Ik zit lekker in de nesten.
Heb hier een sora shifter dit niet meer wilde schakelen. Deze heb ik gedemonteerd en ook het probleem gevonden. Maar nu komt het. bij het assembleren van het schakelmechanisme moet je op het eind de remhandel monteren. Hieronder zit een veer die hem op spanning houd. Nu krijg ik met geen mogelijkheid deze gemonteerd,en begin ik een beetje mijn geduld te verliezen. Wie o wie kan mij de gouden tip geven om dit probleem op te lossen.
Ruud
shimano st-3300 sora assembleren
Ik weet niet hoe het bij Sora zit maar heb wel ervaring met Dura Ace shifters tot op laatste onderdeel uit elkaar halen en in elkaar zetten.
Welke veer gaat het om? Er zijn er paar.
- Die de hendel terugduwt t.o.v. het handvat. Op het asje zeg maar.
- die de kleine flipper weer terugduwt, maar dan ben je wel erg ver gegaan
- die de grote flipper terugduwt. Die zit voorop en is vrij sterk.
- helemaal in het binnenste van het schakelsysteem, maar dat is vrij hardcore. Als je daar bent gekomen
volgens mij heb ik ze dan allemaal. Welke kom je niet uit?
Welke veer gaat het om? Er zijn er paar.
- Die de hendel terugduwt t.o.v. het handvat. Op het asje zeg maar.
- die de kleine flipper weer terugduwt, maar dan ben je wel erg ver gegaan
- die de grote flipper terugduwt. Die zit voorop en is vrij sterk.
- helemaal in het binnenste van het schakelsysteem, maar dat is vrij hardcore. Als je daar bent gekomen
volgens mij heb ik ze dan allemaal. Welke kom je niet uit?
Deda U2 // Eeuwige held: Sheldon Brown (1944-2008)
hoi jazzper,
het gaat om de veer die de remhendel weer rechtzet. Ik had de remhendel losgehaald en toen kwam deze veer eruit gesprongen. Hij zat duidelijk onder spanning in het systeem. deze foto lijkt op mijn situatie...https://lh3.googleusercontent.com/-6BUy ... tom%29.JPG
Ik krijg weer hoop....
het gaat om de veer die de remhendel weer rechtzet. Ik had de remhendel losgehaald en toen kwam deze veer eruit gesprongen. Hij zat duidelijk onder spanning in het systeem. deze foto lijkt op mijn situatie...https://lh3.googleusercontent.com/-6BUy ... tom%29.JPG
Ik krijg weer hoop....
Wacht even, je tekst conflicteert met de foto. Bedoel je de veer die de knijpbeweging compenseert (dus als je remt en de hendel richting je stuur drukt hem weer terugdrukt) of de veer die het opschakelen compenseert. Ik kijk toch naar de voorkant van je shifter op de foto?
edit: Russisch spreekwoord: Hoop sterft als laatste!
edit: Russisch spreekwoord: Hoop sterft als laatste!
Deda U2 // Eeuwige held: Sheldon Brown (1944-2008)
het gaat om de veer die het opschakelen compenseert. alle ander veren zijn op een juiste manier te monteren. de veer van het opschakelen moet mijn inziens gespannen worden. een schatting is dat de veer ruim 120 graden gespannen moet zijn.
aaah die! Classic. Dat is echt een pain in the a**. Er liggen denk ik nog menig shifters wereldwijd in afvalbakken of schuren vanwege die gesprongen veer. En het is op te lossen!
Je hebt daar een speciaal tooltje voor (bij Shimano haten de engineers echt hun klanten). Maar ik had de oplossing zelf bedacht: Bij mij zou die veer uiteindelijk in een uitsparing moeten komen. Heb jij dat ook? Wat bij mij opviel was dat de paar windingen van die sterker veer eigenlijk te groot waren voor de uitsparing. Die uitsparing is een soort loopgraaf in een rondje
Wat ik deed was met een tangetje of blote vingers (weet het niet meer) de veer wat opspannen waardoor hij wel in die loopgraaf pastte. Soort van preload. En toen kreeg ik het wel voor elkaar de boel goed in elkaar te zetten. Ik heb veel gehad aan: http://www.norvil.net/pedal/service/shi ... /index.php" onclick="window.open(this.href);return false; (de linkjes onderaan kun je mee naar volgende pagina). Ik heb zelf ook nog berg referentiefoto's mocht je nog meer vragen hebben.
Je hebt daar een speciaal tooltje voor (bij Shimano haten de engineers echt hun klanten). Maar ik had de oplossing zelf bedacht: Bij mij zou die veer uiteindelijk in een uitsparing moeten komen. Heb jij dat ook? Wat bij mij opviel was dat de paar windingen van die sterker veer eigenlijk te groot waren voor de uitsparing. Die uitsparing is een soort loopgraaf in een rondje
Wat ik deed was met een tangetje of blote vingers (weet het niet meer) de veer wat opspannen waardoor hij wel in die loopgraaf pastte. Soort van preload. En toen kreeg ik het wel voor elkaar de boel goed in elkaar te zetten. Ik heb veel gehad aan: http://www.norvil.net/pedal/service/shi ... /index.php" onclick="window.open(this.href);return false; (de linkjes onderaan kun je mee naar volgende pagina). Ik heb zelf ook nog berg referentiefoto's mocht je nog meer vragen hebben.
Deda U2 // Eeuwige held: Sheldon Brown (1944-2008)
opspannen is trouwens niet het ding blijvend verbuigen he. Wat ik deed was de veer aandraaien zodat de omtrek van de windingen kleiner werd en ik hem in de uitsparing kon klaarzetten (en nog zorgen dat het onderste pinnetje ook aangreep).
Deda U2 // Eeuwige held: Sheldon Brown (1944-2008)
denk toch dat mijn systeem anders is dan die van jouw. kan het veertje nergens in opspannen. Ben tijdens het prutsen trouwens ook een veerspanning verder in het apparaat verloren. toch maar even een pauze om mijn rust terug te vinden. zal wel ergens de plank missen, maar weet nog niet precies waar. indien er iemand is die mij fysiek wil assisteren in de buurt van wijk bij duurstede zou ik dat enorm
waarderen
waarderen