Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

fietsgereedschap (beginner)

SupaX
Forum-lid
Berichten: 256
Lid geworden op: 30 apr 2013 17:41

SupaX 10 mei 2013 19:14

Hallo allemaal,

Ik vind het leuk om zelf dingen te maken en op te knappen, dus het leek mij een mooi project om mijn racefiets zelf een upgrade te geven. Ik zou daarom graag mijn tiagra groep willen vervangen door een ultegra 6700 groep.
Ik vroeg mij daarom af welk gereedschap ik als beginner moet aanschaffen? Zou het bijvoorbeeld goed zijn om hiermee te beginnen: http://www.mantel-bikeparts.nl/trivio-starter" onclick="window.open(this.href);return false;
Of zitten daar een heleboel dingen in die ik toch niet ga gebruiken in dit project?

Ik hoop dat jullie mij een paar goed tips kunnen geven. :D

Gebruikersavatar
arnoudrace
Forum-lid
Berichten: 875
Lid geworden op: 30 mei 2009 01:11
Locatie: Delft

Gebruikersavatar arnoudrace 10 mei 2013 21:37

Je hebt iig nodig:

Kettingzweep voor verwijderen kassette
Shimano tools: kassette adapter,
cupsleutel of adapter
Goede inbus set
Kettingpons
Rest kun je af met standaardgereedschap, zoals sleuteltje 12 voor je remkabelbevestiging op de remhoef, is luxe of precisiegereedschap
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF

Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 638
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 10 mei 2013 21:49

Ben al een heel eind gekomen met de onderhoudsset die regelmatig aangeboden door LIDL. Aangevuld met een goede kettingpons, cupsleutel, Hollowtech boutverwijderaar en een setje inbussleutels ook LIDL.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

SupaX
Forum-lid
Berichten: 256
Lid geworden op: 30 apr 2013 17:41

SupaX 11 mei 2013 19:44

Dank jullie voor de tips.

Het los kopen van de kettingpons, cupsleutel, Hollowtech boutverwijderaar, Kettingzweep voor verwijderen kassette en kassette adapter was net zo duur als het beginnerssetje. Ik heb het setje dus maar besteld. :)

Gebruikersavatar
arnoudrace
Forum-lid
Berichten: 875
Lid geworden op: 30 mei 2009 01:11
Locatie: Delft

Gebruikersavatar arnoudrace 11 mei 2013 23:39

Veel sleutelplezier! Kan verslavend zijn
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF

bandiet
Forum-lid
Berichten: 532
Lid geworden op: 17 feb 2010 12:08

bandiet 13 mei 2013 08:16

Ik heb destijds ook een koffertje met gereedschap gekocht bij lidl. In eerste instantie voldoet dit prima. Ik heb na verloop van tijd een tool voor het verwijderen van shimano hollowtech bracketassen en een momentsleutel van rose bij gekocht. Onlangs nog heb ik een tacx kniptang gekocht voor het doorknippen van buiten- en binnenkabels.

Groeten, Diederik

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 mei 2013 08:19

Lidl ding zit een hoop spul in dat je eigenlijk niet nodig hebt en mist juist zaken die je wél nodig hebt. Bovendien ben ik niet kapot van de kwaliteit. Bijvoorbeeld Tacx en BBB maken prima fietsgereedschap dat de wereld niet kost.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 mei 2013 08:48

Ik zou geen geld investeren in een kant-en-klare kit. 3 kwart van het spul heb je niets aan, behalve als je aan een onderhand antieke fiets wil sleutelen. Koop gewoon het rijtje dat Arnoudrace hier boven gaf (bij een webshop) en dan heb je de basale zaken in fatsoenlijke kwaliteit.

Pedros heeft overigens ook prima gereedschap dat niet duur is. ParkTool is ook prima, maar soms wel stevig aan de prijs.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

riggard
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jan 2013 17:59

riggard 19 mei 2013 12:27

Heb zelf deze:
http://www.rose.nl/artikel/xtreme-geree ... aid:228724" onclick="window.open(this.href);return false;

En dat vind ik een absolute aanrader, al genoeg fietsen mee uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet. De set die jij gepost hebt is voor zover ik in kan schatten identiek aan die van Lidl en m.i. kwalitatief wat minder. Daarnaast mis je bepaald gereedschap wat je wel nodig hebt.

GoldenRatio
Forum-lid
Berichten: 955
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33

GoldenRatio 19 mei 2013 15:21

-Beginners/mensen met weinig ervaring:
Kopen goedkope setjes.

-Gevorderden/mensen met ruime ervaring:
Adviseren gewoon los te kopen wat je nodig hebt.
En per item te beslissen in welke kwaliteit dat dan moet.


Een goede gereedschapset is in de regel iets wat langzaam uitgebreid wordt.
Als je maar af en toe een bepaalde tool nodig hebt dan heb je geen hoge kwaliteit nodig. Zou je denken . .
Maar . . . Als je brak gereedschap hebt en je hebt het maar af en toe nodig, dan koop je niet snel beter, maar wordt je wél iedere keer wanneer je het gebruikt geconfronteerd met de inferieure werking. Daarnaast is goed passend gereedschap belangrijk voor je onderdelen. Een paar minuten extra en een paar euro meer investeren kan je ellende besparen en op de lange termijn zelfs wel juist goedkoper uitpakken.

;)

riggard
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jan 2013 17:59

riggard 20 mei 2013 00:45

Tsja, die set van Rose is kwalitatief gewoon in orde en de componenten kun je als je dat wilt ook 'los' kopen via de shop, betaal je alleen stukken meer. Uiteraard kun je dat niet beoordelen als je de set nooit gehad hebt.
Kwalitatief verschilt de set van Rose overigens wel van die van de Lidl, dat merk je wel meteen.

Voor deze prijs kun je gewoon erg goedkoop beginnen, bevallen bepaalde tools niet dan kun je upgraden. De vraag is echter in hoeverre bepaalde soorten gereedschap 'goed' of 'slecht' kunnen zijn en in hoeverre je dat merkt.

Ik zie voor mezelf, na een fiets of 10 op te hebben gebouwd met de set van Rose in ieder geval geen reden om te upgraden.

SupaX
Forum-lid
Berichten: 256
Lid geworden op: 30 apr 2013 17:41

SupaX 22 mei 2013 09:46

Bedankt voor de vele tips.
Ik was te ongeduldig en had dus al het beginnerssetje gekocht. :oops:

Maar ik moet toegeven dat het me tot nu toe nog niet tegenvalt. Ik heb mijn complete groep gedemonteerd en nu bijna helemaal mijn nieuwe groep gemonteerd met het setje.

Ik kan me wel voorstellen dat ik de tools die ik vaak gebruik in de toekomst ga upgraden.

Plaats reactie