voor je snelle reactie! :)

Ik kan je uitleg deels volgen, maar wil toch even wat zaken vragen voor ik de kabel ga loshalen:
klimmer schreef:Het simpelste is de kabelspanner helemaal terugdraaien, rechtsom dus, naar de derailleur.
Met de kabelspanner bedoel je de stelschroef bij de derailleur? JA Helemaal terugdraaien, dus vastdraaien? Rechtsom, dus naar mijzelf toe als ik naast de fiets zit? JA
Heb ik geprobeerd, maar hij gaat niet enorm ver naar rechts. ALS DE KABEL LOS IS KIJK JE OF DE SCHROEFDRAAD IN ORDE IS, SCHOONMAKEN EN WAT VASELINE EROP.

Maakt het nog wat uit op welk blad c.q. welk tandwiel de ketting op dat moment zit? NEE.
Vervolgens schakel je aan het stuur naar 8 terwijl je aan de kabel trekt, naar achteren dus.
Waar moet ik aan de kabel trekken? Bij de shifter, aan de kabel die langs de framebuis loopt of aan de kabel bij de derailleur? BESTE LANGS DE BUIS
Wat is het nut van het trekken aan de kabel? ZODAT IN DE SHIFTER GEEN SPANNINGSLOZE KABEL ZIT, JE TREKT ALS HET WARE NAAR 8. Schakelen naar 8 lukt uiteraard, maar zoals in de openingspost gezegd, komt de ketting hooguit tot het 7e tandwiel. ZEKER WETEN DAT JE H-STELSCHROEFJE NIET TE VER INGEDRAAID IS?
Vervolgens maak je de kabel aan de achterderailleur helemaal los en dan kun je opnieuw beginnen,
Ik zat er toenstraks ook al aan te denken om de kabel maar los te maken en opnieuw te beginnen, maar heb het nog niet gedaan omdat ik mij afvraag hoe ik e.e.a. kan verklooien als de kabel vast zit en de kabel dan los moet halen om het te herstellen. Kan dat niet met de kabel gemonteerd? DAT KAN IK VAN HIERUIT NIET ZIEN, VANDAAR MIJN ADVIES OM MET SCHONE LEI TE BEGINNEN.


Het kan nog altijd zo zijn dat er in de shifter iets kapot is, ze hebben, zeker van Acera, niet het eeuwige leven. Open maken (schroefje onderkant), niet bang zijn, er vliegen geen palletjes en veertjes om je oren, uiteraard met de kabel los. Acera derailleurs ook niet het eeuwige leven, trouwens. succes met de klus, prima om te leren.

tba
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 jul 2010 01:19

tba 20 sep 2010 23:10

Zo...ik heb alle goeie raad netjes opgevolgd en ben van scratch begonnen. Hij doet het weer :) Ze mist nu geen versnellingen meer.

Hij schakelt op zich best goed, maar nog niet zo goed/strak als ik zou willen.
De ene keer schakelt hij perfect op en neer achteren en de andere keer twijfelt hij bij het op en neer schakelen. Zo wordt de 8e versnelling soms niet zo goed gevonden en trapt hij dan af en toe lichtjes door. Met opschakelen (naar groter tandwiel) moet ik hem soms even helpen met het shifter heveltje.

Het reinigen van ketting en tandwielen/derailleurwieltjes heeft wel geloond; hij loopt echt superstil (op de 8e versnelling na, daar ratelt ie wat...hoe ik het H stelschroefje van de derailleur ook instel...) :)

Als iemand nog tips heeft hoe ik e.e.a. moet finetunen, dan lees ik dat graag.


BTW: ik weet weer waar ik die "tip" vandaan had om de derailleur stelschroef (voor de kabelspanning) bij te stellen op alle kransjes/tandwieltjes. Ik had bij de bibliotheek een "bike repair" DVD geleend van de Vlaamse Wielerbond (deze: http://www.beeldtaal.be/products/BikeRepair.pdf). Handige DVD, maar ik zat er gisteren nog eens naar te kijken en toen hoorde ik weer dat ze zeiden dat je, nadat je de standaard Shimano procedure hebt gevolgd met afstelling van 2e naar 3e versnelling, de procedure moest herhalen voor alle bladen.
Gezien het feit dat ik het eerder verklooid heb, durf ik dat dus niet meer op te volgen. Geizen het feit echter dat ie nog niet op elk tandwiel goed schakelt, zou ik daarentegen toch zeggen dat het nodig is om de stelschroef per tandwiel bij te stellen.
Lekker verwarrend dus voor een leek: hoe zit dit nu?
Stevens Aspin CT 2010

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 21 sep 2010 15:53

Niet opvolgen dus die DVD. Het is klinkklare nonsens, als je de schroef versteld, dan is het dus ook voor de andere versnellingen anders en zo kun je eeuwig bezig blijven en je was ook al aardig onderweg.
Wat betreft de resterende klachten: de tandwielen zullen wel niet meer nieuw zijn, de ketting wel?, de shifter ook niet en de speling in de draaipunten van de derailleur spelen allemaal een rol. Zit er beweging in de pat, waar de derailleur ingeschroefd zit? Een nieuwe stijve derailleur en een nieuwe kabel, mits de rest in orde is doet wonderen. Kan gewoon 9v zijn, heeft hetzelfde bereik. Het kleinste tandwieltje is nooit stil, ook niet bij spikslinternieuw materiaal.
Gelukkig dat het meisje weer kan fietsen zoals ze gewend is.

Plaats reactie