Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Voorderailleur problemen na crankswitch Gossamer > Ultegra

Stoffa
Forum-lid
Berichten: 448
Lid geworden op: 15 feb 2013 15:25

Stoffa 26 jul 2013 09:53

Ik heb gister mijn FSA Gossamer compact crank vervangen door een Ultegra compact 6750 crank. Ik heb ook de bracket vervangen door de bijbehorende Ultegra bracket.

Op mijn FSA crank zaten nog de 50/34 bladen gemonteerd. De 34 heb ik op de Ultegra crank vervangen door een SRAM 38 blad voor het vlakke (pijltjes van zowel kleine als grote blad netjes op de crankarm gericht).

Nu had ik verwacht geen veranderingen aan mijn (overigens ook Ultegra) voorderailleur nodig te hebben bij deze wijzigingen. Echter, de derailleur haalt nu de 50 niet meer. Ik was hier nogal verbaasd over, en voordat ik de derailleur opnieuw ga afstellen wilde ik hier toch even om tips vragen.

Weet iemand wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn?

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 26 jul 2013 10:53

Je crankstel is iets verder naar buiten gekomen, Q factor is wat groter dan die van FSA.
Laatst gewijzigd door scottpch op 26 jul 2013 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Pina aqua
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 05 feb 2013 14:13

Pina aqua 26 jul 2013 10:58

Gewoon opnieuw afstellen, als alles goed zit kunnen er verschillen tussen zitten. Hier zie je hoe dat moet:
http://www.m-gineering.nl/derafst.htm
It's ,absolutely, without question, unequivocally, only about the bike

Stoffa
Forum-lid
Berichten: 448
Lid geworden op: 15 feb 2013 15:25

Stoffa 26 jul 2013 11:57

Thanks voor de link! Wat is een "Q factor"? De breedte van de crank?

Pina aqua
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 05 feb 2013 14:13

Pina aqua 26 jul 2013 12:57

Stoffa schreef:Thanks voor de link! Wat is een "Q factor"? De breedte van de crank?
De afstand tussen de twee pedalen. Dus zeg maar hoe breed je voeten uit elkaar staan. Obree heeft om zijn wereld uur record te vestigen lagers uit een wasmachine gehaald en gebruikt in het bracket om de Q-factor zo laag mogelijk te maken. http://nl.wikipedia.org/wiki/Graeme_Obree

Overigens is een lage Q-factor niet per definitie beter. Het hangt van de natuurlijke spreidstand van je benen en de hoek van je voeten af wat de optimale Q-factor is.
It's ,absolutely, without question, unequivocally, only about the bike

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 jul 2013 13:01

Kettinglijn is iets anders dan Q-factor. Veel verschil zal er niet zitten in Q-factor tussen deze crankstellen. Gewoon de stelschroefjes even bijstellen en de kabelspanning iets opdraaien.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Stoffa
Forum-lid
Berichten: 448
Lid geworden op: 15 feb 2013 15:25

Stoffa 26 jul 2013 14:46

Dank voor de hulp heren!

Stoffa
Forum-lid
Berichten: 448
Lid geworden op: 15 feb 2013 15:25

Stoffa 29 jul 2013 21:41

Even een update:

Ik heb de Parktool guide (http://www.parktool.com/blog/repair-hel ... djustments) gebruikt voor het afstellen van de derailleur.

Inmiddels ben ik tot de conclusie gekomen dat de ketting het grote blad niet haalt, tenzij ik de limitscrew zover naar buiten draai dat de crankarm langs de derailleurkooi schraapt.

Heeft iemand enige tips hierover? Ik ben inmiddels redelijk wanhopig :(

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 jul 2013 22:01

Maak eens een foto van de situatie, je beschrijving klinkt mij vreemd.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Stoffa
Forum-lid
Berichten: 448
Lid geworden op: 15 feb 2013 15:25

Stoffa 29 jul 2013 22:13

Ik ben er inmiddels achter:

De derailleurkooi stond iets naar buiten, waardoor hij tegen de crank aanliep. Na hem iets naar binnen te hebben gezet was ik in staat het grote blad weer te halen, zonder tevens de crankarm te raken.

Dit luisterde echter wel heel nauw, het was niet alsof de derailleur veel te ver naar buiten stond ofzo. Maakt dit een en ander duidelijk amclassic-fan? Anders wil ik ook nog wel een foto plaatsen hoor... Dank voor het meedenken in ieder geval!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 jul 2013 22:23

Oké de voor-derailleur stond dus scheef? De kooi moet aan de buitenkant parallel lopen met 't voorblad. Dan moet je normaliter nog wel een paar mm speling over hebben tussen de crankarm en de kooi van de derailleur.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Stoffa
Forum-lid
Berichten: 448
Lid geworden op: 15 feb 2013 15:25

Stoffa 09 aug 2013 11:41

Kleine update hier:

Het gaat met de voorderailleur nog steeds allemaal net niet soepel.

Als ik fiets op het grote kettingblad, en een klein kransje en dan het voorblad terugschakel naar de 38 blijft de ketting boven de tandjes liggen. Het gevolg is dus dat ik in het luchtledige trap. Als ik eerst achter terugschakel naar de grote kransjes, en dan schakel gaat het wel goed.

Vanuit een technisch oogpunt natuurlijk heel logisch; als ik naar een crosschain situatie schakel gaat het fout. Echter, naar mijn weten hoort dit wel gewoon te kunnen en het kan dus niet. Ik MOET echt eerst achter terugschakelen naar de grote kransjes, anders kan ik voor niet terugschakelen.

Ook blijf ik wisselende ervaringen houden met schakelen naar het grote blad. Soms gaat het heel soepel, en soms gaat het van ratel ratel clunk clunk. Er is ook duidelijk verschil te merken tussen hoe het op de Spider Team werkt, en hoe het werkt als ik op de fiets zit. "Under load" gaan dingen toch beduidend minder soepeltjes blijkbaar.

Plaats reactie