Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

verspringende ketting / derailleur

giantpeloton
Forum-lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 12 aug 2010 15:47

giantpeloton 10 okt 2010 23:24

Wie kan mij helpen bij het volgende probleem.
Na het vervangen van de as en crank op mijn oude fiets heb ik ook gelijk een 9sp cassette met nieuwe ketting geplaatst. Alles is netjes opnieuw afgesteld en het rijdt in principe probleemloos totdat ik de volgende combinatie rijd:
39 voor en 15 achter, als ik dan kracht zet schiet de ketting op het volgende blad(14) en als ik doorpak de 13. Voor de zekerheid schakel ik dan weer naar de 52 in combinatie met een ander verzet achter.
De cassette achter is een 11-21, de derailleur voor en achter zijn " oude" Shimano 600 (Ultegra) componenten.
Ik heb een paar honderd kilometer met een 8sp gereden, nadat ik de oude 6sp cassette had vervangen en daar deed dit probleem zich niet voor.

Ik heb na het monteren alles uit elkaar gehad en schoongemaakt, incl de wieltjes van de derailleur. Deze heb ik boven - onder goed teruggeplaatst. maar hebben ze ook een links-rechts / draairichting?
De nieuwe ketting heeft de juiste spanning en ik heb nog buiscommandeurs, dus die staan altijd goed:)
Heb ik de wieltjes verkeerd gemonteerd, zijn ze versleten of passen ze niet bij de 9sp ketting? Of heeft iemand nog een ander idee?

BVD

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 11 okt 2010 17:19

De wieltjes van de derailleur moeten wel voor 9v geschikt zijn. Als je kort geleden nog met 6v reed, zullen ze wel te dik zijn. De wieltjes zijn niet draairichting specifiek. Koop Tackx wieltjes daar zitten spacers bij voor shimano9v. Voorts neem ik aan dat zowel ketting als cassette nieuw en 9v ( ketting 6,5mm dik) zijn. Geen 8v ketting op een 9v cassette!
Sjef

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 okt 2010 17:21

Als ik het goed begrijp ben je aan het proberen om een 9 speed cassette met 8 speed Shimano 600 shifters aan het schakelen. Lijkt me vrij logisch dat dat niet werkt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 11 okt 2010 17:41

Amclassic-fan schreef:Als ik het goed begrijp ben je aan het proberen om een 9 speed cassette met 8 speed Shimano 600 shifters aan het schakelen. Lijkt me vrij logisch dat dat niet werkt.


Als ik het verhaal van TS juist interpreteer, gebruikt hij nog frictie buiscommandeurs (hij zegt immers dat die altijd 'goed' staan), dus daar zou in principe het probleem toch niet door veroorzaakt moeten worden? 't Lijkt mij eerder dat de andere componenten niet bij elkaar passen/op elkaar zijn afgestemd?!
60 x Ventoux

giantpeloton
Forum-lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 12 aug 2010 15:47

giantpeloton 11 okt 2010 19:39

De ketting past bij de cassette en het zijn inderdaad heel erg old school frictie commandeurs.

Ik zal van de week een paar nieuwe Tacx wieltjes gaan halen en deze dan monteren. In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Plaats reactie