Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

hydraulische en schijfremmen op koersfiets?

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 24 mei 2013 16:40

Schijfremmen hebben voor zover ik weet geen aan/uit knop, maar een handel waar je de remdruk mee kan bepalen, en waarmee je dus heel precies kan remmen.

Of dit beter is dan velgremmen durf ik niet te zeggen, want ik heb het simpelweg nog niet geprobeerd.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8939
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 24 mei 2013 16:51

japiecarbon schreef:Schijfremmen hebben voor zover ik weet geen aan/uit knop, maar een handel waar je de remdruk mee kan bepalen, en waarmee je dus heel precies kan remmen.

Of dit beter is dan velgremmen durf ik niet te zeggen, want ik heb het simpelweg nog niet geprobeerd.
Da's waar (tenzij een noodstop, daar kennen iig mijn reflexen alleen aan/uit), maar wat heb je aan doseren als je 75% van de range toch niet kan gebruiken omdat je bij 25% remkracht al blokkerende wielen hebt?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 24 mei 2013 18:14

53x11 schreef:
japiecarbon schreef:Schijfremmen hebben voor zover ik weet geen aan/uit knop, maar een handel waar je de remdruk mee kan bepalen, en waarmee je dus heel precies kan remmen.

Of dit beter is dan velgremmen durf ik niet te zeggen, want ik heb het simpelweg nog niet geprobeerd.
Da's waar (tenzij een noodstop, daar kennen iig mijn reflexen alleen aan/uit), maar wat heb je aan doseren als je 75% van de range toch niet kan gebruiken omdat je bij 25% remkracht al blokkerende wielen hebt?

misschien ben je toch iets te voorbarig, ik zou die remmetjes eerst eens proberen voordat je een mening geeft, misschien remmen ze wel heerlijk. :lol:

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12618
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 26 mei 2013 09:40

Ik kan me niet voorstellen dat er iemand is die schrijfremmen minder fijn vind remmen dan normale velgremmen. Dat bestaat gewoon niet.

Even buiten de discussie of het nodig is voor een racer.

bdk9001
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 08 mar 2010 00:45

bdk9001 29 mei 2013 15:20

Voor een racer lijkt het me niet echt nodig, zeker niet sinds er afscheid is genomen van de verchroomde velgen (daarmee kan ik in de regen remmen wat ik wil, maar alleen stoppen met trappen heeft evenveel effect). Ik moet wel eerlijk zeggen dat (mechanische) schijfremmen heerlijk doseerbaar zijn, mits goed afgesteld. Mijn LBS had zer als aan/uit-knop afgesteld, maar na een aantal proefritten en veel geklooi kon ik van 30 naar 0 in een metertje of 5 zonder blokkeren.

[offtopic]
Wat je niet wilt op je fiets zijn Altenburger Synchron remmen, zelfs met optimale afstelling stop je daar niet mee
[/offtopic]

dtmn
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 sep 2012 15:12

dtmn 15 jun 2013 01:53

...en wat nou als in de koers snel van wiel moet worden gewisseld. De keren dat ik mijn mtb-wiel direct zonder aante lopen in m'n frame vastzet zijn zeldzaam, altijd wel wat bijstellen van de remmen. Hier zie ik nog wel een praktische uitdaging. Benieuwd naar wat ze verzinnen...

Gebruikersavatar
Sebo
Forum-lid
Berichten: 634
Lid geworden op: 14 jun 2012 01:49

Gebruikersavatar Sebo 15 jun 2013 14:37

Laat ik beginnen te stellen dat ik sec niks tegen schijfremmen heb ( op mijn mtb ben ik er meer dan blij mee ); maar ik heb tijdens de laatste editie van AD6 iemand een mooie nieuwe Colnago naar de bliksem zien helpen toen hij zichzelf onderuit remde in bocht 12 waar nogal wat smeltwater over de weg stroomde.

M.i. is de combi tubes/schijfremmen ietwat ongelukkig.

