Pagina 1 van 1

effect te lange ketting

Geplaatst: 14 aug 2013 18:26
door tom1
best

wat zijn eigenlijk de nadelige effecten van een te lange ketting ( ketting hangt net niet door vooraan 39 en achteraan 11) maar als ik (52x11) schakel denk ik dat er toch 2 linkjes tussen uit kunnen.

zou dit de schakel prestaties verbeteren?
en als ik dit doe met een gebruikte ketting ( +-3000km) gaat ze dan doortrappen?

alvast bedankt

Re: effect te lange ketting

Geplaatst: 14 aug 2013 19:46
door GoldenRatio
Eh . . Met een te lange ketting hangt je tasje snel te laag? . . . :ugeek: :D

Afbeelding

Re: effect te lange ketting

Geplaatst: 14 aug 2013 20:24
door Zorro
tom1 schreef:best

wat zijn eigenlijk de nadelige effecten van een te lange ketting ( ketting hangt net niet door vooraan 39 en achteraan 11) maar als ik (52x11) schakel denk ik dat er toch 2 linkjes tussen uit kunnen.

zou dit de schakel prestaties verbeteren?
en als ik dit doe met een gebruikte ketting ( +-3000km) gaat ze dan doortrappen?

alvast bedankt
Edit: Maak eens een foto van groot blad voor en kleinste kransje acher (52X11) en plaats die hier.
Als je de ketting korter gaat maken dan op onderstaande afbeelding dan trek je de geleider bij b.v. het 1 of 2 na grootste kransje kransje tegen de tandwielen van je achterkrans.

Niet dat je normaal grootste blad voor en grootste krans achter uberhaupt zou rijden maar een instelling als hieronder beschreven zorgt wel dat een ketting nooit te slap of strak ligt.

Waarom denk je dat er best twee linkjes tussenuit kunnen? Als je nu eens de zaak eens afsteld zoals zou moeten dan schakelt het ook goed aangenomen dat er verder niets aan de hand is zoals een verbogen achterpad oid.

Goed kettinglengte is voor op het grootste blad en achter op het kleinste kransje. Je achterderrie wieltjes moeten dan in in rechte lijn onder elkaar staan.

Afbeelding

Zie M-gineering b.v.

Wat het allemaal met een 3000km gebruikte ketting gaat doen is niet te zeggen en hangt af van de versletenheid welke wordt bepaald door de originele qualiteit, gereden weersomstandigheden (droog of met veel zand/modder), geregeld schoonmaak onderhoud of niet etc.