Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Scheur in carbonframe?

johoop
Forum-lid
Berichten: 321
Lid geworden op: 20 sep 2009 20:59
Locatie: Duiven

johoop 16 aug 2013 13:07

Ik had alleen problemen met de wilier.
Misschien een tip met veel nieuws over de Wilier,s
https://www.facebook.com/italworks
gr Joop
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 16 aug 2013 13:22

Bedankt, heb al contact met Italworks.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5292
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 16 aug 2013 15:35

Ik heb net de uitslag gekregen. Volgens de FM is het wel een scheur, nu nog oppervlakkig, vandaar ook dat het moeilijk te zien is. Wilier moet nu het laatste oordeel vellen, dat mag tegenwoordig via foto's en op die van mij is het duidelijk te zien. Echter is Wilier gesloten tot 1 september. Dus moet ik zolang wachten. :(

Ik mag gelukkig gewoon doorfietsen :D . Hij zal me niet afbreken, als ik wel heel erg gekraak hoor wordt het terug lopen :lol:

Nu afwachten wat het voorstel wordt qua nieuw frame. :?:
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 16 aug 2013 16:44

JPAR schreef:Ik mag gelukkig gewoon doorfietsen :D . Hij zal me niet afbreken, als ik wel heel erg gekraak hoor wordt het terug lopen :lol:
Sluit wel even een goede arbeidsongeschiktheidsverzekering af en zorg dat de diverse gaten in verzekering gedekt zijn. :evil:

Je gaf laatst al aan dat je zadelpen scheef stond en na een 'ploink' weer terug in de normale positie stond. Dat duidt op ernstige inwendige schade en de FM zou je juist aan moeten raden geen centimeter meer op deze fiets te rijden.

Een carbonframe haalt zijn sterkte uit het verband dat er in het frame zit. De constructie is beschadigd en feitelijk is niet vast te stellen is hoe groot of klein de schade is. Daarom zou je juist niet meer op deze fiets moeten rijden.

In zekere zin kun je het vergelijken met wiel met enkele gebroken spaken waarbij niet duidelijk is hoe veilig de andere spaken nog zijn. Niemand zou er met zo'n wiel in zijn racefiets op uitgaan, waarom zou je het risico dan wel nemen met een frame met inwendige schade waarvan niet vast te stellen is hoe ernstig het frame verzwakt is?

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 16 aug 2013 16:53

+1 Ik begrijp de 'logica' ook niet zo goed. Er is klaarblijkelijk iets goed fout (blijft een mooie opmerking dat 'goed fout' ) met dat frame op de staande buis. Voor hetzelfde geld bezwijkt de verbinding bovenbuis/staande buis tijdens fietsen en zit je in het beste geval met een gebroken buis in je achterste of bovenbeen.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5292
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 16 aug 2013 16:57

Nicosch schreef:Sluit wel even een goede arbeidsongeschiktheidsverzekering af en zorg dat de diverse gaten in verzekering gedekt zijn. :evil:

Je gaf laatst al aan dat je zadelpen scheef stond en na een 'ploink' weer terug in de normale positie stond. Dat duidt op ernstige inwendige schade en de FM zou je juist aan moeten raden geen centimeter meer op deze fiets te rijden.

Een carbonframe haalt zijn sterkte uit het verband dat er in het frame zit. De constructie is beschadigd en feitelijk is niet vast te stellen is hoe groot of klein de schade is. Daarom zou je juist niet meer op deze fiets moeten rijden.

In zekere zin kun je het vergelijken met wiel met enkele gebroken spaken waarbij niet duidelijk is hoe veilig de andere spaken nog zijn. Niemand zou er met zo'n wiel in zijn racefiets op uitgaan, waarom zou je het risico dan wel nemen met een frame met inwendige schade waarvan niet vast te stellen is hoe ernstig het frame verzwakt is?
Denk je dat het zo erg zal zijn? Ik heb daar namelijk ook naar gevraagd en hij zei dat dat geen kwaad kon. Ik vraag anders mijn eigen FM wel even. Hij was nu bij een ander filiaal van hun, waar ze de garantieafhandelingen doen.