De remkracht van schijven overtreft de adhesie tube/wegdek in hoge mate ( zeker als dat wegdek nat is ). De ongelukkige afdaler tijdens AD6 schrok van de hoeveeleid water die plots over de weg stroomde; en hoewel hij gematigd afdaalde ( ca 30 km/h) blokkeerde zijn voorwiel onmiddellijk, en kwam hij ten van in de "greppel" naast het wegdek.

Ik heb de schade niet opgenomen, daar er meteen professionele hulp ter plekke was, maar een prettig gezicht was het niet.

Ik koester schijven op mijn mtb, maar op m'n racefiets hoef ik ze niet.......
Training is like fighting with a gorilla....
You don't stop when you're tired...
You stop when the gorilla is tired!!!

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 15 jun 2013 15:10

Bovenstaand was wellicht ook gebeurt met velgremmen. Die krijg ik ook aan het blokkeren als ik dat wil. De remkracht van mijn velgremmen overschrijd de mogelijkheden van de grip van de bandjes.
Verandering van ondergrond (nat/droog) kan bij zowel velgrem als schijfrem 'fataal'zijn. Kan wat dat betreft niet wachten...........
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 30 jun 2013 18:13

Eindelijk ook hydraulische schijfremmen van Shimano op Ultegra niveau...
http://www.bikeradar.com/road/news/arti ... ook-37750/

Ben benieuwd. Jammer dat ik dit jaar net nieuwe wielen heb gekocht en mijn frame niet geschikt is voor schijfremmen.... ;) Ziet er goed uit (hoewel sommige het juist lelijk zullen vinden) en lijken erg op de Saints van Shimano, waarvan ik de schijven ook nog wel op mijn mtb wil hebben... :)

Hopelijk wordt het er net zo door heen gedrukt als bij de mtb's en zie je straks geen velgremmen meer met een beetje hulp van de UCI dan...

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16195
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 01 jul 2013 08:59

Het ziet er in ieder geval beter uit dan die van Sram maar wel een beetje lomp. In het (prof)peloton zie ik het nog niet gebeuren dat dit de standaard wordt. Dat is veel de lastig met wielwissels omdat de afstelling erg nauw komt.

Sowieso vind ik het op een racefiets vrij nutteloos. Ik zij mij zelf echter nog wel een crosser kopen met hydraulische schijfremmen. Dan kan heb ik 1 fiets die ik alleen door het wisselen van de banden voor andere doeleinden kan gebruiken zonder concessies te doen aan het remvermogen.

Ik zou den denk ik vooral met Challenge Strada Bianca 30mm's rijden.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 01 jul 2013 10:38

Dan wordt het nu dus wachten op schijfremmen met ABS. Tot die tijd voor mij geen schijfremmen. Waar ik fiets zijn nagenoeg geen heuvels, en hoef ik eigenlijk slechts een beetje bij te remmen om een bocht om te gaan.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 01 jul 2013 10:40

Ernie C. schreef:Het ziet er in ieder geval beter uit dan die van Sram maar wel een beetje lomp. In het (prof)peloton zie ik het nog niet gebeuren dat dit de standaard wordt. Dat is veel de lastig met wielwissels omdat de afstelling erg nauw komt.

Sowieso vind ik het op een racefiets vrij nutteloos.
Als iedereen er zo over blijft denken wordt het natuurlijk nooit wat... Shimano XT's werken juist heel goed vind ik. Stelt zich automatisch weer bij wielwissel, en bij UCI mtb wedstrijden zie ze ook dat ze gewoon snel een wiel kunnen wisselen... Soms sneller als ik bij de Giro of TdF zie...

Maargoed het is idd onhandig als die Mavic motoren ook nog eens schijfremwielen op hun motor moeten nemen naast de verschillende velgremsets... ;)

Maar 2 weken terug weer eens de laatste 35km naar huis toe in de regen moeten fietsen op de racefiets en dan weet ik weer waarom ik schijfremmen op mijn mtb zo fijn vind...

Plaats reactie