Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

CyclOn Course Spray op velg

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 09 okt 2010 16:08

Tijdens het sprayen van de ketting kwam er wat van dit smeermiddel op de velg ondanks dat ik die had afgedekt met een doek. Toen ik later moest remmen hoorde ik een enorm snerpend geluid en die rem blokkeerde het achterwiel bijna! Het verbaasde mij dat deze CyclOn Course Spray het remvermogen zo enorm deed toenemen ipv het tegenovergestelde. Wat zou de verklaring kunnen zijn dat een beetje gemorst smeermiddel op de velg het remvermogen doet toenemen?
Na enkele malen remmen was alles weer normaal.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 09 okt 2010 21:15

Een blokkerende rem ontneemt je alle controle over de fiets. Natuurkundige ben ik niet. Volgende keer toch maar met sopje schoonvegen. Trouwens, dus smeermiddel komt door middelpuntvliedende kracht via cassette en spaken toch op de velg terecht. Aanbevolen is dan ook dik kettingsmeermiddel, bijv op wax-basis.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 09 okt 2010 21:19

Hoi,

Het enige wat ik me zo kan voorstellen is dat dat smeermiddel op je velg wat plakkend zand eraan heeft gekregen. Schuurpapier op je velg remrand as het ware.

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 09 okt 2010 21:34

Ik sluit niet uit dat een washoudend smeermiddel tijdens het remmen ribbeltjes vormt, denk aan het "wachsen "van ski's.

Ik vind het zelf een elegante verklaring....
Cheap light strong, choose two

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 09 okt 2010 23:09

Kees0251 schreef:Ik sluit niet uit dat een washoudend smeermiddel tijdens het remmen ribbeltjes vormt, denk aan het "wachsen "van ski's.

Ik vind het zelf een elegante verklaring....


Ik kan je vermelden dat dit de 2de keer was .
Ik dacht deze keer met afdekken van de velg met een lap dat er dan geen spray op de velg zou kunnen komen na de ervaring van de vorige keer. Niet dus. Nee, het was geen zand, maar echt het gevolg van die paar druppels Cyclon Course Spray.Je weet niet wat je hoort als je remt. Enorm gepiep en wat een grip! Ongelofeloos! :-)
Ik vermeldde dit omdat het zo onlogisch is dat een smeermiddel het remvermogen zo enorm vergroot. IK weet niet wat er in die Course Spray zit, maar het remt goed!
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

Plaats reactie