Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Schakelprobleem Shimano RSX

innuendo
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 jan 2007 13:39
Locatie: Oldenzaal
Contact

innuendo 29 sep 2010 21:12

Beste mensen,

Graag vraag ik jullie hulp bij het volgende. Ik heb een 2e handse fiets gekocht met Shimano RSX. Nu heb ik een tweetal problemen met schakelen.

1 :
Achter schakelen: Bij het terugschakelen verspringt de derailleur automatisch weer naar een zwaarder verzet. Ik kom zodoende niet bij het kleinste verzet. Wat kan hier de oorzaak van zijn ?

2 :
Voor schakelen: Het is een triple maar ik kan opschakelen naar het middelste blad en terug naar het kleinste blad. Het zwaarste blad kan ik niet bereiken. Eenmaal op het middelste blad verspringt het niet automatisch zoals bij de achterderailleur. Dit is gelukkig niet het probleem.

Ik heb het idee dat de shifter niet goed meer werkt. Ik heb de boel al "doorgespoten" met WD40 en een nacht laten staan maar helaas geen geluk.

Bij de linker shifter zit een bepaald onderdeel ( ik weet de naam vh onderdeel niet ) los en tevens ziet de shifter er anders uit dan de rechter.

Bij het opschakelen lijkt het wel alsof de shifter wordt geblokkeerd en zodoende niet verder kan. De rechter shifter gaat namelijk een stuk verder dan de linker.

Bij foto 1,2 en 3 is het onderdeel te zien wat los ( met rode stip aangegeven ) zit en mee draait als ik schakel. Ik het idee dat bij het zwaarder schakelen de shifter wordt geblokkeerd door dat mee draaiende onderdeel.

Misschien kunnen jullie mij misschien van dienst zijn. Ik heb alle onderdelen schoongemaakt en daarna "gevet". Tevens alle kabels gecontroleerd en die zijn strak.

Misschien ligt het ook niet aan de shifter maar is de shifter niet bedoeld voor een triple ? Ik weet het echt niet.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Alvast dank.
Stefan

Foto 1 [img=http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RLMJFIKK.jpg]
Foto 2 [img=http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-7KNGW3FS.jpg]
Foto 3 [img=http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-SWJ4ZMWQ.jpg]
Foto 4 [img=http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-V78G3LNR.jpg]

coppi
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 nov 2004 17:45

coppi 30 sep 2010 12:22

staan de kabeltjes niet gewoon te strak ?

perik
Forum-lid
Berichten: 2998
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 30 sep 2010 12:25

Heb je al geprobeerd de versnellingen even helemaal opnieuw af te stellen?

innuendo
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 jan 2007 13:39
Locatie: Oldenzaal
Contact

innuendo 30 sep 2010 17:23

- Kabeltjes te strak ? Ik heb ze wat strakker gezet want ik vond ze aardig slap en het euvel was toen al aanwezig. Ik dacht zelf dat de binnenkabel te los stond. Dit is volgens mij vaker een punt als de versnelling gelijk / automatisch doorschakeld.

- Versnelling opnieuw afstellen ? Ik heb al wat proberen af te stellen maar geen oplossing. Zal nog even uitgebreid er naar kijken maar ben toch bang dat het daar niet aan ligt.

Iemand een idee waarom dat onderdeel ( met rode stip aangegeven ) los(ser) zit ?

Mvg,
Stefan

Gebruikersavatar
andromeda
Forum-lid HC
Berichten: 4013
Lid geworden op: 08 sep 2005 01:53

Gebruikersavatar andromeda 30 sep 2010 17:40

Draai de schroeven op je derailleur (s) eerst eens helemaal los en kijk dan opnieuw of je hendel nog stopt op hetzelfde punt. Zoniet, begin met het afstellen van de derailleur vanaf het begin.
"Try not. Do or do not......there is no try"

innuendo
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 jan 2007 13:39
Locatie: Oldenzaal
Contact

innuendo 30 sep 2010 17:50

Ja zo ben ik inderdaad ook te werk gegaan.

Stap 1 : Schoongemaakt
Stap 2 : Kabels gecontroleerd of (te) strak stonden
Stap 3 : Onderdelen ingesmeerd / ingevet / ingespoten met WD40
Stap 4 : Schroeven helemaal los en weer langzamerhand afstellen.
Stap 5 : Forum om hulp vragen.

Mvg,
Stefan

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 30 sep 2010 20:23

Zowel voor als achter: kabelspanning te laag. Binnenwaartse en buitenwaartse standen, neem ik aan, dat je die hebt gecontroleerd met de L en H schroeven. Stel zonodig alles opnieuw af, eventueel met nieuwe binnenkabels. Wat je zeker moet controleren is of je kabel niet langzaam uit elkaar valt/rafelt (bij het loden tonnetje), daarvoor moet je de kabel eruit halen. Binnenkabels worden te weinig vervangen. speling op de derailleurpat, speling in de derailleurdraaipunten? Als hierop speling zit, dan zoekt de derailleur uiteraard de weg van de minste (veer)weerstand. Dan verandert door het aantrekken van de kabel de stand van de derailleur, maar hij schakelt niet.
RSX is een typische hybride groep bedoeld voor triple-materiaal. 100% zeker ben je pas bij kabel losnemen en als je maar een keer de kabel kunt schakelen, dan ben je inderdaad bedonderd door de verkoper.
Sjef

innuendo
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 jan 2007 13:39
Locatie: Oldenzaal
Contact

innuendo 30 sep 2010 21:40

Ja, noh bedonderd door de verkoper niet echt. Ik heb eerder een fiets met RSX gehad en die "smeerde" ik 1 x pj door, bij de shifters. Dit ter voorkoming van ophoping smeer en vet. Ik had het gevoel/idee dat dit tevens het geval was toen ik deze fiets kocht.

Had dus de hoop, ff doorsmeren en knallen maar. Helaas is dit dus niet zo.

Ik heb inderdaad via de L en H schroeven de standen gecontroleerd. Na vanavond is het ietsjes beter. Achter reageert de derailleur beter maar blijft die verspringen. Voor is en blijft het euvel bestaan.

Ik heb echt het idee dat de kabels ook nog goed zijn. Voel / merk geen speling ergens en derailleurs zijn allebei nog recht.

Ik wil absoluut niks gaan demonteren totdat ik al het andere geprobeerd hebt, dus zodoende zijn alle tips/ideeen/op- en aanmerkingen HEEL erg welkom.

Mvg,
Stefan

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 30 sep 2010 22:18

het lijkt mij dat je met alle adviezen en eigen expertise er wel uit komt.
Sjef

innuendo
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 jan 2007 13:39
Locatie: Oldenzaal
Contact

innuendo 30 sep 2010 22:23

Ik hoop het. Ik begrijp alleen niet waarom het ene onderdeel los(ser) zit. Iemand idee hierover ?

Verder; Alle tips/ideeen/op- en aanmerkingen zijn nog steedsHEEL erg welkom.

Mvg,
Stefan

Plaats reactie