Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

speling balhoofd (niet op te lossen door aandraaien)

lisanne16
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 sep 2012 10:06

lisanne16 22 apr 2013 17:04

Mijn fiets is een tijdje geleden naar de fm geweest om (ivm schouderblesure opgelopen bij een andere sport) opnieuw af te laten stellen. Het stuur moest wat omhoog en daarom zijn er een paar spacers tussengezet. Helemaal prima in principe. Ik heb er sindsdien nog niet weer op gefietst ivm gebrek aan tijd en mooi weer, maar vandaag wilde ik een rondje gaan rijden. Toen ik even op en neer fietste op mijn stadsfiets met mijn racefiets in de hand naar een vriend om de banden op te pompen had ik al het gevoel dat de fiets wat rammelde, maar ik dacht (hoopte) dat ik mijn voorwiel niet goed erin gezet had. Toen ik weer thuis kwam bleek echter dat het balhoofd loszat. In principe niet zo'n probleem, normaal gesproken even aandraaien en dan zit het wel weer vast. Dit geprobeerd, alleen bleek dat ik de bout bovenin niet goed aan kon draaien en het leek net of hij nergens in vastgreep.
Nu ben ik geen expert op het gebied van balhoofden en voorvorken, maar ik heb alles even losgedraaid om te kijken wat er aan de hand is. Klopt het dat de pen met het kapje die bovenin de buis ingaat door 2 'ringen/moeren' heengaat om zich in de voorvork vast te grijpen?
Bij mij is de onderste scheefgezakt en te laag in de voorvork gezakt/gedrukt waardoor de pen er niet meer 'bij kan.' Daarnaast zit hij ook scheef, dus het lukt ook niet om hem eruit te 'vissen.'
Nou lijkt me dit een foutje wat er bij de fm al is ingeslopen, en ik ben dan ook eigenlijk van plan terug te gaan ih kader van garantie op de reparatie, maar aangezien ik dan mijn fiets weer mee moet slepen naar mijn ouders in de trein (wat, in de staat waarin mijn fiets nu verkeerd, wat lastiger is) vraag ik me af of dit niet simpel zelf te verhelpen is?

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is. Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk de juiste termen te gebruiken maar het kan zijn dat ik ergens iets verkeerd genoemd heb, ben niet heel goed thuis in de terminologie ;)
Alvast bedankt voor de hulp!
Lisanne

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 22 apr 2013 17:32

Ik neem aan dat je hierover praat:

Afbeelding

Dit is maar een voorbeeld, er zijn ook voorbeelden waar er maar een ster met moer zit. Wellicht heeft de FM die ene ster scheef gedrukt en er een nieuwe ingezet of er een 2e bijgezet omdat hij door de spacers niet meer bij de onderste kon komen. Dat op zich hoeft geen probleem te zijn mits de overgebleven ster nog enige weerstand heeft.

Je moet in ieder geval de (imbus) schroefjes van de stuurpen niet vast draaien als je het balhoofd met deze top cap schroef gaat afstellen want dan krijg je de speling er nooit uit en trek je alleen maar die ster omhoog.
Zie hier hoe het wel moet: http://www.youtube.com/watch?v=mq9Q8dcFuo0" onclick="window.open(this.href);return false;

Als de ster te hoog zit kun je hem nog proberen, met de schroef erin maar los gedraaid, iets naar beneden te tikken.
Afbeelding

riggard
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jan 2013 17:59

riggard 22 apr 2013 17:37

Heb je misschien een foto om het e.a. te verduidelijken? Je hebt verschillende manieren om je topcap aan de voorvork te bevestigen. Het is me niet meteen duidelijk welk systeem jij hebt, voorbeelden

Afbeelding
Afbeelding

De bovenste kun je niet zo eenvoudig omhoog krijgen (volgens mij kan/mag dat officieel niet). Aan de andere kant, als ie wel recht zit kun je wel een langere bout halen (is imbus M6 in de meeste gevallen.)

De onderste zou geen probleem moeten zijn.

Maar als je FM er spacers tussen heeft gedaan is de kans groot dat het daar inderdaad al is mis gegaan. Alhoewel de bout dan gewoon los in de topcap zou hangen(?), wat je wel merkt lijkt me.

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 23 apr 2013 11:40

Mij is uit je verhaal ook niet duidelijk of je het over een 'starnut' (stermoer) hebt, zoals op de bovenste afbeelding in de post van 'riggard' of over een 'gewone' expander. De 'starnuts' worden gebruikt in stalen en aluminium vorkbuizen, nooit in carbon vorkbuizen. In een carbon vorkbuis gebruikt men zoiets als op de onderste afbeelding in de post van 'riggard'. Die dubbele stermoeren zitten doorgaans aan elkaar geklonken met de 'moer' waar de bout van de topkap ingedraaid wordt. En die dingen schieten niet zo maar los. Daarom heb ik toch een beetje het idee, dat jij het over het ander type hebt en dat de expander-conus, die dus de boel op spanning brengt, los is geschoten en in de vorkbuis 'vast' zit. Je kunt dan het volgende doen: draai eventueel de boutjes van de stuurpen los, zodat je de expander makkelijker uit de vorkbuis kunt trekken. Daarna heb je de ruimte om die losgeschoten conus er uit te 'vogelen'. Desnoods de stuurpen weer even iets vastzetten en je fiets op de kop houden (bijv. met wat hulp van een derde) en dan die conus voorzichtig met een lang dun voorwerp (lange schroevendraaien o.i.d.) proberen los te krijgen. Denk er aan het carbon van de vorkbuis niet te beschadigen en houd er rekening mee dat de stuurpen (en eigenlijk ook de expander) weer 'op moment', dus met een momentsleutel vastgezet moeten worden. Dus nadien even bij een FM bij je in de buurt laten controleren.
60 x Ventoux

Pina aqua
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 05 feb 2013 14:13

Pina aqua 23 apr 2013 13:08

Ik heb het met mijn gewone expander wel eens meegemaakt dat hij doordraaide omdat hij niet goed in elkaar zat. Even er uit wippen en weer in elkaar zetten. Kun je expander er niet uit krijgen met een lang stuk passend draadeind?
It's ,absolutely, without question, unequivocally, only about the bike

Svinckx
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 22 aug 2013 10:37

Svinckx 05 aug 2014 12:29

Heb ongeveer hetzelfde...
Pas een nieuwe stuurpen erop gezet, en deze was iets smaller dan de vorige waardoor ik een kleine spacer moest toevoegen (advies van de fm). Ertussen gestoken maar ik krijg hem nog steeds niet 100% vast gedraaid. Eingelijk zou er dus nog(!) een spacer bovenop moeten, maar dan rijd ik helemaal met een toren aan spacer rond + ik krijg de schroef ook nog losgedraait omdat alles meedraait.
hopelijk binnenkort men voorvork laten afzagen zodat er niet meer een toren van spacers op staat + hopelijk is alles dan verholpen.
De kans dat ik het mis heb is als een dubbeltje op zijn kantje.

Plaats reactie