Voorderailleur problemen na crankswitch Gossamer > Ultegra
Ik heb gister mijn FSA Gossamer compact crank vervangen door een Ultegra compact 6750 crank. Ik heb ook de bracket vervangen door de bijbehorende Ultegra bracket.
Op mijn FSA crank zaten nog de 50/34 bladen gemonteerd. De 34 heb ik op de Ultegra crank vervangen door een SRAM 38 blad voor het vlakke (pijltjes van zowel kleine als grote blad netjes op de crankarm gericht).
Nu had ik verwacht geen veranderingen aan mijn (overigens ook Ultegra) voorderailleur nodig te hebben bij deze wijzigingen. Echter, de derailleur haalt nu de 50 niet meer. Ik was hier nogal verbaasd over, en voordat ik de derailleur opnieuw ga afstellen wilde ik hier toch even om tips vragen.
Weet iemand wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn?
Op mijn FSA crank zaten nog de 50/34 bladen gemonteerd. De 34 heb ik op de Ultegra crank vervangen door een SRAM 38 blad voor het vlakke (pijltjes van zowel kleine als grote blad netjes op de crankarm gericht).
Nu had ik verwacht geen veranderingen aan mijn (overigens ook Ultegra) voorderailleur nodig te hebben bij deze wijzigingen. Echter, de derailleur haalt nu de 50 niet meer. Ik was hier nogal verbaasd over, en voordat ik de derailleur opnieuw ga afstellen wilde ik hier toch even om tips vragen.
Weet iemand wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn?
Gewoon opnieuw afstellen, als alles goed zit kunnen er verschillen tussen zitten. Hier zie je hoe dat moet:
http://www.m-gineering.nl/derafst.htm
http://www.m-gineering.nl/derafst.htm
It's ,absolutely, without question, unequivocally, only about the bike
De afstand tussen de twee pedalen. Dus zeg maar hoe breed je voeten uit elkaar staan. Obree heeft om zijn wereld uur record te vestigen lagers uit een wasmachine gehaald en gebruikt in het bracket om de Q-factor zo laag mogelijk te maken. http://nl.wikipedia.org/wiki/Graeme_ObreeStoffa schreef:Thanks voor de link! Wat is een "Q factor"? De breedte van de crank?
Overigens is een lage Q-factor niet per definitie beter. Het hangt van de natuurlijke spreidstand van je benen en de hoek van je voeten af wat de optimale Q-factor is.
It's ,absolutely, without question, unequivocally, only about the bike
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Even een update:
Ik heb de Parktool guide (http://www.parktool.com/blog/repair-hel ... djustments) gebruikt voor het afstellen van de derailleur.
Inmiddels ben ik tot de conclusie gekomen dat de ketting het grote blad niet haalt, tenzij ik de limitscrew zover naar buiten draai dat de crankarm langs de derailleurkooi schraapt.
Heeft iemand enige tips hierover? Ik ben inmiddels redelijk wanhopig
Ik heb de Parktool guide (http://www.parktool.com/blog/repair-hel ... djustments) gebruikt voor het afstellen van de derailleur.
Inmiddels ben ik tot de conclusie gekomen dat de ketting het grote blad niet haalt, tenzij ik de limitscrew zover naar buiten draai dat de crankarm langs de derailleurkooi schraapt.
Heeft iemand enige tips hierover? Ik ben inmiddels redelijk wanhopig
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik ben er inmiddels achter:
De derailleurkooi stond iets naar buiten, waardoor hij tegen de crank aanliep. Na hem iets naar binnen te hebben gezet was ik in staat het grote blad weer te halen, zonder tevens de crankarm te raken.
Dit luisterde echter wel heel nauw, het was niet alsof de derailleur veel te ver naar buiten stond ofzo. Maakt dit een en ander duidelijk amclassic-fan? Anders wil ik ook nog wel een foto plaatsen hoor... Dank voor het meedenken in ieder geval!
De derailleurkooi stond iets naar buiten, waardoor hij tegen de crank aanliep. Na hem iets naar binnen te hebben gezet was ik in staat het grote blad weer te halen, zonder tevens de crankarm te raken.
Dit luisterde echter wel heel nauw, het was niet alsof de derailleur veel te ver naar buiten stond ofzo. Maakt dit een en ander duidelijk amclassic-fan? Anders wil ik ook nog wel een foto plaatsen hoor... Dank voor het meedenken in ieder geval!
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Kleine update hier:
Het gaat met de voorderailleur nog steeds allemaal net niet soepel.
Als ik fiets op het grote kettingblad, en een klein kransje en dan het voorblad terugschakel naar de 38 blijft de ketting boven de tandjes liggen. Het gevolg is dus dat ik in het luchtledige trap. Als ik eerst achter terugschakel naar de grote kransjes, en dan schakel gaat het wel goed.
Vanuit een technisch oogpunt natuurlijk heel logisch; als ik naar een crosschain situatie schakel gaat het fout. Echter, naar mijn weten hoort dit wel gewoon te kunnen en het kan dus niet. Ik MOET echt eerst achter terugschakelen naar de grote kransjes, anders kan ik voor niet terugschakelen.
Ook blijf ik wisselende ervaringen houden met schakelen naar het grote blad. Soms gaat het heel soepel, en soms gaat het van ratel ratel clunk clunk. Er is ook duidelijk verschil te merken tussen hoe het op de Spider Team werkt, en hoe het werkt als ik op de fiets zit. "Under load" gaan dingen toch beduidend minder soepeltjes blijkbaar.
Het gaat met de voorderailleur nog steeds allemaal net niet soepel.
Als ik fiets op het grote kettingblad, en een klein kransje en dan het voorblad terugschakel naar de 38 blijft de ketting boven de tandjes liggen. Het gevolg is dus dat ik in het luchtledige trap. Als ik eerst achter terugschakel naar de grote kransjes, en dan schakel gaat het wel goed.
Vanuit een technisch oogpunt natuurlijk heel logisch; als ik naar een crosschain situatie schakel gaat het fout. Echter, naar mijn weten hoort dit wel gewoon te kunnen en het kan dus niet. Ik MOET echt eerst achter terugschakelen naar de grote kransjes, anders kan ik voor niet terugschakelen.
Ook blijf ik wisselende ervaringen houden met schakelen naar het grote blad. Soms gaat het heel soepel, en soms gaat het van ratel ratel clunk clunk. Er is ook duidelijk verschil te merken tussen hoe het op de Spider Team werkt, en hoe het werkt als ik op de fiets zit. "Under load" gaan dingen toch beduidend minder soepeltjes blijkbaar.