Wat werk betreft, ik zit helaas zonder op het moment, daarom wil ik ook graag kunnen fietsen :P . Maar als iemand wat leuks in de aanbieding heeft houd ik me uiteraard altijd aanbevolen ;)
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 16 aug 2013 17:29

JPAR schreef:Denk je dat het zo erg zal zijn? Ik heb daar namelijk ook naar gevraagd en hij zei dat dat geen kwaad kon. Ik vraag anders mijn eigen FM wel even. Hij was nu bij een ander filiaal van hun, waar ze de garantieafhandelingen doen.
Ik ken jouw FM niet maar dit klinkt niet als iemand die bekent is met de eigenschappen van carbon. Het klinkt als iemand die nog uit de tijd van de PB stalen frames komt.
Anders dan ijzer, dat bij overbelasting langzaam doorbuigt zodat de gebruiker al snel ziet dat er iets niet goed gaat, is dat bij moderne materialen zoals alu en carbon waarbij op de limiet en soms erover geconstrueerd word.
Bij deze high tech materialen zit er veel minder marge in het frame, het materiaal kan het van het een op het andere moment begeven.
Moderne high tech frames halen hun sterkte en stabiliteit uit het geheel. Zodra er iets aan de constructie verzwakt wordt, zoals de Engelstaligen dat zo mooi noemen, de structural integrity aangetast. Oftewel de integriteit van het frame is niet meer te garanderen.


Ik snap best dat je nu wil fietsen maar vraag je eens af of je dit risico wil lopen?
Zelf heb ik ook net een alu frame bij de FM liggen. Kleine haarscheurtjes in de staande achtervork (klein wonder dat ik ze opmerkte). Garantie of niet, ik ga er nooit meer op fietsen en zal er desnoods zelf voor zorgen dat het frame vernietigd word.
Ja ik kan er best nog op fietsen maar als de achterbrug het ineens begeeft tijdens het fietsen dan wil ik niet weten wat er kan gebeuren, zeker niet op een drukke weg.
JPAR schreef:Wat werk betreft, ik zit helaas zonder op het moment, daarom wil ik ook graag kunnen fietsen :P . Maar als iemand wat leuks in de aanbieding heeft houd ik me uiteraard altijd aanbevolen ;)
[sarcasme on]
Och, als je toch zonder werk zit kan je prima een tijdje revalideren, breng je ook nuttig je tijd door op de fiets van de revalidatie arts.
[sarcasme off]

Je moet het natuurlijk zelf weten maar als ik jou was zou ik maar even rustig 1 september afwachten en eventueel kijken of je niet hier of daar een fiets kunt lenen.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5292
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 16 aug 2013 18:58

Ik had nu ook iemand aan de telefoon die het zelf niet afgehandeld had. Hij gaf aan dat het een scheur in het oppervlakkige carbon was en dat ik daarom er nog wel op kon fietsen. Morgen of maandag neem ik wel even contact op met mijn eigen om te horen wat hij zegt. En ik vraag meteen wel om een "leenfiets". Heb er een raar gevoel bij.

Oja, en sarcasme, daar hou ik wel van. Is mij ook niet vreemd! :lol:
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5292
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 16 aug 2013 22:12

Mijn vrouw heeft de fiets net even meegenomen toen ze er langs reed. Ze werd geholpen door iemand die verder niets van het probleem af wist. Toen ze vertelde dat ik er gewoon op mag fietsen was hij zeer verbaasd. Hij heeft ook nog even gekeken en nu was de scheur duidelijk te zien. Het carbon lag er nu wel weer op. Toen hij druk zette op de zadelpen schoot hij terug en zag je en voelde je er niks meer van. Hij raadde het ook af om er op te fietsen. Lijkt mij dus duidelijk: Ze regelen maar even een inruilfiets ofzo voor me! :P

Tanx voor jullie advies en raad Nicosch, Zorroi, Johoop en de rest.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

cornehagenaars
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 05 sep 2011 17:04

cornehagenaars 17 aug 2013 14:28

Stuur eens een mailtje met foto's naar carbonreparatie.nl Ben daar al 2 keer geweest. Topservice en binnen 1 á 2 weken terug, professioneel gerepareerd!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 aug 2013 15:04

En waarom zou de TS dit doen, laat lekker de FM de garantie gewoon afhandelen met Wilier!
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5292
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 17 aug 2013 18:29

amclassic-fan schreef:En waarom zou de TS dit doen, laat lekker de FM de garantie gewoon afhandelen met Wilier!
Ik laat het inderdaad lekker oplossen door de FM aangezien ik er nog garantie op heb, dus een nieuw frame krijg. Althans, daar ga ik vanuit.

Mocht ik geen garantie meer hebben dan is het uiteraard een goede optie om te kijken voor reparatie.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Plaats reactie